پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۲۰۹۳
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
به جز خواندن داستان‌های تخیلی، یک مادر چه راه‌های دیگری برای پرورش قدرت تخیل فرزندش دارد؟ آیا از حرف زدن کودک‌تان با خودش یا بلند حرف زدن او با اشیا و در و دیوار نگرانید و همیشه سعی در گفتن حقایق و اثبات فرم واقعی چیزها دارید؟ دست نگه دارید؛ لازم است تخیل کودک را رها بگذاریم و ما هم بخشی از آن‌را به عهده بگیریم.

شعار سال: در مواجهه با نقاشی یا هر اثری از کودک هرگز آن‌را با رنگ یا فرم واقعی مقایسه نکنیم و نگوییم درستش این است و آن‌گونه نیست. این‌روزها فایده خواندن کتاب‌ها و داستان‌های تخیلی بر کسی پوشیده نیست اما برای یک مادر چه راه‌های دیگری برای پرورش قدرت تخیل فرزندش وجود دارد؟

فواید تقویت قدرت تخیل کودکان

کودکی که قدرت تخیلش تقویت شده، کودکی مستعدتر با اعتماد به نفس‌تر و با قدرت حل مسئله در زندگی است. اگر قدرت تخیل رها باشد کمتر چیزی مانع انسان در رسیدن به ناممکن‌هاست. ما می‌توانیم از موقعیت‌های گوناگون بهره ببریم و هر موقعیتی را به فرصتی تبدیل کنیم. در ضمن باید تلویزیون را محدود کنیم چراکه تلویزیون محتوای حاضر و آماده به کودک می‌خوراند و تخیل را تبدیل به تقلید می‌کند.

توصیه‌هایی برای تقویت قدرت تخیل

راه‌های بی شماری بسته به شرایط زندگی و تجربیات افراد برای تقویت قدرت تخیل فرزندان‌شان وجود دارد، کافی است به یاد داشته باشیم ما در تحریک و تقویت قوه تخیل کودک به ویژه در سه سال ابتدایی زندگی او نقش پررنگی داریم.

از کودک بخواهید داستانی که برای او خوانده‌اید جور دیگری به پایان برساند.

کودک را در پخت غذا یا شیرینی مورد علاقه‌اش شرکت دهید و یکی، دو قلم در دستور را حذف کنید و از او برای قرار دادن جایگزین مناسب کمک بخواهید.

در سفر یا پیاده‌روی از کودک بخواهید برای ابرها، سنگ‌ها و برگ‌ها اسمی انتخاب کند یا بگوید به چه چیزی شبیه‌اند.

وقتی کودک در موقعیتی گیر کرده و کمک طلب می‌کند، فوری و مستقیم سراغ راه‌حل نروید او را به فکر کردن تشویق کنید، ابتدا نظر او را بپرسید و از او راهکار بخواهید.

همیشه از یک مسیر به مهد، مدرسه یا منزل اقوام نزدیک نروید و راه‌های مختلف را انتخاب کنید.

موزیک(ترجیحا بدون کلام) بگذارید و در پایان از کودک بخواهید داستان یا حداقل نامی برای آن انتخاب کند.

هر از گاهی با او وارد بازی نمایشی شوید و برای مدتی بخشی از خانه را به کلینیک، فروشگاه، مدرسه یا بانک تبدیل کنید و در نقش‌های مختلف ظاهر شوید. فراموش نکنید این کودک است که هدایت بازی را برعهده دارد.

از او سوال کنید که اگر نیروی شگفت‌انگیزی داشت چه کارهایی می‌کرد؟ این‌کار به ویژه قبل از خواب لذت خاصی به مغز کودک می‌دهد.

از کودک بخواهید خودش لباس‌هایش را باهم سِت کند یا ظرف میوه را بچیند یا در چیدمان و دکور نظر بدهد و کمک‌تان کند.

جعبه جادو درست کنید. جعبه‌ای خالی در اختیار کودک قرار دهید که به سلیقه خود در موقعیت‌های مختلف کلکسیونی از اشیای مختلف در آن قرار دهد. برای هر کدام شخصیتی در نظر بگیرد، اسم بگذارد و داستان بگوید.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت سلامت نیوز، تاریخ انتشار: 29بهمن1398 ، کدخبر: 289472: www.salamatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین