پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۰۵۴
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۸
شهاب طلایی (مدیر عامل صندوق توسعه و احیا) در نشست خبری ضمن دفاع از عملکرد ۱۸ ساله صندوق، مدعی شد که ۱۹۲ شهر در ایران دارای بافت تاریخی هستند. ۱۰۷ بنا طی این سال‌ها واگذار گردیده و طی ۷ ماه اخیر برای ۳۶ بنا جذب سرمایه‌گذار شده که قرار است با حدود ۲۷۰ میلیارد تومان ورود کنند. ۴۰ بنای درحال بهره‌برداری را مشمول قوانین دوران کرونا کردیم و ۳۴ بنا نیز تعیین تکلیف شد. امسال نیز ۲۰ بنا را افتتاح خواهیم کرد. بنا بر الزام و تصویب قانون برنامه توسعه چهارم، صندوق احیا راه‌اندازی شد. از ۱۰۸ بنایی که تاکنون واگذار شده ۵۰ بنا در حال بهره‌برداری بوده و ۵۰ بنا نیز در حال مرمت است. طی این سال‌ها اصطحکاکاتی که با استان‌ها داشتیم مانعی برای پیشبرد کار‌ها شده بود. حتی در یکی از استان‌ها ۵ سال است که بنا به سرمایه‌گذاری که برنده مزایده بود، تحویل داده نشده است.

شعارسال: نشست خبری مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به مناسبت هجدهمین سال تاسیس این مجموعه در عمارت مسعودیه برگزار شد.

از لزوم تشکیل و تقویت انجمن خیرین میراث فرهنگی تا گلایه از کم توجهی دستگاه ها در ایفای وظایف قانونی در خصوص ابنیه تاریخی

شهاب طلایی (مدیر عامل صندوق توسعه و احیا) با ارائه گزارش فعالیت‌ها و دستاورد‌های این صندوق گفت: ارتباط حداکثری با استان‌ها و هماهنگی با آن‌ها را در نظر داریم چراکه در گذشته اصطحکاک شدیدی بین معاونت میراث استان‌ها و صندوق توسعه و احیا وجود داشت. اما اکنون استان‌ها از ابتدا تا انتهای پروژه‌های حفاظت و مرمت آثار تاریخی درگیر خواهند بود. در استان اصفهان، اردبیل و گلستان این کار را انجام دادیم و موفقیت آمیز بود.

او ادامه داد: صرفا به جذب سرمایه‌گذار و احیای بنا‌ها اکتفا نکردیم و در تمام مراحل مطالبات سرمایه‌گذار و دریافت مجوز‌ها همراه هستیم. با دستگاه‌های مختلف همکاری داریم چراکه بیش از ۳ هزار بنا در اختیار دستگاه‌های مختلف است و طی یک ماه آینده نتیجه یکی از این همکاری‌ها را خبری خواهیم کرد. متاسفانه دستگاه‌های دولتی بر اساس بند ۹۸ برنامه ششم توسعه نتوانستند در تغییر کاربری و احیای بنا‌های خود مشارکت داشته و خوب عمل کنند چراکه بودجه تفکیکی اختصاص ندادند و از بسیاری از این بنا‌ها برای مناسبات اداری استفاده می‌کردند و اکنون هم وضعیت بنا‌ها به گونه‌ای‌ست که رغبتی برای احیای آن‌ها ندارند. از این رو ما ورود کردیم تا با جذب سرمایه خصوصی این کار انجام شود.

طلایی با اشاره به آنکه ۱۹۲ شهر در ایران دارای بافت تاریخی هستند، گفت: ۱۰۷ بنا طی این سال‌ها واگذار شده و طی ۷ ماه اخیر برای ۳۶ بنا جذب سرمایه‌گذار شده که قرار است با حدود ۲۷۰ میلیارد تومان ورود کنند. ۴۰ بنای درحال بهره‌برداری را مشمول قوانین دوران کرونا کردیم و ۳۴ بنا نیز تعیین تکلیف شد. امسال نیز ۲۰ بنا را افتتاح خواهیم کرد.

مدیر عامل صندوق توسعه و احیا با اشاره به تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی گفت: وظیفه صندوق احیای بنا‌های تاریخی است به دور از توجه به مسائل مالی، اما انجمن خیرین می‌تواند در حوزه جذب سرمایه‌گذار و پول و توجه به مسائل مالی ورود کند.

او در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر چگونگی فعالیت صندوق توسعه و احیا طی ۱۸ سال و نبود خروجی درخور و چگونگی اجرایی شدن جذب سرمایه‌گذار برای بنا‌های در اختیار دولت گفت: در لایحه برنامه توسعه چهارم صندوق احیا راه‌اندازی شد. از ۱۰۸ بنایی که تاکنون واگذار شده ۵۰ بنا در حال بهره‌برداری هستند و ۵۰ بنا نیز در حال مرمت است. طی این سال‌ها اصطحکاکاتی که با استان‌ها داشتیم مانعی برای پیشبرد کار‌ها شده بود. حتی در یکی از استان‌ها ۵ سال است که بنا به سرمایه‌گذاری که برنده مزایده بود، تحویل داده نشده. حتی گا‌ها قیمت‌هایی برای مرمت بنا در نظر گرفته شده بود که با نرخ قیمت اصلی تفاوت چند میلیاردی داشت. باید برای هزینه‌هایی که به سرمایه‌گذار تحمیل می‌شود مانند تورم و... چاره اندیشی کنیم.

وی افزود: حتی برنامه توسعه ششم را نتوانستیم عملیاتی کنیم. با اداره کل ثبت آثار تاریخی صحبت کردیم که مشخص شود بنا‌های متعلق به دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی کدام است تا بتوانیم دولت را مکلف به احیا و مرمت کنیم. بسیاری از دستگاه‌ها نیز قطعا مقاومت خواهند کرد، اما سعی ما بر آن است که این بنا‌ها را احصا کنیم. تمام این بنا‌ها متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران خواهند بود و اگر دستگاه‌ها بخواهند خودشان بنا‌ها را واگذار کنند این واگذاری ۳ سال است و محدودیت قانونی دارند، اما اگر از طریق صندوق ورود کنند این محدودیت نخواهد بود و بلند مدت می‌شود.

طلایی در خصوص وضعیت عمارت مسعودیه نیز گفت: این مجموعه در فضایی به دور از هیاهو در حال مرمت است و سرمایه‌گذار درصدد تسریع روند مرمت است و کارگاه‌های آن فعال شده‌اند. صندوق توسعه و احیا نیز به زودی به مکان دیگری منتقل خواهد شد. مرمت اضطراری و تجهیز حیاط پشتی را نیز در دست داریم. البته که عمارت مسعودیه تبدیل به عبرتی برای سرمایه‌گذاران شده و نیاز است تا اطمینان سرمایه‌گذاران را برای حضور در حوزه بنا‌های تاریخی جلب کنیم.

مدیر عامل صندوق توسعه و احیا درخصوص ماهیت صندوق توسعه و احیا و اینکه دولتی است یا غیر دولتی گفت: شهرداری‌ها هم موسسات عمومی غیر دولتی هستند، اما از حاکمیت جدا نیستند صندوق هم می‌تواند در آینده ماهیت غیر دولتی پیدا کند، اما از حاکمیت جدا نخواهد بود.

او با اشاره به آنکه با وجود آنکه از سال ۱۳۹۶ بخش فرش دستباف و صنایع‌دستی به صندوق افزوده شده بود، اما هیچ مسئول و کارشناس و حتا بخشی به این حوزه اختصاص نیافته بود، گفت: اکنون با تعامل با معاونت صنایع‌دستی و تغییراتی که در هیات امنا به دنبال آن هستیم ساختار صندوق را تغییر خواهیم داد. این ساختار جدید تا قبل از پایان سال جاری اجرایی خواهد شد.

مدیر عامل صندوق توسعه و احیا با اطلاع رسانی در مورد مزایده‌های بنا‌های تاریخی کشور، گفت: حدود ۸۰ بنا در لیست مزایده است و به فراخور آماده شدن اسناد انجام خواهد شد. بنا‌های استان اصفهان، مرکزی و قم به زودی واگذار خواهد شد و استان یزد هم در اولویت است. نفیس بودن بنا‌ها مانعی برای بهره‌برداری و واگذاری به بخش خصوص نیست بلکه نمی‌توان به فروش گذاشت. می‌توان بنا‌های نفیس را دولت اداره کند یا با مشارکت مردم و حفظ مسائل میراثی واگذار کرد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 12آذر1402، کدخبر: 1424039، www.ilna.ir 

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین