پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۷۱۸
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
علیرضا فیروزجا در مسابقات شطرنج برق‌آسای قهرمانی جهان ـ که از فردا در روسیه آغاز می‌شود ـ با پرچم فیده رقابت خواهد کرد تا احتمالا کار تغییر تابعیتش انجام شود. ماجرای مخالفت با سفر ملی پوشان ایران به رقابت‌های جهانی، از زمانی کلید خورد که مقصودلو و طباطبایی دو بازیکن ایرانی، دو هفته قبل به این استدلال که ملیت حریف را نمی‌دانستند، مقابل حریفان اسراییلی بازی کرده اند.

شعار سال:علیرضا فیروزجا در مسابقات شطرنج برق‌آسای قهرمانی جهان ـ که از فردا در روسیه آغاز می‌شود ـ با پرچم فیده رقابت خواهد کرد تا احتمالا کار تغییر تابعیتش انجام شود. ماجرای مخالفت با سفر ملی پوشان ایران به رقابت‌های جهانی، از زمانی کلید خورد که مقصودلو و طباطبایی دو بازیکن ایرانی، دو هفته قبل به این استدلال که ملیت حریف را نمی‌دانستند، مقابل حریفان اسراییلی بازی کرده اند.

ورزش ایران برای چندمین بار طی سال جاری، با تغییر تابعیت ورزشکاران نخبه و ملی پوشان ارزنده اش در رشته های مختلف ورزشی مواجه شده است.

خبر رسیده است که علیرضا فیروزجا، استاد بزرگ شانزده ساله شطرنج ایران و از امیدهای اصلی ورزش ایران برای کسب رتبه های عالی در بالاترین سطح جهانی این رشته ورزشی، بعد از منع مسئولان ورزش کشور از حضور در مسابقات جهانی روسیه، به مسئولان فدراسیون ایران اعلام کرد که قصد تغییر تابعیت دارد.

پیش از این، سعید ملایی، جودوکار تیم ملی ایران در مسابقات جهانی مقابل حریف اسراییلی حاضر به مسابقه نشد، ولی پس از آن در مصاحبه با رسانه های مخالف جمهوری اسلامی، مدعی شد که این انصراف با فشار مقامات ایرانی بوده و سپس با ترک تیم ملی ایران و خودداری از بازگشت به کشور، زیر پرچم فدراسیون جهانی مبارزه کرد.
ملایی ماه گذشته پاسپورت مغولستان را از رییس جمهور این کشور دریافت کرد و در صورت حضور در المپیک توکیو، به عنوان نماینده این کشور مبارزه خواهد کرد.

استاد بزرگ شطرنج ایران درخواست تغییر تابعیت داد

استاد بزرگ شطرنج ایران که هم اکنون در فرانسه است، شفاهی به مسئولان فدراسیون شطرنج ایران اعلام کرده به دنبال تغییر تابعیت است تا از این پس زیر پرچمی به جز پرچم ایران مسابقه دهد. در جدول مسابقات، حریفانی از اسراییل حضور دارند. در پی این تماس، امروز خبر رسید که این ورزشکار ارزنده کشورمان در بازی هایی که از فردا صبح آغاز می شود، زیر پرچم فدراسیون جهانی منقش به مهره اسب مسابقه خواهد داد. این موضوع احیانا به این معناست که فیروزجا پذیرفته در این رقابت ها با حریف اسراییلی هم روبه رو شود.

ماجرای مخالفت با سفر ملی پوشان ایران به رقابت های جهانی، از زمانی کلید خورد که مقصودلو و طباطبایی دو بازیکن تیم ملی ایران دو هفته قبل به این استدلال که ملیت حریف را نمی دانستند، مقابل حریفان اسراییلی بازی کرده اند.

مسابقات شطرنج سریع و برق‌آسای قهرمانی جهان قرار است از فردا (چهارشنبه) به میزبانی روسیه برگزار شود و فیروزجا نیز زیر پرچم فدراسیون جهانی رقابت خواهد کرد. البته پرچم ملیت این شطرنجباز در سایت فدراسیون جهانی همچنان پرچم ایران خواهد بود، با وجود این، پشت نام او در سایت رسمی مسابقات قهرمانی جهان پرچم فیده دیده می‌شود.

فیروزجا «سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران » درخواست تغییر تابعیت داد

فیروزجا «سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران » درخواست تغییر تابعیت داد

آیا فیروزجا برای همیشه تابعیت ایرانی را تغییر می دهد؟

این موضوع در شطرنج ایران تقریباً به امری تکراری تبدیل شده و پیش از این هم افرادی همچون الشن مرادی و امیر باقری هم با پرچم کشورهای آمریکا و فرانسه در مسابقات حضور پیدا کرده بودند. تنها نکته امیدوار کننده برای مسئولان ورزش ایران این است که در پروفایل فیروزجا در سایت فدراسیون جهانی هنوز مقابل فدراسیون وی نام «ایران» به چشم می‌خورد. حال باید منتظر ماند و دید چه سرنوشتی در انتظار تنها سوپراستاد بزرگ شطرنج ایران قرار دارد؟

فیروزجا «سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران » درخواست تغییر تابعیت داد

وعده های وزیر به نابغه کوچک ایران چه شد؟

در همان زمان مهرداد پهلوان‌زاده، رئیس فدراسیون شطرنج ایران اظهار داشت: صحبت‌هایی مطرح شده و احتمالاً علیرضا برای فصل آینده در یک تیم فرانسوی باشد. بحث تغییر پرچم مطرح نیست، بلکه فیروزجا احتمالاً به دنبال دریافت اقامت است. این کار همچون اقدامی است که فوتبالیست‌ها و سایر ورزشکاران رشته‌های دیگر انجام می‌دهند و پس از لژیونر شدن اقامت کشور مقصد را دریافت می‌کنند.

در همان دوران فیروزجا به همراه پهلوان‌زاده، رئیس فدراسیون و البته پدرش به دیدار وزیر ورزش و جوانان رفت. وی در آن جلسه درخصوص مسائل مختلف صحبت کرد و آقای وزیر هم برای ماندن این نابغه شطرنج در کشورمان وعده‌هایی هم داد، اما شطرنج ایران پس از اتفاقی که برای پرهام مقصودلو و امین طباطبایی رخ داد، حالا دچار چالشی جدید شده است.

فیروزجا «سوپر استاد بزرگ شطرنج ایران » درخواست تغییر تابعیت داد

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک،تاریخ انتشار:3دی1398،کد خبر:946246،www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین