شعار سال : مسابقات جام جهانی، از جمله تورنمنتهای مهم بین المللی ورزشی بوده که هر چهار سال یکبار برگزار میشود. جهت راهیابی به این رقابت مهم، ابتدا تیمها به مصاف یکدیگر رفته و برنده در جام جهانی حضور خواهد داشت.
در تاریخ ۲۱ نوامبر امسال نیز بیستودومین جام جهانی فوتبال در کشور قطر برگزار میشود. تیم ملی ایران نیز در این دوره حضور دارد. از جمله دغدغههای اصلی تیم ملی ایران پیش از برگزاری مسابقات، لباس مخصوص است. برندهای تامینکننده البسه تیم ملی فوتبال ایران از گذشته تاکنون تغییرات بسیاری داشتند. برندهای طراح لباس ایران در گذشته شامل آدیداس، پوما، جیووا، آلاشپورت و غیره میشود. تغییر در برند لباس تیم ملی ایران در مقایسه با سایر کشورها، به نوعی یک رکورد است."هیچیک از تیمهای ملی فوتبال در دنیا بهاندازه ایران در سالهای اخیر تأمینکننده البسهاش را تغییر نداده است؛ چراکه پروسه معقولی برای انتخاب تأمینکننده البسه طی نمیشود(تیم ملی ایران از جام جهانی ۲۰۰۶ به اینسو با برندهایی مثل پوما، دایی، جیووا، مجید، آلاشپورت و آدیداس همکاری کرده که در نوع خود بین تیمهای ملی یک رکورد محسوب میشود).
ماجرای تأمینکننده البسه تیم ملی فوتبال ایران یکی از آن مباحث پیچیده و عجیب ورزش ایران است. فدراسیون فوتبال برخلاف تمام فدراسیونهای دیگر جهان برای اینکه پیراهن برندی را بپوشد، به آنها پول هم پرداخت میکند. کسی نمیداند چرا این رویه باب شده و به چه دلیل کسی در پی اصلاح این روند نیست؟ خرید پیراهن اقدامی است که تنها از فدراسیون فوتبال ایران برمیآید و ظاهراً تنها مهدی تاج و دوستانش هستند که میتوانند چنین عملکردی را با آبوتاب بهعنوان یک حرکت مثبت بازتاب بدهند.
بعد از حاشیه های ایجاد شده برای تولید لباس تیم ملی، تولیدکنندگان ایرانی بیکار ننشسته و تولید لباسهای تیم ملی ایران را برعهده گرفتند. طراح لباسهای تیم ملی ایران در این دوره از مسابقات جام جهانی در قطر، توسط شرکت مجید(ماژور) صورت پذیرفته است. هرتیم باید دارای سه نوع لباس اول تا سوم برای مسابقات بوده که در خصوص ایران نیز انجام پذیرفته و مصوب فیفا شده است.
پیشینه حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی فوتبال، به شش دوره شامل جامهای جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین ( طراحی لباس آدیداس) ، ۱۹۹۸ فرانسه( طراحی زیبای پوما)، ۲۰۰۶ آلمان( طراحی بشدت ساده)، ۲۰۱۴ برزیل (طراحی لباس آل اشپورت)، ۲۰۱۸ روسیه ( طراحی لباس آدیداس) و ۲۰۲۲ قطر(طراحی لباس مجید) باز میگردد.
برخلاف برداشت های نسبتا ساده از طراحی لباس تیم ملی، این طراحی تابع قوانین و کتابچه راهنمای فیفا است. بعنوان مثال انعکاس نقشه بر روی لباس ممنوع است( نقشه کشور، دریاچه یا منطقه جغرافیایی خاص، نقشه استان و ...). انعکاس شعار سیاسی و ایدئولوژیک روی لباس ممنوع است.هارمونی رنگ یک الزام در طراحی لباس هاست. یقه لباس ها استاندارد طراحی خاص دارند. تا جای ممکن نباید در لباس دکمه فلزی استفاده شده باشد و غیره.
جنس فنی پارچه و مواد بکار رفته در لباس تیم ملی فوتبال:
لباسهای تیمهای فوتبالی در جام جهانی معمولا از تکنولوژیهایی برای جذب عرق و خنک کردن بدن بهرهمند هستند. همچنین جنس این لباسها بیشتر پلیاستر بوده که حساسیت ایجاد ننمودهو تعادل دما را حفظ میکند. پارچههای پلیاستر در برابر شستوشو و مواد شیمیایی مقاوم بوده و قابل بازیافت هستند. از شاخصههای دیگر لباس ها، سبک و راحت بودن آنهاست.
اقتصاد لباس تیم ملی فوتبال در جام جهانی:
بعد از تصویب و نهایی سازی طرح اباس، نوبت به قراردادهای اقتصادی تبعی تولید لباس می رسد. در تمام دنیا، طراح لباس و برند تولید کننده، درصدی از درآمد فروش این گونه لباس ها برای شهروندان و علاقمندان به فوتبال را طی قراردادی چند ساله به فدراسیون بر می گردانند. اما در ایران، یا کار را بدست برندهای خارجی سپرده و برای نصب برندشان روی لباس تیم ملی از فدراسیون پول هم می گیرند و یا ابعاد اقتصادی و قراردادهای تبعی با تولید کنندگان داخلی توسط فدراسیون، عموما به فراموشی سپرده می شود. حوزه اقتصادی فوتبال ایران جای اما و اگرهای بالا دارد که بدلیل برخی آلودگی های شبهه امنیتی ، باندهای مافیایی و ضعف عملکردی دستگاه های نظارتی،از قابلیت ضعیفی برای پیگیری قانونی برخوردار است.
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون