پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۴۹۴۸۳
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
تالار جابربن حیان دانشگاه شریف ،میزبان علی ربیعی‌، سخنگوی دولت دوازدهم بود تا به سوال‌ها و انتقادهای دانشجویان در زمینه‌های مختلف پاسخ دهد.جلسه با سخنان دانشجویان آغاز شد، انتقادهای تند و تیزی از عملکرد دولت در طول 6 سال گذشته، البته با چاشنی بنزینی که گاه و بی‌گاه با شعارها و تشویق‌های حاضران حمایت می‌شد.

شعار سال:تالار جابربن حیان این دانشگاه دیروز مملو از جمعیت و میزبان علی ربیعی‌، سخنگوی دولت دوازدهم بود تا به سوال‌ها و انتقادهای دانشجویان در زمینه‌های مختلف پاسخ دهد.

دانشگاه شریف اگرچه در 16 آذر امسال، روز دانشجوی کسل‌کننده و ساکتی را تجربه کرد، اما روز گذشته همایش «سخنگو پاسخ می‌دهد» که توسط بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد، سرمای پاییزی هوای شریف را به دقایقی گرم و پر تب و تاب بدل کرد. تالار جابربن حیان این دانشگاه دیروز مملو از جمعیت و میزبان علی ربیعی‌، سخنگوی دولت دوازدهم بود تا به سوال‌ها و انتقادهای دانشجویان در زمینه‌های مختلف پاسخ دهد.جلسه با سخنان دانشجویان آغاز شد، انتقادهای تند و تیزی از عملکرد دولت در طول 6 سال گذشته، البته با چاشنی بنزینی که گاه و بی‌گاه با شعارها و تشویق‌های حاضران حمایت می‌شد. دانشجویان شریفی با دیدگاه‌های مختلف، چه حامیان فعلی و سابق و چه منتقدان، نقطه نظرات خود را مطرح کردند، اما می‌توان ترجیع‌بند اظهارات دانشجویان را در کلیدواژه ناکارآمدی دولت جست‌وجو کرد؛ به‌طوری که نماینده تشکل اصلاح‌طلب این دانشگاه، پیشنهاد استعفای دولت را به ربیعی داد.

چرا آدرس غلط می‌دهید؟

قادری، مسئول بسیج دانشجویی به‌عنوان نخستین دانشجو پشت تربیون قرار گرفت و گفت: «در مواجهه با مسائل کشور، در این سال‌ها بدون توجه به ظرفیت عظیم داخلی، تمام مقدرات مملکت را به مذاکرات گره زدید و حل‌المسائل کشور را در دستان ۵+۱ جست‌وجو کردید. اکنون و بعد از بدعهدی‌های مکرر و عایدی «تقریبا هیچ» برجام، آدرس غلط می‌دهید و از کمبود اختیارات گلایه می‌کنید. حال آن که دولت دوازدهم بیشترین بسط ید اقتصادی را در تاریخ جمهوری اسلامی داشته ‌است. در ایام انتخابات گفتید به عقب برنمی‌گردیم، گفتید بنزین دو نرخی مولد فساد است. گفتید کارت سوخت غیرضروری است. گفتید که به حساب‌های بانکی مردم سرک نمی‌کشیم، حالا چه شده که عقبگرد کردیم؟ چه‌کسی باید تاوان سیاسی‌کاری در تصمیمات و هزینه تحمیل شده به ملت را بدهد؟»

نماینده دانشجویان بسیجی تاکید کرد: «آقای ربیعی! 6 سال از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد، اما آقای رئیس‌جمهور طوری سخن می‌گوید که انگار هنوز پشت تریبون انتخابات ریاست‌جمهوری است. دولت تدبیر و امید همان دولتی است که سر کوچک‌ترین بهانه‌ها، نظام را دو بار در پرتگاه فتنه داخلی قرار داده است و اکنون پس از نمایش ناکارآمدی خود، دم از برگزاری رفراندم بر سر مسائل 40 ساله می‌زند.»

وی ادامه داد: «آقای سخنگو! اساسا دولتی که در تدبیر چهار روزه، کرامت مردم را وهن می‌کند، چگونه از رفراندم بر سر مسائل 40 ساله سخن می‌گوید؟ چرا تمرکز دولت به حاشیه‌‌پردازی‌ها رفته و آدرس غلط می‌دهد؟ چرا با افکار عمومی مردم بازی‌ می‌کند؟ چرا خود را در موضع پاسخگویی نمی‌بیند؟ چرا حتی برای یک بار، صادقانه با مردم گفت‌وگو نمی‌کند؟ آیا مردم که قرار بود صاحبان اصلی انقلاب باشند از منظر دولت به این درجه رسیده‌اند که حتی از حقایق محروم شوند؟»

کاسه امیدمان از امثال شما لبریز شده است

رسول قاسمی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف دیگر دانشجویی بود که در حضور ربیعی سخن گفت. وی با انتقاد از عملکرد دولت گفت: «آقای سخنگو ما صبرمان زیاد است، اما کاسه امیدمان از امثال شما لبریز شده است. فقط امیدمان به خداست که آخر این راهی که باید با دست فرمان شما سر کنیم، دره‌ تاریک هلاکت نباشد.»

افسوس برای رای به تدبیر و امید

سید‌یوسف سلطانیان، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف پشت تریبون قرار گرفت و خطاب به سخنگوی دولت اظهار کرد: «بیش از دو سال از زمانی که پای صندوق‌های رای آمدیم تا نشان دهیم تنها منشأ قدرت لایزال در کشور رای مردم است، می‌گذرد. ما پای صندوق‌های رای آمدیم تا سایه شوم جنگ و تحریم را از کشور برداریم و اقتصادمان بهتر شود. ما به امید دانشگاهی امن و آزادی رسانه و آزادی بیان پای صندوق‌های رای آمدیم. ما پای صندوق‌های رای آمدیم تا به حقوقدان رای دهیم نه به قاضی و سرهنگ. ما دو سال پیش پای صندوق‌های رای آمدیم تا به تدبیر و امید رای دهیم. افسوس.»

این فعال دانشجویی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: «آقای ربیعی شما که سابقه امنیتی دارید پاسخ دهید که چند نفر در اتفاقات اخیر و به کدامین گناه کشته شده‌اند و چرا وزارت کشور از ارائه آمار رسمی کشته‌شدگان اجتناب می‌کند؟»

اختلافی بر سر اصل شکست‌خورده‌بودن دولت دوازدهم وجود ندارد

محمدصالح سلطانی، نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در این برنامه گفت: «آقای سخنگو! امروز اشتراکی کم‌سابقه در میان تمامی جریانات فکری و سیاسی کشور، پیرامون دولت دوازدهم شکل گرفته، اجماعی که تمام طیف‌ها را بر ناکامی شما و همراهان‌تان متحد کرده است. امروز اختلافی بر سرِ اصلِ شکست‌خورده‌بودنِ دولتِ دوازدهم وجود ندارد.»

وی ادامه داد: «هیچ‌کس حاضر نیست مسئولیتِ به بار نشستنِ دولت دوازدهم را قبول کند. انگار دولت حاضر، همچون فرزندی سرراهی، توسط حامیانش در میان مردم رها شده. در میان مردمی که شعله‌های خشم‌شان، گریبان دولت را گرفته و گاه این شعله‌ها، در قالب اعتراضات خیابانی، بیرون می‌زند.»

این فعال دانشجویی اظهار داشت: «تنهایی امروز دولت البته حاصل عملکرد شما و دوستان شماست. عملکردی که به نظر می‌رسد می‌توان آن را به نقد کشید.»

سلطانی تصریح کرد: «آقای ربیعی! مشکل بزرگ اینجاست که مردم هم این ولنگاری دولت را دیده و فهمیده‌اند و نکته تاسف‌بار اینکه دولت محترم حتی در نمایش کار و خدمت نیز ناتوان است و شوربختانه، دولت دوازدهم نه‌تنها کار نمی‌کند، بلکه حتی بلد نیست ادای کار کردن را هم در بیاورد و این، خشم مردم را دوچندان می‌کند.»

خدا رحم کند به جامعه‌ای که شما می‌سازید

به‌نظر می‌رسید در پایان روز گذشته، نه دانشجویان از نوع پاسخگویی سخنگوی دولت رضایت داشتند و نه علی ربیعی. کلیپی که از لحظه خروج ربیعی در دانشگاه شریف منتشر شده، به‌خوبی نشان می‌دهد او آنچنانکه انتظار داشته در اقناع دانشجویان موفق نبوده و در پاسخ به یکی از دانشجویان که با لبخند نکته‌ای را به وی متذکر می‌شود، با یادآوری تعداد ماه‌های حضورش در جنگ تحمیلی می‌گوید: «خدا رحم کند به جامعه‌ای که شما می‌سازید!»

برای اینکه مخاطبان، بیشتر در جریان این پرسش و پاسخ باشند،مجموعه ای از فیلم های این نشست در این قسمت جمع آوری شده است که می توانید مشاهده بفرمایید.

 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه فرهیختگان ،تاریخ انتشار:20آذر1398،کد خبر:34967،farhikhtegandaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین