پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۸۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱
آمارهای سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد که در ۱۱ درصد ازدواج‌های ثبت شده سن زنان بیشتر از مردان بوده است.

شعار سال:آمارهای سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد که در ۱۱ درصد ازدواج‌های ثبت شده سن زنان بیشتر از مردان بوده است.

بر اساس آمارهای سازمان ثبت احوال در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۷ میانگین سن طلاق در کشور برای زنان و مردان به طور متوسط ۲.۱ سال افزایش یافته که در این میان استان کهگیلویه و بویراحمد با افزایش ۳.۱ سال در میانگین سن طلاق برای زنان و مردان، بیشترین میانگین سن طلاق را داشته است. همچنین در استان خراسان شمالی میانگین سن طلاق برای زنان با ۱.۵ سال افزایش از ۲۸.۲ در سال ۹۲ به ۲۹.۸ سال برای سال ۹۷ رسیده است.

میانگین سن طلاق برای مردان نیز در استان سیستان و بلوچستان با ۱.۶ سال افزایش از ۳۱.۸ در سال ۹۲ به ۳۳.۵ در سال ۹۷ رسیده است و این استان کمترین تغییر را در میانگین سن طلاق برای مردان طی این سال‌ها داشته است.

میانگین سن در زمان ازدواج برای زنان ۱.۴ سال و برای مردان ۱.۷ سال افزایش یافته است. به عبارت دیگر، طی این ۶ سال زنان به طور متوسط ۱.۴ سال دیرتر و مردان ۱.۷ سال دیرتر ازدواج کرده‌اند.

فاصله میانگین سن در اولین ازدواج با میانگین سن در زمان طلاق نزدیک به میانگین طول مدت ازدواج در زمان طلاق در کشور ۹ سال است و تلاش برای تسهیل‌گری با هدف کاهش سن در اولین ازدواج بر سن طلاق نیز مؤثر بوده و شانس همسران برای ازدواج مجدد پس از طلاق را افزایش خواهد داد.

هرم سنی افراد در زمان ازدواج و طلاق

در سال ۹۷، ۳۲.۸ درصد زنان و ۳.۶ درصد مردانی که ازدواج می‌کردند، سن کمتر از ۲۰ سال داشتند. ۹۰.۴ درصد زنان بین ۱۵ تا ۴۰ سالگی و ۸۹.۱ درصد مردان نیز بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی ازدواج کرده‌اند. همچنین ۸۱.۳ درصد زنان و ۷۰.۲ درصد مردانی که طلاق می‌گیرند در سن کمتر از ۴۰ سال قرار دارند. ۹.۴ درصد زنانی که طلاق گرفته‌اند و تنها ۰.۵ درصد از مردان با این تجربه کمتر از ۲۰ سال داشته‌اند.

توزیع سنی همسران در زمان ازدواج و طلاق

در ۱۲ درصد از ازدواج‌های ثبت شده در سال ۹۷، مرد و زن هم سن بودند و در ۱۱ درصد زن بزرگ‌تر از مرد بوده است. همچنین سهم مردان سالمند ۶۰ ساله و بیشتر از ازدواج‌های به ثبت رسیده در سال ۹۷، ۱.۸ درصد معادل ۹۷۸۹ ازدواج بوده است که این سهم برای زنان سالمند همین گروه سنی ۰.۲۴ معادل ۱۳۰۸ مورد ازدواج ثبت شده است. از سوی دیگر، در ۱۲۲۲ مورد ازدواج‌ها، مرد و زن هر دو سالمند ۶۰ ساله و بیشتر بوده‌اند.

در ۱۱ درصد طلاق‌های ضبط شده در سال ۹۷، مرد و زن هم سن بودند و در ۱۱ درصد موارد نیز زن بزرگ‌تر از مرد بوده است. از سوی دیگر، در سال ۹۷، ۱۹۴۱ طلاق برای زنان بیش از ۶۰ سال ثبت شده که این رقم برای مردان ۶۲۹۳ مورد بوده است یعنی ۳.۶ درصد از کل طلاق‌های رخ داده. از سوی دیگر، در یک درصد از طلاق‌های ثبت شده، ۱۶۹۱ مورد طلاق (مرد و زن هر دو سالمند) بالای ۶۰ سال بوده‌اند.

بر اساس آمارهای سازمان ثبت احوال در سال گذشته، تعداد ۲۰۶ زن ۱۳ ساله و کمتر و ۵ مورد مرد کمتر از ۱۵ سال طلاق را تجربه کرده‌اند.

تفاوت در زمان سکونت و ثبت در زمان ازدواج و طلاق

آمارهای سازمان ثبت احوال نشان می‌دهند که در سال ۹۷ ،۴.۶ درصد ازدواج‌ها و چهار و نیم درصد طلاق‌های ثبت شده در کشور مربوط به رویدادهایی بوده است که فقط محل سکونت مرد با محل ثبت ازدواج و طلاق یکسان است این سهم برای زنانی که ازدواج خود را در محل سکونتشان کرده‌اند و برق و ۸.۹ درصد است رقم مشابه برای ثبت طلاق زنان ۹.۸ درصد است در ۸۶.۵ درصد ازدواج‌ها و ۸۵.۷ درصد از طلاق‌های ثبت شده در سال گذشته محل سکونت مرد و زن هر دو با محل ثبت ازدواج و طلاق یکی بوده است.

کمینه سهم یکسانی محل سکونت همسران و محل ثبت طلاق مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد و ۶۳ درصد از طلاق‌های ثبتی استان و رقم مشابه برای ازدواج‌هایی که محل سکونت همسران وبا محل ثبت یکی بوده مربوط به استان البرز با ۶۶ درصد از کل رویدادهای ازدواج ثبت شده در استان است.

در سال گذشته ۱۳.۵ درصد از ازدواج‌های ثبت شده در کل کشور در محل سکونت زن و مرد به ثبت نرسیده و این سهم برای طلاق‌های ثبتی نیز رقمی برابر با ۱۴.۳ درصد کل طلاق‌های ثبت شده است.

از سوی دیگر، استان‌های البرز، قم، گیلان و مرکزی، کمترین سهم یک ثانیه محل ثبت ازدواج و محل سکونت را داشتند که در مجموع ۲۶۹۴ مرد ساکن در استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، تهران، قزوین، گیلان، مازندران و همدان و ۱۵۳۳ زن ساکن در استان‌های تهران و قزوین برای ثبت ازدواج به البرز رفته‌اند. همچنین همزمان برای ثبت ازدواج ۴۱۶۹ مرد از استان البرز خارج شده و به استان‌های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، تهران، اصفهان، خراسان رضوی، زنجان، قزوین، قم، کردستان، کرمانشاه، گلستان، لرستان، مازندران، مرکزی و همدان رفته‌اند.

تعداد ۲۱۵۲ زن ساکن البرز برای ثبت ازدواج از محل سکونتشان خارج شده و به استان‌های تهران، قزوین، گیلان، مازندران و همدان رفته‌اند. در مجموع ۷۶۰ مرد ساکن استان‌های اصفهان، البرز، تهران و مرکزی به استان قم وارد شده و ۳۰۵ زن ساکن این استان‌ها به جز البرز، برای ثبت ازدواج به قم وارد شده‌اند. همچنین ۵۳۳ مرد نیز برای ثبت ازدواج از قم خارج شده و به استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، تهران، خراسان رضوی و مرکزی رفته‌اند. تعداد ۲۱۲ زن ساکن قم نیز برای ثبت ازدواج به استان‌های تهران و مرکزی رفته‌اند

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری آفتاب،تاریخ انتشار:9دی1398،کد خبر:629163،aftabnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
0
0
به جای کاهش سن ازدواج برای اینکه بعد از طلاق دوباره این شانس رو داشته باشند که ازدواج کنند بهتر نیست یه کم شرایط رو از نظر اقتصادی بهتر کنیم تا مشکلات مالی دلیل طلاق نباشه و امار طلاق بیاد پایین؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین