پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۹۶۳
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶
مهدی نغمه‌گو، روانشناس حوزه کودک، در رابطه با اخبار منفی که این روزها در سطح جامعه داریم و تاثیری که این اخبار روی کودکان می‌گذارد، گفت: باید بدانیم بچه‌ها بزرگسالان کوچک نیستند و اخباری که منتشر می‌شود آن قدری که ذهن ما مشغول می‌کند چندین برابر بیشتر روی ذهن بچه‌ها تاثیر می‌گذارد.

شعارسال: مهدی نغمه‌گو با اشاره به تاثیر بد اخبار منفی روی کودکان به لزوم مدیریت خانواده ها در حفظ آرامش فرزندان تاکید کرد.
 
 مهدی نغمه‌گو، روانشناس حوزه کودک، در رابطه با اخبار منفی که این روزها در سطح جامعه داریم و تاثیری که این اخبار روی کودکان می‌گذارد، گفت: باید بدانیم بچه‌ها بزرگسالان کوچک نیستند و اخباری که منتشر می‌شود آن قدری که ذهن ما مشغول می‌کند چندین برابر بیشتر روی ذهن بچه‌ها تاثیر می‌گذارد.
 
او افزود: نوع تفکر و ذهن بچه‌ها و تحلیل ذهن‌شان با ما متفاوت است. چیزهای کوچکی که می‌شنوند برای‌شان باور پذیر است و خیلی راحت متاثر می‌شوند.
 
نغمه‌گو با اشاره به اینکه اگر اتفاق بدی در سر دیگر دنیا رخ می‌دهد، کودکان آن را شخصی‌سازی می‌کنند، گفت: در کودکان شخصی‌سازی اتفاقات رخ می‌دهد. آن‌ها این توانایی را دارند که فکر کنند مقصر هستند و احساس گناه نسبت به مسائل داشته باشند. تصور می‌کنند اگر هواپیما سقوط کرده پس شاید من به حرف مادرم گوش نکرده‌ام این اتفاق افتاده است.
 
نغمه‌گو خاطرنشان کرد: با جو دادن عملا ذهن بچه‌ها را خراب می‌کنیم. هنوز اتفاقی رخ نداده ولی پدر و مادر اینقدر در مورد ماجرایی صحبت می‌کنند که بچه احساس خطر می‌کند.
 
او افزود: اگر قرار است جامعه سالمی داشته باشیم باید بچه‌های آرامی داشته باشیم. اگر به‌عنوان تکیه‌گاه کودکان، آرامش خود را در هر شرایطی حفظ کنیم بهترین اتفاق را برای بچه‌ها رقم می‌زنیم.
 
به گفته این کارشناس و روانشناس حوزه کودک در مواقعی که وضعیت قرمز است باید بدانیم چه واکنشی نشان بدهیم.
 
او ادامه داد: یک زمان اخبار را گوش می‌دهیم واکنش ما نسبت به اخبار خیلی بیشتر است و این واکنش کودکان را نگران می‌کند. وقتی خبر را تکرار می‌کنیم و یکسره گوش می‌دهیم تاثیر  زیادی روی بچه می‌گذارد.
 
این روانشناس حوزه کودک بیان کرد: خانواده‌ای که کودک زیر 10 سال دارد باید محیط آرام بخشی داشته باشد نه آنکه محیط پر استرسی ایجاد کند.
 
نغمه‌گو با اشاره به وضعیت مدارس تصریح کرد: در مدرسه هم همین مشکل را داریم. بچه‌هایی که خبرها را می‌دانند برای سایرین که خبر را نشنیده‌اند تعریف می‌کنند و کلی اضطراب و استرس در مدرسه ایجاد می‌شود.
 
او ضمن انتقاد از ایجاد اضطراب در کودکان گفت: با اینگونه رفتارها برای جامعه‌مان اضطراب ایجاد می‌کنیم. قهرمانان و کودکان سالم ما کسانی هستند که در کودکی در آرامش بزرگ می‌شود. اگر می‌خواهیم بچه شجاعی تربیت کنیم، نباید او را بترسانیم.
 
به گفته این روانشناس انسان‌های ترسو با کوچکترین مسئله برآشفته می‌شوند و کنترل خود را از دست می‌دهند.
 
او با اشاره به اینکه والدین نباید اضطراب و نگرانی خود را به کودکان منتقل کنند، افزود: هرگز کودک را با جو دادن بی‌مورد نترسانید و احتمالات و نگرانی‌هایی که در ذهن دارید را به او منتقل نکنید. اخبار بزرگسالان برای کودکان تنش‌زاست و باید کودکان از اخبار تنش‌زا دور شوند. بازی و دویدن و ساختنی‌ها از تنش کودکان می‌کاهد و والدین باید خونسردی خود را حفظ کنند.
 
نغمه‌گو در پایان تاکید کرد: باید بدانیم بچه‌ها آسیب‌پذیرترین قشری هستند که اخبار منفی روی آن‌ها اثر می‌گذارد.
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  ازخبرگزاری  برنا  ،تاریخ انتشار:  21 دی   1398،کدخبر:948100   ،www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین