پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۹۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
حدود دو هفته از آغاز سال جدید میلادی می‌گذرد با این حال پرونده ۲۰۱۹ دوپینگ در ورزش ایران به خاطر ناشناخته بودن ۱۰ ورزشکار دوپینگی و آنالیز نشدن تعداد زیادی از نمونه‌ها همچنان باز است.
شعار سال: حدود دو هفته از آغاز سال جدید میلادی می‌گذرد با این حال پرونده ۲۰۱۹ دوپینگ در ورزش ایران به خاطر ناشناخته بودن ۱۰ ورزشکار دوپینگی و آنالیز نشدن تعداد زیادی از نمونه‌ها همچنان باز است.

دوپینگ مقوله‌ای جدا نشدنی از ورزش است که حتی قدمتی به اندازه خود آن دارد طوریکه در کنار کمیته بین المللی المپیک (IOC)، فدراسیون‌های بین المللی و دادگاه حکمیت در ورزش (CAS) نهادی به نام آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) هم تشکیل شده تا به صورت مستقل فعالیت‌های ضد دوپینگی در ورزش جهان را مدیریت کند.

ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) در کشور‌های مختلف هم زیر مجموعه وادا هستند که باید در راستا و هماهنگ با این نهاد بین المللی مسیر فعالیت‌های خود را پیگیری کنند، اما جالب است که این مسیر در ورزش ایران به کندی پیش می‌رود و بعضاً برخی الزامات آن هم نادیده گرفته می‌شود.

محرز شدن دوپینگ ۴۲ ورزشکار

خبرگزاری مهر آبان ماه گذشته در گزارشی با عنوان «تست ۳۰ ورزشکار مثبت شد / وزنه برداری و فوتبال در صدر» به وضعیت دوپینگ در ورزش ایران پرداخت. البته این گزارش و آمار ارائه شده در آن مربوط به ۹ ماه نخست سال میلادی گذشته بود. حال اینکه تعداد دوپینگی‌های ایران در سال گذشته بیشتر از این رقم شده و با توجه به نامشخص بودن وضعیت برخی نمونه‌ها احتمال افزایش دوباره آمار دوپینگی‌ها هم وجود دارد.

نادو ایران سال گذشته بیش از هزار نمونه گیری از ورزشکاران مختلف داشته که البته هنوز نتیجه برخی از آن‌ها اعلام نشده، اما از مجموع ۱۱۱۹ نمونه گیری آنالیز شده نتیجه ۴۲ توسط آزمایشگاه کلن آلمان مثبت اعلام شده است.

پیشتازی وزنه بردای و فوتبال در دوپینگ

نادو ایران سال گذشته میلادی از ورزشکاران ۱۹ فدراسیون در میادین مختلف نمونه گیری کرد، اما ۴۲ ورزشکار متخلف ایران از ۱۳ فدراسیون بوده اند. در این میان وزنه برداری بالاترین آمار دوپینگی را نسبت به دیگر رشته‌ها و فدراسیون‌ها داشته است. این در حالی است که وزنه برداری ایران در یک بازه زمانی به دلیل فعالیت‌های گسترده ورزشکارانش در دوپینگ با تعلیق مواجه شد و حالا هم محکوم به حضور در المپیک با حداقل سهمیه ممکن است.

فوتبال دومین رشته‌ای است که ورزشکارانش در استفاده از مواد نیروزا پیشتاز دیگران بوده اند. از ۳۲۹ نمونه گرفته شده در فوتبال نتیجه ۷ نمونه مثبت اعلام شده است.

شرایط فدراسیون‌های ورزشی ایران به لحاظ ارتکاب به دوپینگ ورزشکاران شأن در سال ۲۰۱۹ میلادی به این شرح است:
 
 
پنهان‌کاری در دوپینگ ۱۰ ورزشکار ایران/ آنالیز ۱۵۰ نمونه معطل پول!
 
۱۰ دوپینگی ناشناخته در ورزش

از مجموع ۴۲ ورزشکاری که با بررسی‌های آزمایشگاه کلن آلمان ارتکاب به دوپینگ آن‌ها محرز شده است، تا به امروز ۳۰ نفر از سوی نادو و طی سه مرحله (اول، دوم و سوم) به صورت رسمی معرفی شده اند. یکی از ورزشکاران متخلف هم دلیل داشتن سنی کمتر از ۱۸ سال و قوانین وادا در مورد صغر سنی ها، معرفی نشده، اما حکم محرومیت ۴ ساله او ابلاغ شده است.

یکی دیگر از ورزشکارانی که تست دوپینگ او مثبت تشخیص داده شده با الزامی مبنی بر استفاده از یک داروی خاص مواجه بوده و در همین رابطه برگه معافیت درمانی خود را به نادو هم ارائه کرده بود. بر همین اساس این ورزشکار تبرئه شده است.

با این اوصاف نادو تا به امروز در مورد ۳۲ ورزشکار متخلف با صدور حکم محرومیت یا هر رأی دیگری اقدام به تعیین تکلیف کرده، اما پرونده ۱۰ ورزشکار دیگری که متهم به استفاده از مواد نیروزا شده اند همچنان باز است. این متخلفان نه معرفی شده اند و نه حکم خود را دریافت کرده اند.

تأخیر در بررسی پرونده دوپینگی‌ها

نمونه گیری از ورزشکاران و آنالیز آن‌ها بخشی از مباحث گسترده مربوط به دوپینگ و مبارزه با این پدیده شوم را در وادا شامل می‌شود. بخش مهمی از پروسه مورد تأیید وادا مربوط به شفاف سازی و اطلاع رسانی می‌شود که در نادو ایران نادیده گرفته شده است.

نادو ایران در دوره مدیریت فعلی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ به ریاست مهدی علی نژاد و دبیرکلی مهرزاد خلیلیان - فاصله زمانی ۲۷ آذرماه تا ۱۷ دی ماه و در سه مرحله - رأی خود برای ۳۲ ورزشکار دوپینگی ایران را مشخص و ۳۰ نفر از آن‌ها را به صورت رسمی معرفی کرد. همه این ورزشکاران دوپینگی، اما جزو نفراتی بودند که در طول سال ۲۰۱۹ نمونه گیری مورد هدف نادو برای نمونه گیری قرار گرفته بودند، اما مدیریت پیشین این نهاد هیچ گونه اطلاع رسانی در مورد آن‌ها نداشت.

آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ در مورد زمان آنالیز نمونه گیری‌ها و اعلام آرای آن‌ها هیچ اشاره‌ای به بازه زمانی ندارد، اما تاکید دارد که در اسرع وقت این مهم انجام شود. چرا با این اوصاف نتایج نمونه گیری‌های سال ۲۰۱۹ در روز‌های پایانی سال و بعضاً در آغاز سال جدید اعلام شد؟ این پرسشی است که غلامرضا نوروزی دبیرکل پیشین نادو باید پاسخگوی آن باشد که نیست.

۱۵۰ نمونه آنالیز نشده از سال گذشته

حدود دو هفته از آغاز سال جدید میلادی می‌گذرد، اما نه تنها پرونده برخی از ورزشکاران دوپینگی هنوز به مرحله بررسی و صدور رأی نرسیده بلکه ۱۵۰ نمونه به عمل آمده از ورزشکاران هم در مرحله آنالیز به نتیجه نرسیده اند.

این نمونه‌ها که تست ورزشکاران بسکتبال، جودو، تکواندو و کاراته هم جزو آن‌ها است برای آزمایشگاه کلن آلمان ارسال شده اند، اما هنوز توسط متخصصان و پزشکان این آزمایشگاه آنالیز نشده اند. خبرنگار مهر کسب اطلاع کرده که بدهی ایران دلیل این اقدام آلمانی‌ها است.

بدهی به وادا و آلمان

بدهی نادو ایران موضوع جدیدی است، کما اینکه خبرگزاری مهر هم آبان ماه گذشته در گزارشی با عنوان «بدهی ۳۰۰ هزار یورویی ایران به آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ و آلمان» به این موضوع پرداخته بود که نادو به هر یک از این نهاد‌ها ۱۵۰ هزار یورو بدهکار است.

در آن گزارش غلامرضا نوروزی ضمن اشاره به تحریم‌ها و محدودیت نقل و انتقال پول به عنوان عاملی برای ایجاد بدهی، به این موضوع اشاره داشت که بدهی به وادا مشکل ساز نمی‌شود، اما ادامه بدهی به آلمان می‌تواند منجر به توقف آنالیز نمونه‌ها شود. اتفاقی که حالا رخ داده است.

البته کریسمس و تعطیلات دست اندرکاران آزمایشگاه کلن بی تأثیر در توقف آنالیزی نمونه‌های ارسالی از ایران نبوده، اما به هر حال اردیبهشت ماه آخرین مرحله پرداختی نادو بوده است. از آن زمان که ۱۸۰ هزار دلار در اختیار آزمایشگاه کلن آلمان قرار گرفت تا به امروز پرداختی دیگری به این آزمایشگاه انجام نشده است و حالا قطعاً با توجه به شروع سال میلادی جدید، آلمانی‌ها پیگیر مطالبات خود خواهند بود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 21 دی 1398، کدخبر: 4818886 ، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
0
0
قطعا باید رسیدگی جدی بشه تا آبرومون حداقل در مسابقات جهانی نره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین