پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
پیمایشی کردن عوارض عبور آزادراه‌ها با این نرخ‌ها مخالف هزینه درآمد آزادراه‌ها بوده و منجر به غیر اقتصادی شدن آنها می‌شود.

شعار سال: در حالی که یک مقام دولتی از پیمایشی شدن عوارض آزادراهی خبر داده است، دبیر کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها معتقد است: «پیمایشی کردن عوارض عبور آزادراه‌ها با این نرخ‌ها مخالف هزینه درآمد آزادراه‌ها است».

خداداد مقبلی معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای 2 روز پیش گفت: طرح پیمایشی شدن عوارض آزادراهی باید در راستای عدالت اجتماعی اجرایی شود؛ بنابراین در سال جاری چهار آزادراه‌ دولتی که طرح عوارض الکترونیکی در آن‌ها اجرایی شده، پیمایشی خواهد شد.

خداداد مقبلی اظهار کرد: پیش از این هر کس که وارد آزادراه‌ها می‌شد باید کل عوارض آن مسیر را پرداخت می‌کرد اما عدالت اجتماعی می‌گوید رانندگان به اندازه‌ای که از آزادراه‌ها استفاده می‌کنند باید عوارض پرداخت کنند.

به دنبال انتشار این خبر خدایار خاشع دبیر کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها تاکید کرد: لازمه پیمایشی شدن عوارض بر اساس کیلومتر محاسبه مجدد هزینه درآمد آزادراه‌ها بر اساس این سیستم و محاسبه نرخ هر کیلومتر هر محور آزادراهی است.

این کارشناس افزود: بدیهی است پیمایشی کردن عوارض عبور آزادراه‌ها با این نرخ‌ها مخالف هزینه درآمد آزادراه‌ها  بوده و منجر به غیر اقتصادی  شدن آنها می‌شود.

این در حالی است که روزبه افشاری کارشناس حمل و نقل مزیت‌های این اقدام را برشمرد و بیان کرد: اولین مزیت این سیستم آن است که عدالت بر قرار می‌شود. منطقی این است فردی که مسافرت‌های زیادی می‌رود نسبت به کسی که سالی یکی دوبار مسافرت می‌رود عوارض بیشتری پرداخت کند. پس اولین حسن این قانون این است که عدالت برقرار می‌شود.

وی ادامه داد: دومین مزیتی که این طرح دارد تامین مالی مناسب در حوزه راهداری است. در مدل‌های متعارف تامین مالی راهداری  به روش‌های بسیار قدیمی و منسوخ شده عمل می‌شود. برای مثال تامین مالی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای تنها از جابه‌جایی کالا در قالب 4 درصد بارنامه تامین انجام می‌شود. این روش اجحاف به صنعت حمل و نقل است. 

وی افزود: 80 درصد تردد راه‌های ایران متعلق به خودروهای سواری است. اما در ایران تمام بار تامین مالی راهداری بر روی صاحبان کالا یا کارخانه‌دارانی است که 4 درصد بارنامه از آنها اخذ می‌شود و  از مردمی که سفر می‌کنند عوارض کمی دریافت می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای روز جمعه 22 آذر گفت: در حال حاضر مشکلی در اجرای طرح پیمایشی شدن عوارض آزادراهی وجود ندارد و زیر ساخت‌ها و تجهیزات آن آماده است، بنابراین در مرحله اول باید عوارض آزادراه‌ها الکترونیکی شود و پس از آن نسبت به تجهیزات پیمایشی شدن عوارض اقدام کنیم.

خداداد مقبلی ادامه داد: در مرحله نخست آزادراه‌های دولتی که طرح عوارض الکترونیکی در آن‌ها اجرایی شده است مانند آزاد راه تهران- قم، تهران- ساوه، تهران- قزوین و قزوین- زنجان، طرح پیمایشی شدن عوارض نیز درآن‌ها اجرایی می‌شود سپس دیگر آزادراه‌ها نیز به این طرح می‌پیوندند.

مقبلی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که از نظر تعداد و چگونگی نصب دوربین‌ها و تجهیزات مورد نیاز چگونه طرح پیمایشی شدن عوارض آزادراهی به دقت اجرایی می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر دوربین‌های بسیاری در آزادراه‌ها وجود دارد که ضمن خواندن پلاک وسایل نقلیه مختلف، سرعت آن‌ها را محاسبه کرده و براساس فرمول‌های مختلفی که دارند خودروهایی که مرتکب تخلفات رانندگی شده باشند، را جریمه خواهند کرد اما برای پیمایشی شدن عوارض آزادراهی دوربین‌ها و تجهیزات دیگری نیاز است که این تجهیزات در همه ورودی و خروجی‌های اصلی و فرعی آزادراه‌ها نصب می‌شود و به محض ورود و خروج خودرو، عوارض آن را براساس کیلومتر پیمایش شده محاسبه می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تین نیوز، تاریخ 24 آذر 98، کد مطلب: 201702: www.tinn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
0
پرداخت عوارض باعث بهبود شرایط جاده ای کشور و کاهش تصادفات میشه
ناشناس
Poland
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
0
0
هزینه های عوارض خیلی زیاد میشه اگر راه ها خصوصی بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین