پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۶۴۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷
تا این لحظه شاهد آن هستیم که اگر چه گفته می‌شود عده‌ای به دلیل تخلفات مالی رد صلاحیت شده‌اند، اما تعداد قابل توجهی نیز به رغم داشتن پرونده‌های تخلف مالی به صرف داشتن موقعیت خاص سیاسی تأیید و به عکس افراد ناشناس در جامعه به صرف باورها و تفکرشان رد صلاحیت شده‌اند.

شعارسال:  روزنامه ایران در مطلبی از اشرف بروجردی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت  با عنوان «تنوع سلایق، لازمه مشارکت بالا» این گونه آورده است:

در مسیر برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم. نهادی که از زمان مشروطه تا به امروز بر اهمیت آن به عنوان فصل‌الخطاب وضع قانون و نظارت بر حسن اجرای قوانین در کشور تأکید شده است و جملات متعددی که از امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی در توصیف مجلس به عنوان «رأس امور» و «عصاره فضائل ملت» به یادگار مانده بی جهت نبوده است.

با این حال انتخابات مجلس نه فقط از جهت نتیجه یعنی تشکیل نهاد انتخابی تأثیرگذار بلکه به عنوان فرآیندی که می‌تواند و باید تبلور وفاق ملی و گرد هم آمدن همه گروه‌ها و تفکرهای گوناگون رایج در کشور باشد، اهمیت دارد.

طبیعتاً نخستین مسأله‌ای که در موضوع ایجاد وفاق به عنوان خروجی مجلس و انتخابات آن به ذهن می‌رسد، این است که در چنین انتخاباتی باید همه طیف‌های فکری مقید به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حضور داشته باشند و از رد صلاحیت داوطلبان، خارج از چارچوب قانون و بر اساس سلیقه خبری نباشد. این آن چیزی است که مسئولان شورای نگهبان نیز در مقام سخن بر آن تأکید دارند.

اما در مقام عمل و تا این لحظه شاهد آن هستیم که اگر چه گفته می‌شود عده‌ای به دلیل تخلفات مالی رد صلاحیت شده‌اند، اما تعداد قابل توجهی نیز به رغم داشتن پرونده‌های تخلف مالی به صرف داشتن موقعیت خاص سیاسی تأیید و به عکس افراد ناشناس در جامعه به صرف باورها و تفکرشان رد صلاحیت شده‌اند.

این نمونه‌ها حتی اگر گفته شود که اندکند؛ نشان از آن دارند که روند بررسی صلاحیت داوطلبان تاکنون از سیاست واحدی پیروی نکرده و این برای صدور مجوز مشارکت فعالان سیاسی در امر انتخابات اولین و آخرین آفت دموکراسی و ساختار انتخابات کشور است.

بارها بزرگان نظام اعلام کرده‌اند که پشتوانه واقعی نظام جمهوری اسلامی مردمند، نیز کسی تردید ندارد که جامعه ایران جامعه‌ای یکصدا نیست. بلکه اقوام، مذاهب و ادیان و گرایش‌های گوناگون فکری و سیاسی در آن وجود دارند که نشانه‌های رشد و بلوغ مدنی جامعه‌اند. ما باید به این گوناگونی به عنوان یک نقطه قوت نگاه کنیم.

قانون اساسی ما دست‌کم این گونه نگاه کرده است. در کشوری که بر اساس قانون اساسی اقلیت‌های مذهبی و دینی می‌توانند در مجلس نماینده داشته باشند و صدای خود را به مسئولان عالی اجرایی و قضایی کشور برسانند، چگونه ممکن است بتوان برای یک جریان سیاسی که طرفداران پرشماری نیز دارد از جهت حق انتخاب و داشتن نماینده در مجلس سهم کمتری قائل بود؟ چگونه می‌توان با این حجم از رد صلاحیت داوطلبان منسوب به یک جریان سیاسی انتظار داشت که مردم با طیب خاطر پای صندوق رأی بیایند و باور داشته باشند که مجریان و ناظران این مهم‌ترین رخداد کشور را کاملاً بر اساس قانون و نه بر اساس سلیقه پیش می‌برند. گفته می‌شود که تعداد زیادی از داوطلبان رد صلاحیت نشده‌اند اما صلاحیت‌شان احراز نشده است. در این میان برخی به رایزنی‌ها و لابیگری‌ها با شورای نگهبان دل‌خوش دارند. حال آنکه اگر صرفاً قانون ملاک بوده باشد، نمی‌بایست نیازی به این رایزنی‌ها وجود می‌داشت.

با این همه چاره‌ای نیست. باید امیدوار باشیم که در مدت باقیمانده دیدگاه مسئولان مؤثر در انتخابات نسبت به موضوع صلاحیت‌ها اصلاح شود. تأکید مقام معظم رهبری در سخنان اخیرشان بر اینکه «انتخابات یکی از مهم‌ترین عوامل اقتدار کشور است و باید همه مراقب باشیم که مبادا تلاش دشمنان برای بی انگیزه کردن مردم از حضور در انتخابات محقق و انتخابات را کمرنگ و بی رونق کند»، هشداری بود هم برای نیروهای سیاسی و هم نهادهای مجری و ناظر انتخابات که بدانند رونق بخشیدن به انتخابات چقدر مهم است و دریابند که این مهم از مسیر حضور پررنگ و متنوع نیروهای سیاسی در صف نامزدها می‌گذرد. متأسفانه در سال‌های گذشته سابقه داشت که نهاد ناظر انتخابات کار را به جایی رساند که چاره‌ای جز توصیه عالی‌ترین مقام کشور برای تغییر در تأیید صلاحیت‌ها باقی نماند. حال آنکه مسئولان باید به‌جای منتظر ماندن برای دستور رهبری خودشان درست عمل کنند. همه موظفیم حرمت مقام معظم رهبری را به عنوان رأس و هدایتگر نظام نگاه داریم و کار را به ناچار شدن به دخالت ایشان در امور اجرایی نرسانیم.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت شفقنا، تاریخ انتشار: 29دی1398، کدخبر: 874957: fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Denmark
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
0
اگه شما فهمیدین چرا به ما هم بگین
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین