پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۱۰۸
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۹
مرمت و آماده سازی عمارت تاریخی ملک بوشهر به عنوان یکی از آثار ملی این شهر با کاربری فرهنگی، اقامتی و پذیرایی آغاز شد.

شعار سال:مرمت و آماده سازی عمارت تاریخی ملک بوشهر به عنوان یکی از آثار ملی این شهر با کاربری فرهنگی، اقامتی و پذیرایی آغاز شد.

 ۲۱ مهر سال ۹۷ بود که مجید خورشیدی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر از آغاز عملیات مرمت عمارت ملک خبر داد و گفت: تلاش می‌شود که با همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان این عمارت تاریخی در کمترین زمان ممکن بازسازی و تقدیم مردم بوشهر شود.

حدود پنج ماه بعد یعنی ۲۳ اسفند اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر اعلام کرد: برنده مزایده واگذاری عمارت تاریخی ملک بوشهر مشخص شده و او قرار است این عمارت را پس از طی مراحل قانونی و تائید صلاحیت فنی برای مرمت در اختیار گیرد و با کاربری فرهنگی- اقامتی و پذیرایی ساماندهی کند.

امروز مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر از آغاز مرمت عمارت تاریخی ملک خبر داد و گفت: با آغاز عملیات اجرایی مرمت این عمارت از دوشنبه ۱۶ دی شاهد استحکام بخشی و احیای دوباره این بنا در آینده خواهیم بود.

محمدحسین ارسطو زاده افزود: این عمارت بیش از هزار و ۳۰۰ مترمربع مساحت دارد که از طریق صندوق احیا و بهره برداری از بنا‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شده و حالا عملیات مرمت و آماده سازی آن با کاربری فرهنگی، اقامتی و پذیرایی با سرمایه گذاری ۴۳ میلیارد ریال آغاز شده است.

او، عمده دلیل واگذاری بنا‌های تاریخی -فرهنگی به بخش‌ خصوصی را، تسریع در مرمت و احیا اماکن تاریخی، جلوگیری از وارد آمدن آسیب‌ به اثر، تقویت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در خانه‌های تاریخی، توسعه گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در حفظ و احیا اماکن تاریخی عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر بیان کرد: افزون بر این، واگذاری بنا‌های تاریخی -فرهنگی به بخش‌ خصوصی موجب ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، در بازه زمانی کوتاه مدت خواهد شد.

عمارت ملک بنایی است متعلق به محمدمهدی ملک التجار یکی از بازرگانان جنوب ایران در دوره قاجار، که در محله بهمنی بوشهر قرار دارد و به دست معماران فرانسوی و با مصالح محلی ساخته بنا شده است.

این بنا، یک قسمت استحفاظی، بارو، شاه نشین و قسمتی به صورت چند ایوان و اتاق‌های مسکونی دارد.

متجاوزان انگلیسی در جریان جنگ جهانی اول عمارت ملک را مقر نظامی خود کردند و پس از سال‌ها استقرار در این عمارت با ورشکست شدن ملک التجار (صاحب اصلی عمارت) لوازم نفیس آن را با قیمت کم خریداری کردند و با خود بردند.

در اواخر سلطنت رضا شاه این عمارت که خوابگاه نظامیان شده بود، پس از چندین بار بازسازی رو به ویرانی گذاشت.

عمارت ملک در سال ۷۷ با شماره ۲۱۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان،تاریخ انتشار:16دی1398،کد خبر:7199326،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین