پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۳۲۰
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸
یک استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: دیدار محمدجواد ظریف از ترکیه و دیدار با وزیر امور خارجه و رییس‌جمهور آن کشور بسیار به موقع و منطقی بود چرا که هم‌اکنون ترکیه در یک برهه زمانی حساس قرار دارد.

شعار سال: علی امیدی درباره دیدار اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه از ترکیه و تأثیرات این سفر در این مقطع زمانی، اظهار کرد: اعتقاد دارم این دیدار خیلی به موقع و در کل اتفاق مثبتی بود. در جریان کودتای نافرجام ترکیه اولین کشوری که این کودتا را محکوم کرد ایران بود که بلافاصله آقای ظریف با همتای تُرک خود تماس گرفت و این کودتا را محکوم کرد.

او افزود: سفر 2 روز پیش محمدجواد ظریف به ترکیه نخستین سفر یک مقام عالی‌رتبه از یک کشور بعد از جریان کودتای این کشور بود. این سفر بیش از پیش ثابت می‌کند که ایران اسلامی از دموکراسی و حکومت‌های مردمی حمایت می‌کند و در واقع این موضوع را اثبات می‌کند که باید به رای مردم احترام گذاشت و منتخبان مردم ترکیه نیز لایق چنین احترامی هستند.

این استاد علوم سیاسی با بیان این که این سفر می‌تواند در تحولات سوریه نیز تأثیرگذار باشد، تصریح کرد: سفر ظریف به ترکیه و دیدار او با چاووش اغلو و رجب طیب اردوغان به گمان بسیاری از صاحب نظران می‌تواند در حل بحران و جنگ در سوریه مؤثر باشد هرچند که هنوز میان دو کشور درباره سوریه اختلافات عمیقی وجود دارد.

امیدی گفت: اعتقاد دارم مواضع ترکیه درباره سوریه در آینده انعطاف بیش‌تری پیدا خواهد کرد. به هر حال ایران و ترکیه دو بازیگر تأثیر گذار در منطقه هستند.

وی اظهار کرد: بعد از کودتای نافرجام در ترکیه کشورهای عربی موضع محافظه کارانه‌ای اتخاذ کردند، اما همان‌طور که دیدیم با وجود اختلاف میان ترکیه و روسیه، روس‌ها بلافاصله این کودتا را محکوم کردند و حمایت خود را از دولت اردوغان اعلام کردند. در نتیجه دولتمردان ترکیه به این حقیقت واقف شدند که بر مواضع کشورهایی هم‌چون ایران و روسیه بیش‌تر می‌توان تکیه کرد تا دیگر کشورها.

این استاد علوم سیاسی افزود: بعد از سفر آقای ظریف به ترکیه این موضوع سر زبان‌ها افتاد که رجب طیب اردوغان هم قصد دارد به زودی به ایران سفر کند. به هر حال اگر این اتفاق بیفتد اردوغان بعد از کودتا در ترکیه ابتدا به مسکو سفر کرده است و بعد به تهران که این نشان دهنده نارضایتی عمیق رییس‌جمهور ترکیه از کشورهای غربی و عربی است.

امیدی گفت: غربی‌ها بعد از کودتای ترکیه موضع محکمی در محکومیت این کودتا نداشتند. البته کودتا را محکوم کردند ولی محکومیت آنان به شکلی بود که رضایت اردوغان را جلب نکرد به‌طوری که رییس جمهور ترکیه گفت" غرب بیشتر به فکر کودتاگران است تا دموکراسی در ترکیه".

او خاطرنشان کرد: به هر حال دیدار آقای ظریف از ترکیه از 3 جهت قابل اهمیت است. "اقدام نمادین ایران در محکومیت کودتای ترکیه را نشان می‌دهد، روابط ایران و ترکیه بیش از پیش تعمیق خواهد شد و این دیدار در حل بحران سوریه می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد."

این استاد علوم سیاسی هم‌چنین شرکت ظریف در نماز جمعه ترکیه را مهم ارزیابی کرد و گفت: حضور وزیر امور خارجه کشورمان در صف اول نماز جمعه به همراه رجب طیب اردوغان از اهمیت بالایی برخوردار است. اردوغان پشت تریبون قرار گرفت و گفت" ما امروز میزبان آقای ظریف هستیم." شرکت ظریف در نماز جمعه ترکیه بیش‌تر این پیام را دارد که شیعه و سنی متحد هستند.

امیدی در همین باره افزود: محمدجواد ظریف نشان داد که وجوه اشتراک شیعه و سنی زیاد است و با شرکت در نماز جمعه ترکیه این پیام را داد که ایران اسلامی مخالف اختلاف‌های فرقه‌یی در جهان اسلام است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ايسنا، تاریخ انتشار: 24 مرداد 1395، کد مطلب: 95050115077:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین