پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۳۳۵۸
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۸
معاون توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه امسال چند طرح در این خصوص اجرا شده که یکی از آن‌ها طرح مصون‌سازی کودکان در برابر اعتیاد است، افزود: براساس تحقیقات روانشناختی به این نتیجه رسیدیم که بخشی از عوامل اعتیاد، به دوران کودکی هر فردی بازمی‌گردد.

شعارسال:  معاون توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگویی طرح‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی در جامعه را تشریح کرد.

اشرف عسگری سامانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، گفت: در بحث پیشگیری از اعتیاد اقدامات پیشگیرانه بسیاری از سوی سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری انجام شده است.
 
معاون توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه امسال چند طرح در این خصوص اجرا شده که یکی از آن‌ها طرح مصون‌سازی کودکان در برابر اعتیاد است، افزود: براساس تحقیقات روانشناختی به این نتیجه رسیدیم که بخشی از عوامل اعتیاد، به دوران کودکی هر فردی بازمی‌گردد.
 
کودکان مهارت "نه گفتن" به‌موقع را ندارند
 
وی ادامه داد: نداشتن مهارت‌هایی همچون مهارت "نه گفتن" به‌موقع، نداشتن مهارت‌های ارتباطی، انزواطلبی در کودکان و... منجر به اعتیاد در بزرگسالی می‌شود که همه این موارد شناسایی شده و سعی می‌شود در مهدهای کودک به والدین آموزش داده شود.
 
عسگری سامانی بیان کرد: والدین طی 80 جلسه دو ساعته در مهدهای کودک حاضر شده و تحت آموزش مربیان آموزش دیده از سوی سازمان بهزیستی درخصوص اعتیاد قرار می‌گیرند.
 
اجرای طرح پازک برای محلات در معرض خطر
 
معاون توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه از سال گذشته طرحی در 50 نقطه در معرض خطر اعتیاد این استان آغاز شده با عنوان طرح پازک ( پیشگیری از اعتیاد در زنان و کودکان)، عنوان کرد: در این طرح مادران در محلات پرخطر آموزش داده می‌شوند.
 
وی خاطرنشان کرد: بحث ارتقای سلامت اجتماعی از دیگر طرح‌هایی است که در دستورکار سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری قرار دارد، براساس این طرح در هر شهرستان یک NGO تحت عنوان جمعیت همیاران سلامت روان به ثبت رسیده است.
 
عسگری اضافه کرد: وظیفه این NGOها این است که در شهرستان خود بررسی‌های لازم را انجام داده، آسیب‌های اجتماعی شاخص در هر شهرستان را شناسایی و در نهایت متناسب با این آسیب‌ها پایگاهی ایجاد کنند، این پایگاه‌ها متشکل از افراد تحصیل‌کرده‌ای هستند که حاضرند داوطلبانه با سازمان بهزیستی همکاری کنند.
 
معاون توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه وظیفه پایگاه‌های ذکر شده در بالا نیازسنجی درخصوص آسیب‌های اجتماعی در هر منطقه است تا اقدامات لازم در این خصوص انجام گیرد، افزود: عمده فعالیت جمعیت همیاران تاکنون آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش به مادران و... بوده است.
 
دانش‌آموزان گرفتار خودمحوری شده‌اند
 
وی ادامه داد: سال گذشته در بحث آسیب‌های دانش‌آموزی طرحی تحت عنوان طرح مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان با مشارکت آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اجرا شد، اعتقاد بر این است که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی امروز دانش‌آموزان به بحث ضعف در ارتباطات و مهارت‌های اجتماعی آن‌ها در کودکی بازمی‌گردد.
 
عسگری با اشاره به اینکه بسیاری از دانش‌آموزان به این سمت می‌روند که فقط به خودشان فکر کنند و به‌نوعی گرفتار خودمحوری شده‌اند، عنوان کرد: در طرح مشارکت‌های اجتماعی دانش‌آموزی، دانش‌آموزان گروه‌بندی شده و در کنار یکدیگر کار مشارکتی انجام می‌دهند و یک تسهیل‌گر هم آن‌ها را هدایت می‌کند تا مشکلات خود را احصا کرده و جهت رفع به مدیر مدرسه انتقال دهند.
 
معاون توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در ایام تابستان امسال طرحی با عنوان مشارکت اجتماعی در اوقات فراغت نوجوانان در مساجد، حسینیه‌ها و هر جایی که می‌شد نوجوانان را جمع کرد اجرا شد، خاطرنشان کرد: دوران نوجوانی یکی از بحرانی‌ترین دوران‌های زندگی هر فرد است و آموزش‌های به‌موقع می‌تواند از آسیب‌ها در این دوران کم کند.
 
وجود 86 مرکز مشاوره در چهارمحال و بختیاری
 
وی اضافه کرد: بحث ارائه خدمات مشاوره و روانشناختی از دیگر اقدامات در حوزه آسیب‌های اجتماعی است، هم‌اکنون در چهارمحال و بختیاری 86 مرکز مشاوره به‌منظور کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی وجود دارد که بخشی از این مراکز در شهرها و تعدادی با عنوان مرکز سلامت روان در مناطق روستایی و کم‌جمعیت مستقر هستند و با ارائه خدمات مشاوره روانشناختی سعی در حل مشکلات گره‌خورده مردم دارند تا از وقوع سایر آسیب‌ها جلوگیری شود.
 
عسگری با تاکید بر اینکه آموزش‌های پیش از ازدواج با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری برای دختران و پسران دبیرستانی اجرا می‌شود، گفت: این طرح در جهت کمک به آموزش نوجوانانی است که قرار است در آینده وارد زندگی مشترک شده و باید شیوه‌های صحیح انتخاب همسر و... را بدانند.
 
پنج سال اول زندگی مشترک، بحرانی‌ترین سال‌ها
 
معاون توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری به اجرای طرح آموزش زندگی با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش این استان اشاره و بیان کرد: این طرح برای خانواده‌هایی است که پنج سال اول زندگی خود را می‌گذرانند، این سال‌ها در واقع اوج اختلافات بین خانواده‌است لذا مهارت‌هایی مثل حل تعارضات، فرزندپروری و... به این زوج‌های جوان آموزش داده می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: درنهایت طرحی با تولی‌گری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و با همکاری سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری برای زوج‌های در شرف ازدواج قبل از آنکه عقد جاری شود برگزار می‌شود تا آموزش‌های اولیه را دریافت کنند.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری    فارس،تاریخ انتشار:  11  دی   1398،کدخبر: 13981010000190  ، www.farsnews.com
اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین