پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۶۴۳
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۴

شعار سال:نکاتی که تصمیم‌گیری درست و موفق را به ما یاد می‌دهد.

• آیا تصمیم گیری به شما مربوط است؟
قبل از این که تصمیم گیری کنید، از خود بپرسید چقدر از این تصمیم به من ارتباط دارد؟ در واقع باید ببینید مسئله موجود ربطی به شما دارد یا نه؟ زیرا ممکن است در مسائلی دخالت کنید که هیچ ارتباطی به شما ندارد.

• تصمیم گیری با محدودیت زمان همراه است.
زمان یکی از مواردی است که سبب محدود شدن تصمیم گیری می شود. وقتی زمان کمی برای تصمیمات کوچک دارید، هر چه سریع تر برای گرفتن تصمیم اقدام کنید. البته ممکن است تصمیم گیری سریع با خطا همراه باشد.

• چه کسی کمک می کند تا تصمیمات بهتر و مطمئن تری داشته باشیم؟
باید ببینید از کسی می توان برای تصمیم گیری کمک گرفت یا حتی این پروسه را به او محول کرد؟ در این صورت است که احساس سبکی بیشتری خواهید داشت و به آرامش می رسید.

• ابتدا صورت مسئله را برای خود شفاف و واضح تجسم کنید.
وقتی دقیقا بدانید به دنبال چه چیزی هستید، درک بهتری از صورت مسئله خواهید داشت؛ حتماً شنیده‌اید که می گویند: “سؤال خوب، نیمی از جواب است.”

• برای یافتن پاسخ مسئله ابایی نداشته و خوب فکر کنید.
نباید برای پیدا کردن پاسخ مسئله، خیلی بی حوصله و عجول باشید. پس وقتی در حل مسئله و پیدا کردن پاسخ مسئله، عملکرد موفقیت‌آمیزی ندارید خیلی خودتان را ناراحت نکنید. در این زمان باید روی کارهای دیگر تمرکز کنید، مثلاً به جای تمرکز روی حل مسئله کمی قدم بزنید، دوچرخه سواری کنید یا به حمام بروید.

• در یافتن حل مسئله خیلی زود قضاوت نکنید.
نباید تصور کنید که همه می توانند این مسئله را حل کنند و تنها شما درمانده هستید؛ لازم است به خود یادآوری کنید که هر چه برای هدف خود بیشتر تلاش کنید به خواسته تان نزدیک تر خواهید شد.

• برای حل مسئله به دنبال جواب های بیشتری باشید.
نباید به دنبال جواب های ساده باشید، یادتان باشد همیشه اولین جواب بهترین نیست. برای دست یابی به پاسخ های بیشتر، باید به اعماق مغز وارد شویم، چرا که بیشتر جواب‌های عالی و خلاق از دید ما دور هستند؛ پس نیاز است بر تنبلی غلبه کنیم.

• به دنبال راه حلی برای تهدیدهای مقابل رویتان باشید.
باید پیامد تصمیمات خود را در نظر بگیرید، هر چند ممکن است مرتکب اشتباه جبران ناپذیری شوید و زندگی تان تحت تأثیر قرار گیرد. پیشگیری از خطرات و ریسک‌ها و مقابله با تهدیدها به شما امکان می دهد تا میزان خطا را به حداقل برسانید.

• ابتدا ارزش های زندگی را بشناسید و بعد تصمیم گیری کنید.
برای دست یابی به موفقیت و اجرای اهداف خود باید نگاهی به ارزش های خود داشته باشید و ببینید چه چیزی برایتان اهمیت و اولویت بیشتری دارد. پس مهم است که اولویت‌ها را خودتان انتخاب کنید.

• باید منابع خود را شناسایی کنید.
برای حل مسئله باید از منابع خود یا دیگران استفاده کنید، این منابع با توجه به ارزش ها و اولویت ها تعیین می شود و می تواند زمان، انرژی، پول، احساس، آبرو و … باشد.

• از تصمیم گیری نترسید.
شاید گاهی از تصمیم گیری بترسید، اما اگر می خواهید از شرایط موجود فاصله بگیرید و به وضعیت مطلوب خود برسید، باید قادر باشید با خطرات مواجهه با تغییرات پیش‌بینی‌نشده مقابله کنید؛ البته این کار نیازمند شجاعت زیادی است.

• مسئله را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید.
برای غلبه بر ترس از تصمیم گیری، مسئله را به گام‌های کوچکتر تقسیم کنید. پس دیگر از بزرگی مسئله هیچ ترسی ندارید و می توانید گام به گام، برای حل مسائل خرد شده تلاش کنید.

• درخواست کردن را یاد بگیرید.
گاهی در زندگی نیاز به کمک دارید، اما همیشه کمک دیگران را با حسن نیت دریافت نخواهید کرد؛ پس هیچ وقت از مواجهه با پاسخ منفی دیگران نهراسید.

• به دنبال توانایی‌های بیشتر باشید.
می توانید با کسب مهارت، به توانایی‌های خود بیافزایید، در این صورت است که از وابستگی تان به دیگران کاسته می شود؛ پس با کوچکترین مسئله مجبور نخواهید بود دست کمک به سوی هر فردی دراز کنید.

• از فردی زبده مشاوره بگیرید که نشانه خردمندی‌تان است.
اگر برای پیدا کردن راه حل درست از فردی متخصص کمک بگیرید، آرامش زیادی به دست خواهید آورد. او به خوبی می تواند در راه دست یابی به راه حل، کمک شما باشد.

• مشورت خواستن به معنای واگذاری تصمیم گیری نیست.
دریافت مشورت از دیگران، به معنای آن نیست که می‌خواهید حل مسئله را به آن‌ها بسپارید؛ بلکه بدین معناست که قصد دارید از دانش، توانایی و تجربیات او بهره ببرید؛ در نهایت خودتان هستید که باید تصمیم نهایی را بگیرید.

• مهارت تصمیم گیری را یاد بگیرید.
باید ابتدا تصمیمات ساده و کوچک داشته باشید تا در نهایت بتوانید این مهارت را تقویت کنید، یادتان باشد برای دست یابی به سطح مطلوبی از این توانایی، باید به طور مستمر تلاش کنید؛ زیرا هیچ فردی به یک باره استاد تصمیمات بزرگ نمی‌شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سامانه استخدام و کاریابی دانشجویان دانشگاه تهران،تاریخ انتشار:21شهریور1398،کد خبر:4077،jobut.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین