پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۶۵۷۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۹
هوشنگ بازوند همچنین گفت: خسارت زلزله به زیرساخت های استان هزار و ۲۴۱ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۶۹۰ میلیارد تومان برای بازسازی آنها هزینه شده است. علاوه بر این، دولت بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای بازپرداخت سود و امهال ۲ ساله وام های زلزله زدگان استان کرمانشاه تعهد دارد که در مجموع می توان گفت زلزله ۲۱ آبان ۹۶ تاکنون بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان برای دولت بار مالی داشته است.

شعارسال:بخشی از مشکلات زلزله‌زدگان کرمانشاه هنوز باقی است و رفع آنها نیازمند حمایت بیشتری است با این حال نمی‌توان از قسمت پُرلیوان هم چشم‌پوشی کرد زیرا دولت تاکنون برای بازسازی هر واحد تخریبی حدود ۷۳ میلیون تومان هزینه کرده و به تازگی ۱۲ میلیون تومان دیگر هم به آن افزوده است.
 
بنابر آخرین آمار استانداری کرمانشاه، جبران خسارت های زلزله ۲۱ آبان ۱۳۹۶ تا آبان ۱۳۹۸ بیش از ۱۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بار مالی برای دولت داشته است.
 
استاندار کرمانشاه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ گفت: دولت برای تعمیر و بازسازی حدود ۱۳۰ هزار واحد آسیب دیده در زلزله تاکنون چهار هزار و ۴۳۴ میلیارد تومان به صورت بلاعوض و تسهیلات پرداخت کرده است.
 
هوشنگ بازوند همچنین گفت: خسارت زلزله به زیرساخت های استان هزار و ۲۴۱ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۶۹۰ میلیارد تومان برای بازسازی آنها هزینه شده است. علاوه بر این، دولت بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای بازپرداخت سود و امهال ۲ ساله وام های زلزله زدگان استان کرمانشاه تعهد دارد که در مجموع می توان گفت زلزله ۲۱ آبان ۹۶ تاکنون بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان برای دولت بار مالی داشته است.
 
براساس آمار استانداری کرمانشاه، تاکنون سه هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان تسهیلات مسکن، هزار و ۲۴۱ میلیارد تومان اعتبارات زیرساختی، هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سود امهال ۲ ساله وام‌های بانکی زلزله زدگان، ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی برای مناطق زلزله زده، چهار هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان مابه تفاوت سود چهاردرصد تا ۱۸ درصد بانکی و نیز ۵۴۰ میلیارد تومان هزینه اسکان موقت برای زلزله زدگان هزینه شده است.
 
مهرداد سالاری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه هم به ایرنا گفت: برای بازسازی هر واحد مسکونی تخریبی ۵۷ میلیون تومان تسهیلات چهار درصد و کمک بلاعوض در اختیار مالکان قرار گرفت و هزینه بیش از ۲۰ میلیونی صدور مجور، نقشه، نظارت و پی‌کنی هم توسط دولت به سازمان نظام مهندسی و شهرداری ها پرداخت شد؛ یعنی در مجموع دست کم بیش از ۷۰ میلیون تومان.
 
این محاسبه البته مربوط به مناطق شهری است و کمک های دولت در حوزه روستایی ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان کمتر بوده است.
 
در حوزه شهری از ۱۲ هزار و ۷۳۱ واحد تخریبی تا آبان امسال هشت هزار و ۳۱۵ واحد تکمیل شده است. ۲۷ هزار و ۲۳۱ واحد تخریبی هم در روستاهای استان کرمانشاه واقع شده که تا دومین سالگرد زلزله، ۲۶ هزار و ۴۹۱ واحد آن تکمیل شده و تنها ۹۴۰ واحد نیمه کاره باقیمانده است.
 
 
یک واحد روستایی بازسازی شده در سرپل ذهاب
 
تسهیلات بانکی دولت برای واحدهای مسکونی تخریب شده در زلزله،  ابتدا ۳۵ و ۴۰ میلیون تومان به ترتیب برای مناطق روستایی و شهری بود که در گام دوم این رقم به ۴۰ و ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت. بازپرداخت این وام هم به صورت ۱۵ ساله با سه سال تنفس است.
 
تسهیلات واحدهای تعمیری هم هشت، ۱۰ و ۱۲ میلیون تومان برای واحدهای تعمیری نوع سه، ۲ و یک بوده که بازپرداخت آن هفت ساله است و ۶ ماه پس از دریافت، آغاز شده است.
 
یک وام ۱۰ میلیون تومانی هم به عنوان وام معیشتی به مالکان واحدهای تخریبی و تعمیری نوع یک و مستاجران واحدهای تعمیری نوع یک با بازپرداخت هفت ساله داده شده است.
 
همچنین کمک بلاعوض تهیه اسباب و اثاثیه بین پنج تا ۱۰ میلیون تومانی هم به مالکان واحدهای تخریبی و تعمیری نوع یک داده شده است. سهم مستاجران واحدهای تعمیری نوع یک هم ۱۰ میلیون وام معیشتی و هفت میلیون تومان کمک بلاعوض بوده است.
 
کارمزد همه وام های زلزله زدگان چهار درصد بوده است و مابه التفاوت آن تا ۱۸ درصد را دولت می پردازد.
 
اما کمک های دریافتی زلزله زدگان فقط پولی نبوده است. به گفته رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه «برای احداث واحدهای جدید و تعمیرات ساختمان های خسارت دیده در این زلزله ۱۹۷ هزار تن سیمان رایگان و ۹۳ هزار تن قطعات و اتصالات فولادی، میلگرد و سازه های پیش ساخته نیز با همکاری بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن و شرکت های تابعه، تامین و در این مناطق توزیع شد.»
 
علی فولادی در گفت و گو با ایرنا افزود: با همکاری بنیاد مسکن و شرکت های تابعه ۵۰۰ هزار مترمکعب بتن و ۲ میلیون متر خرپا برای مناطق زلزله زده تامین و در ساخت و ساز واحدها به کار رفته و شن، ماسه، آجر و سایر مصالح نیز از طریق کارخانه ها و کارگاه های تولیدی شرکت های تابع بنیاد مسکن و منطقه تامین شده است.
 

ظاهر شهر سرپل ذهاب مانند سال ۹۷ نیست و بسیاری از واحدهای تخریبی یا نیمه کاره آن نوسازی شده است
 
بنابر اعلام ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه «دولت در مجموع ۷۳ میلیون تومان در قالب تسهیلات و بلاعوض به صورت نقدی به هر خانوار زلزله زده پرداخت کرده که این مبلغ برای هر طبقه مسکونی است و اگر خانواری یک واحد سه طبقه را از دست داده است، این مبلغ سه برابر شده است.»
 
البته این مبلغ برای واحدهایی که تا پاییز امسال نیمه کاره بودند، بیشتر هم شده و دولت یک وام کم بهره ۱۲ میلیون تومانی به هر واحد نیمه تمام اختصاص داده که پرداخت آن از مهر ۹۸ آغاز شده است.
 
با احتساب این وام، مجموع کمک های نقدی و غیرنقدی دولت برای بخشی از مالکان زلزله زده شهری به ازای هر واحد ساختمانی، به حدود ۸۵ میلیون تومان می رسد.
 

 
با پرداخت وام جدید دولت، تکمیل واحدهای نیمه کاره مناطق زلزله زده هم آغاز شده است. بیش از ۹۰ درصد واحدهای نیمه کاره مربوط به شهر سرپل ذهاب است.

کمک های دولتی اما به دلیل تورم سال ۹۷ و گران شدن جهشی مصالح ساختمانی و نیروی کار، نتوانست به تنهایی بازسازی خانه‌ها را به انتها برساند؛ بویژه اینکه جای ساختمان فروریخته یک و دو طبقه را خانه‌های سه و چهار طبقه گرفته‌اند. در نتیجه، مالکان واحدهای زلزله زده مجبور شدند بخشی از هزینه ها را خودشان تامین کنند.
 
بخش قابل توجهی از ساخت و سازها و کمک ها هم توسط افراد و موسسات نیکوکار و نهادهای غیردولتی صورت گرفته است.
 
بنابر اعلام استانداری کرمانشاه، از حدود ۱۰۷ هزار و ۷۱۰ واحد مسکونی روستایی و شهری آسیب دیده بیش از ۶۷ هزار و ۵۴۸ واحد تعمیری بود که اکنون کار تعمیرات همه آنها به پایان رسیده است. ۴۰ و ۱۶۲ واحد نیز تخریبی ۱۰۰ درصد بود که تا ۲۱ آبان ۱۳۹۸، ۳۴ هزار و ۸۰۶ واحد آن ساخته شده است.
 

 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ایرنا ،تاریخ انتشار:    5  آذر 1398،کدخبر:   83569488،www.irna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین