پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۵۰۹۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳
تیم ملی فوتبال کشورمان در چهارمین بازی مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت‌های ۲۰۲۳ مقابل عراق حریف دیرینه خود بازی را واگذار کرد تا نگرانی‌ها برای آینده فوتبال ایران بیشتر از گذشته شود.شب گذشته فوتبال روی ناخوشش را به ایران نشان داد. تیم ملی فوتبال کشورمان بعد از هشت سال باز هم نتوانست مقابل عراق پیروز میدان شود و شاگردان ویلموتس با نتیجه ۲ بر یک شکست‌خورده و غمگین برابر عراقی‌ها از مستطیل سبز بیرون آمدند.این دومین باخت ملی‌پوشان فوتبال در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت‌های ۲۰۲۳ بود‌، در بازی قبل مقابل بحرین شکست نصیب شاگردان ویلموتس شد و حالا دومین باخت ایران مقابل عراق حریف دیرینه، اهالی فوتبال را بیشتر از همیشه نگران کرد.

شعار سال: شب گذشته فوتبال روی ناخوشش را به ایران نشان داد. تیم ملی فوتبال کشورمان بعد از هشت سال باز هم نتوانست مقابل عراق پیروز میدان شود و شاگردان ویلموتس با نتیجه ۲ بر یک شکست‌خورده و غمگین برابر عراقی‌ها از مستطیل سبز بیرون آمدند.

این دومین باخت ملی‌پوشان فوتبال در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت‌های ۲۰۲۳ بود‌، در بازی قبل مقابل بحرین شکست نصیب شاگردان ویلموتس شد و حالا دومین باخت ایران مقابل عراق حریف دیرینه، اهالی فوتبال را بیشتر از همیشه نگران کرد.

شکست ایران مقابل عراق به قدری سنگین بود که فیفا هم به آن واکنش نشان داد و پس از این بازی نوشت:‌ «‌یک برتری خیره‌کننده برای عراق، تیمی که در دقیقه ۹۲ توسط علا عباس به گل رسید تا با چهار امتیاز بیشتر از رقیب قدیمی خود، در صدر جدول گروه قرار بگیرد. آخرین شکست متوالی ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی بود، اتفاقی که تنها در سال‌های ۱۹۷۴ و ۱۹۹۸ (۲۱ سال پیش) برای ایران رخ داده بود.»

امیدهایی که سراب شد

تیم ملی فوتبال کشورمان پس از جدایی کی‌روش و آمدن ویلموتس به فوتبال ایران، وارد فاز جدیدی شد. اهالی فوتبال هشت سال جنجال‌های مرد پرتغالی فوتبال ایران را تحمل کرده بودند و بعد از جام جهانی ۲۰۱۸ همه به دنبال بازگشت آرامش به فوتبال ایران بودند. قرعه کار به نام ویلموتس افتاد، اگرچه خیلی‌ها معتقد بودند او مربی موفقی نبوده و نمی‌تواند فوتبال ایران را که هم‌اکنون قدرت برتر قاره کهن است به موفقیت برساند اما فدراسیون‌نشینان معتقد بودند او بهترین گزینه است و به‌طور حتم دستمزد این مربی از کی‌روش و دستیارانش کمتر خواهد بود!

بالاخره ویلموتس به ایران آمد، در چند بازی تدارکاتی، هدایت تیم ملی فوتبال کشورمان را بر عهده داشت تا نوبت به مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت‌های ۲۰۲۳ رسید. شروع خوب شاگردان ویلموتس در برابر کامبوج و هنگ‌کنگ خیلی‌ها را امیدوار کرده بود که ویلموتس نه‌تنها ادامه‌دهنده راه کی‌روش در تداوم سلطه فوتبال ایران در قاره کهن خواهد بود، بلکه صحبت کردن او از فوتبال هجومی که در دوران کی‌روش آرزوی همه فوتبال‌دوستان شده بود، دوران تازه‌ای را در فوتبال ایران رقم می‌زند.

اما امیدها خیلی زود به سراب تبدیل شد؛ تیم ملی کشورمان در دو بازی حساس گروه خود، مقابل بحرین در منامه بازی را واگذار کرد و شب گذشته هم برابر تیم عراق که این روزها شرایط ناآرامی دارد، در اردن شکست ‌خورد.

شاگردان ویلموتس در شرایطی این بازی را واگذار کردند که لیگ عراق مدتی است به خاطر ناآرامی‌ها تعطیل است و میزبانی این بازی هم به دلیل همین شرایط ناآرام، از بصره به اردن منتقل شد و عراقی‌ها امتیاز میزبانی را هم از دست دادند.

تیم ایران در شرایطی که تیم بحرین مقابل هنگ‌کنگ در این گروه بازی را واگذار کرد، می‌توانستند با برتری مقابل عراق امید صعود را پررنگ کنند.

مقصر باخت تیم ملی چه کسانی هستند؟

شکست مقابل عراق شب تلخی را برای فوتبال ایران رقم زد. اما باید گفت تیم ملی به عراق نباخت، حریف نخست تیم ملی، فدراسیون فوتبال و بعد از آن هم سرمربی تیم بود.

فدراسیون فوتبال در برگزاری بازی تدارکاتی خیلی ضعیف کار کرد و تنها بازی تدارکاتی تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل تیم روسیه و کره‌جنوبی بود که همان ابتدای حضور ویلموتس در ایران برگزار شد، بعد از آن تیم ملی دیگر بازی دوستانه نداشت.

با اعلام فدراسیون فوتبال آنها هیچ روز «فیفا‌دی» را از دست ندادند، اما همگان به خوبی می‌دادند ناتوانی فدراسیون در انتخاب یک حریف تدارکاتی مناسب برای تیم ویلموتس اولین ضعف بود. حتی اهالی فدراسیون‌  برای فیفادی هفته آینده هم هنوز برنامه  ندارند.

از طرفی دیگر، در شرایطی که تنها پنج روز به بازی ایران مقابل عراق زمان باقی‌مانده بود، حرف از فسخ قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران به دلیل عدم پرداخت مطالبات سرمربی تیم به میان آمد. ویلموتس با دریافت بخشی از حق و حقوقش روز شنبه به ایران آمد و از روز یکشنبه اردوی تیم ملی شروع شد و ملی‌پوشان هم روز سه‌شنبه راهی اردن شدند. بدون شک با این شرایط، چنین نتیجه‌ای هم برای فوتبال کشورمان دور از انتظار نبود.

کی‌روش بهتر است یا ویلموتس؟

پس از دو باخت تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل بحرین و عراق، این روزها موج ویلموتس بهتر است یا کی‌روش به راه افتاده است. البته اگرچه شکست مقابل بحرین و عراق، نگرانی‌های زیادی در دل اهالی فوتبال به وجود آورده و شاید مثل گذشته کارمان به اما و اگر و دست به دعا برای صعود برسد، اما نباید فراموش کرد، تیم ملی برای صعود به ۱۲ امتیاز نیاز دارد و لازمه آن هم آشتی ملی در فوتبال ایران است.

کمیته فنی فدراسیون باید دست به کار شود و از ویلموتس دلیل کسب این نتایج را جویا شود. ۵ ماه دیگر تا دور برگشت بازی‌ها زمان باقی نمانده و باید دید تیم ایران می‌تواند امتیازهای از دست رفته دور رفت را جبران کند؟

مدیران فوتبال، این روزها رقم قرارداد سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان به یکی از موضوعات اساسی تبدیل‌  شده‌ اما بهتر است در شرایط بحرانی تیم ملی، شفاف‌سازی کنید تا حواشی از فوتبال ایران دور شود.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری دانشگاه ازاد اسلامی، تاریخ انتشار 24 آبان    98، کد خبر:   445119، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین