پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۲۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
روز شنبه، در پی تایید خطای انسانی در سقوط هواپیمای اوکراین تمام مردم کشور در شوکی عمیق فرو رفتند. گویا بار دیگر عزادار از دست رفتن ۱۷۶ مسافر این پرواز شدند.
شعار سال: روز شنبه، در پی تایید خطای انسانی در سقوط هواپیمای اوکراین تمام مردم کشور در شوکی عمیق فرو رفتند. گویا بار دیگر عزادار از دست رفتن ۱۷۶ مسافر این پرواز شدند.

سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین از روز نخست شوک عظیمی به مردم ایران وارد کرد، اما در کار بودن خطای انسانی در این فاجعه انسانی، دردی مضاعف بر درد قبلی بود! عکس‌های حساب‌های شخصی در شبکه‌های اجتماعی در همدردی با خانواده‌های قربانیان سیاه شد و تقریبا تمام کاربران در این فضا پست‌هایی در جهت ابراز همدردی منتشر می‌کردند. در این میان برخی هنرمندان، داوران از شرکت در جشنواره‌های گوناگون فجر انصراف دادند. ابراهیم حقیقی، دبیر دوازدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در اینستاگرام خود با نوشتن متنی، انصراف خود از این جشنواره را اعلام کرد. او در متن خود نوشت: «یاران ناشناخته‌ام، چون اختران سوخته چندان به خاک تیره فرو ریختند سرد که گفتی دیگر، زمین، برای همیشه، شبی بی‌ستاره ماند.

با پوزش و احترام به هنرمندان، داوران، دبیران و همکاران مهربانی که در جشنواره تجسمی فجر در کنار هم بودیم و کار‌ها کردیم و دیگر نیستیم. با چشم اشکبار و رنج غمبار از دست رفتن هموطنان و فرزندان بلندقامت‌مان و با روحی آزرده، من هم بی‌یاری شما، در فضای تلخکامی و دروغ، ناتوانم از برگزاری جشنواره‌ای که قرار بود نشان شادمانی باشد و پیوند. چراکه شادمان نیستم و نیستیم».

همچنین کیانوش غریب‏پور، مدیر هنری جشنواره هنر‌های تجسمی فجر، با انتشار عکسی که در آن روی سمت مدیر هنری جشنواره هنر‌های تجسمی فجر خط قرمز کشیده است نوشت: «به طاقتی که ندارم، کدام بار کشم؟»

علی هاشمی‏شهرکی، از داوران این جشنواره نیز در اینستاگرام خود نوشت: «با عرض تسلیت حضور هم‌میهنان گرامی و به رسم همدردی با بازماندگان حوادث اخیر، بدین وسیله اعلام می‌داریم که به دلیل تالمات روحی قادر به ادامه همکاری با جشنواره نیستیم».

مهنوش مشیری دبیر رشته تصویرسازی و علی هاشمی‏شهرکی، علی خدایی و پیمان رحیمی‏زاده داوران این رشته در دوازدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر بودند.

سیف‌الله صمدیان نیز در گفتگو با ایلنا، با اعلام انصراف داوران بخش عکس جشنواره تجسمی فجری گفت: در رشته عکاسی کیارنگ علائی، شهریار توکلی و من داور بودیم که همه ما از ادامه همکاری انصراف دادیم.

همچنین اونیش امین‌اللهی دبیر بخش گرافیک این رویداد و علی باقری، مهدی مهدیان و مهدز فاتحی داوران این بخش در صفحه‌های شخصی خود متنی را مبنی بر انصراف از حضور در جشنواره تجسمی فجر منتشر کردند.
تا کنون دبیران و داوران دیگر بخش‌های جشنواره تجسمی فجر از جمله نقاشی، عکس، تصویرسازی نیز از همکاری با دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر انصراف دادند.

اما تنها جشنواره تجسمی فجر شاهد انصراف یا استعفا نبود. مسعود کیمیایی که با فیلم سینمایی «خون شد» در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر شرکت کرده است نیز در ویدئویی از خارج کردن فیلمش از جشنواره فیلم فجر امسال چنین گفت: «من امروز خیلی بغض دارم. من هیچ‏وقت اهل جشنواره نبودم و سمت‏و‏سوی من همیشه مردم بوده است و اگر نگاه کنیم، می‌بینیم که مردم روزگار سختی دارند و هر روز خبر‌های بدی می‌شنوند. من در این شرایط دوست ندارم فیلمم در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شود، به نشانه تسلیتی که به همه آدم‌ها دارم».

میترا ابراهیمی، کارگردان مستند کامی نیز با اعلام انصراف از حضور در جشنواره فیلم فجر نوشت: «پیش از این با افتخار گفتم که فیلم را در جشنواره فجر اکران خواهم کرد؛ چون کامی برای این مردم است؛ چون نمی‌خواهم با پز‌های روشنفکری ببرمش آن طرف و جایی اکرانش بکنم که درکش نمی‌کنند، اما حالا برایم هیچ افتخاری نیست. حالا پنج‏سال تلاشم را کوچک می‌بینم در مقابل داغی که بر دل مردم ایرانه! کامی هم به نوعی قربانی شد، اما اکرانش بماند به زمانی بهتر با دلی خوش‌تر. این کمترین کاری بود که از دست من برمی‌آمد. با عذرخواهی از عوامل فیلم که بسیار زحمت کشیدند. اینکه اولین فیلمت به اکران مهمترین جشنواره کشورت برسد شاید آرزو باشد، اما انسان سوگوار آرزویی ندارد».

جشنواره تئاتر فجر هم شاهد انصراف موجی از گروه‌های شرکت‌کننده در این رویداد بود. گروه‌های «آدیداس»، «جانی سکیکی» و «خدای جنگ» که از مشهد به سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یافته بودند، در ابراز همدردی با مردم داغدیده ایران در پی ماجرای سرنگونی و سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ از حضور در این جشنواره انصراف دادند. در بخشی از بیانیه این گروه آمده است: «این روز‌ها که کشور عزیزمان ایران اسلامی درگیر و دار اتفاقات ناگواری است که روزبه‌روز کام مردم را تلخ‌تر از پیش می‌کند، شاید روا و مصلحت نباشد که هنرمندان این مرز و بوم که خود را داعیه‌دار همسویی با افکار مردم می‌دانند حضور خود در مراسمات مختلف که عنوان «جشنواره» را یدک می‌کشد، جشن بگیرند.

بر همین اساس و با تصمیم قاطع هنرمندان فعال تئاتر مشهد که سالیان سال است جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به افتخارات و نام آن‌ها به خود می‌بالد، امسال از حضور در سی‏و‏هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انصراف داده و همسو با ملت داغ‏دیده‌ای که مدت‌هاست گوش‌شان از اخبار تلخ و جانسوز پر شده، در این جشن بزرگ تئاتری کشور حضور پیدا نمی‌کنیم.»

همچنین صابر ابر طراح و کارگردان «همان چهار دقیقه»، آرش دادگر کارگردان نمایش «مکبث»، علیرضا کوشک‌جلالی، گروه اجرایی نمایش «آواز قو» به کارگردانی پریزاد سیف، گروه اجرایی نمایش «من» به کارگردانی سیاوش پاکراه، امیراحمد قزوینی بازیگر نمایش «پروانه الجزایری»، علی صفری کارگردان نمایش «کرونوس»، مژگان خالقی نویسنده و بازیگر نمایش «بیوه سیاه، بیوه سفید»، امیر نجفی کارگردان و تمامی اعضای گروه نمایش «مشق شب»، سجاد تابش کارگردان نمایش «در اتاق باد می‌وزد»، مهدی شفیعی زرگر نویسنده «همه‌ی فرزندان مکبث»، ستاره پسیانی و آتیلا پسیانی با نمایش «قصر موروثی خاندان فرانکشتاین»، مانی جعفرزاده و محمدحسین معارف هنرمندانی هستند که تاکنون از حضور در جشنواره تئاتر فجر انصراف داده‌اند.

آرش تنهایی، داور بخش پوستر سی‏و‏هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود، از همکاری با این جشنواره انصراف داد. در متنی که آرش تنهایی در اینستاگرامش منتشر کرده چنین آمده است: «از سنگ ناله خیزد روز وداع یاران. به احترام درگذشتگان و خانواده‌های داغدارشان و پوزش از کسانی در این جشنواره شرکت کرده‌اند از ادامه همکاری با آن انصراف می‌دهم. با آرزوی روز‌های روشن برای ایران عزیزمان».

همچنین بسیاری از هنرمندان نیز از شرکت در جشنواره‌های گوناگون فجر حتی به عنوان بیننده انصراف دادند.
اما این همدردی‌ها تنها به انصراف از جشنواره‌ها ختم نشد. دو مجری تلویزیونی نیز از قطع همکاری با صدا‏و‏سیما خبر دادند. صبا راد، مجری و نویسنده برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، پس از سال‌ها همکاری با صداوسیما، اعلام کرد دیگر با این رسانه همکاری نخواهد کرد. او که مجری برنامه «به خانه برمی‌گردیم» بود، در پست اینستاگرامی خود نوشت: «این روز‌ها می‌خواهیم دلمان گرم شود نه سرمان... ضمن تشکر از حمایت‌های بی‌وقفه شما مردم عزیز در تمام سال‌های فعالیتم، از این طریق اعلام می‌کنم پس از ۲۱ سال کار در رادیو و تلویزیون، قادر به ادامه فعالیت در رسانه نیستم. دیگر نمی‌توانم...»

همچنین زهرا خاتمی‌راد، مجری برنامه سیمای خانواده، نیز اعلام کرد که دیگر با تلویزیون همکاری نمی‌کند. این مجری در صفحه شخصی خود در فضای اینستاگرام نوشت: «مردم سلام. ممنونم که تا امروز منو به عنوان مجری پذیرفتید. دیگه هرگز به تلویزیون بازنخواهم گشت. حلال کنید.»

در این میان بسیاری از گروه‌های نمایشی هم برای همدردی با خانواده قربانیان و مردم نمایش‌های خود را در روز یکشنبه برگزار نکردند. برخی گالری‌ها نیز به همین دلیل روز یکشنبه را تعطیل اعلام کردند. همچنین علیرضا قربانی در صفحه شخصی‌اش نسبت به سانحه هواپیمای ایران- اوکراین و مرگ بیش از صد نفر از هموطنان واکنش نشان داد. او همچنین از برگزاری کنسرت دی‌ماهش انصراف داد.

با این اوصاف باید منتظر ماند و دید تکلیف جشنواره‌های گوناگون فجر چه خواهد شد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ابتکار، تاریخ انتشار: 23 دی 1398، کدخبر: 150571 ، www.ebtekarnews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Russian Federation
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
0
0
والا حق دارن جشنواره رو تعطیل کنن شوکی که به همه وارد شد خیلی سنگین بود این همه ناعدالتی در جهان
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین