پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۴۵۶
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۶
عضو شورای عالی حوزه های علمیه عنوان کرد: از افتخارات حوزه باید باشد که اولین کسی که روایات تفسیر را بررسی کرده، علامه طباطبایی بوده است و این باید ارج نهاده شود.

شعار سال:عضو شورای عالی حوزه های علمیه عنوان کرد: از افتخارات حوزه باید باشد که اولین کسی که روایات تفسیر را بررسی کرده، علامه طباطبایی بوده است و این باید ارج نهاده شود.

آیت الله استادی خواستار تنقیح تفسیر المیزان به منظور پاسخ به هجمه های به وجودآمده به این تفسیر ارزشمند شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه عنوان کرد: از افتخارات حوزه باید باشد که اولین کسی که روایات تفسیر را بررسی کرده، علامه طباطبایی بوده است و این باید ارج نهاده شود. در همایش ملی حوزه های علمیه ، مرجعیت و قرآن کریم در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: در دوکتاب معروف نورالثقلین و برهان حدود ۲۵ هزار روایت است که وقتی مکررات آن حذف شود قریب ۱۵ هزار روایت می شود و از اهل تسنن هم نورالمنصور را داریم که گفته می شود ۱۷ هزار روایت داریم.

او با اشاره به انتقادات اخیر به علامه طباطبایی در خصوص تفسیر المیزان گفت: تفسیر المیزان که مورد افتخار شیعه است بی جهت و بدون مطالعه مورد انتقاد قرار گرفته است و آن اینکه رسما گفته و کتاب در این زمینه چاپ کردند که علامه به روایات توجه نداشته است.

آیت الله استادی به اختلاف نظر علامه طباطبایی و مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی اشاره کرد و بیان داشت: علامه طباطبایی در چند مورد تذکر دادند که در تفسیر، حدیث ولو صحیح السند اگر مقطوع الصدور نباشد، حجت نیست اما مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی معتقدند حدیث صحیح السند در فقه و تفسیر حجت است.

او افززود: از مجموع تفسیر المیزان و بحث توحیدی استفاده می شود که مرحوم علامه طباطبایی به روایات توجه دارند و در جایی گفتند که کل روایات که به پیامبر می رسد حدود ۱۰ هزار روایت است و از سنی ها تنها ۲۵۰ روایت داریم که به پیامبر می رسد و مابقی از صحابه است که حجت نیست.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: ایشان می گویند روایات تفسیری دو دسته است، یکسری روایات که در اطراف قرآن صحبت هایی شده است که اینها در زمره تفسیر قرار نمی گیرد اما دسته دوم روایاتی است که مربوط به قرآن و تفسیری است.

او تاکید کرد: علامه طباطبایی با لحاظ کردن عناوین بیست گانه همچون تخصیص و تبیین، بیان مصداق و تطبیق مساله روایاتی که به نظر مخالف قرآن است را حل کرده است. بسیاری از روایات هم تقیه و خلاف عقل و متعارض است که باید کنار گذاشته شوند.

آیت الله استادی با اشاره به نظر علامه طباطبایی که بسیاری از روایات شیعه را ضعیف السند می داند، گفت: بنده مدعی هستم که ۱۰۰ مورد پیدا نمی کنید که روایتی خلاف قرآن و صحیح السند باشد و ایشان قبول نکرده باشد.

او افزود: در طول تفسیر و تمام بحث های روایی ایشان روایت صحیح السندی را تنها به دلیل مخالفت با قرآن رد کرده باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: اولین کسی که روایات تفسیر را بررسی کرده علامه طباطبایی است و این کار ایشان باید ادامه یابد و این فقه الحدیث از افتخارات حوزه های علمیه است.

او با بیان اینکه انسان جایزالخطاست گفت: علامه طباطبایی در سه جا نکاتی را بیان کردند که سهو قلم است و حرف ایشان در اصول این است که خبر واحد در تفسیر قرآن اگر ضعیف السند باشد حجت نیست اما اینکه گفته می شود ما نیاز نداریم، بعد از علامه، آیت الله فاضل فرمودند که چندآیه داریم که روایت ندارد، تفسیر می کنیم. ما نمی گوئیم که آیه بستگی به روایت دارد اما نمی گوئیم که از روایت بی نیاز هستیم.

آیت الله استادی عنوان کرد: از افتخارات حوزه باید باشد که اولین کسی که روایات تفسیر را بررسی کرده، علامه طباطبایی بوده است و این باید ارج نهاده شود.

او با بیان اینکه اختلاف علامه طباطبایی و مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی به چند مورد جزئی برمی گردد، بیان کرد: یکی از افتخارات شیعه است که ۵۰ تفسیر در حوزه ها داریم که ده نفر از مراجع عظام تقلید بوده اند.

استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به خواسته دبیر علمی همایش از آیت الله اعرافی در خصوص رسمی کردن درس خارج تفسیر قرآن در حوزه گفت: بازار درس خارج خیلی گرم شده است و اگر بخواهد در تفسیر کاری شود باید فقیه باشد و سپس تفسیر بگوید یعنی فقاهت او نزد فضلا ثابت شده باشد.

او یادآور شد: این اواخر نسبت به علامه طباطبایی بی مهری می شود و حتی کتاب نوشته اند درحالیکه کار ایشان درست بوده است و در موارد اندکی سهو قلم شده است.

آیت الله استادی با اشاره به استقبال فراوان از تفسیر المیزان گفت: به دلیل پرمشتری و استقبال فراوان از آن فرصت نشده است که موسسه ای این تفسیر را منقح کند اما تفسیر المیزان از آغاز تا انجام نیازمند تنقیح است اما این سبب نمی شود که گفته شود علامه روایات را در تفاسیر حجت نمی داند.

او با بیان اینکه علامه طباطبایی قبل از نگاشتن المیزان به نگاشتن البیان اشتغال یافته ادامه داد: از ویژگی های علامه طباطبایی این است که اول روایات را دیده و بعد تفسیر کرده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه پیشنهاد کرد: اولا درس های خارج با حساب انجام شود و ثانیا جمعیتی یا موسسه ای در نظر گرفته شود تا تفسیر المیزان را منقح کنند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری جماران،تاریخ انتشار:5دی1398،کد خبر: 1318109،www.jamaran.ir

 

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین