پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۶۶۰۰
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
با گذشت ۱۰ روز از باران‌های سیل آسا در سیستان و بلوچستان و توزیع کمک‌های مردمی و دولتی هنوز هم مردم این خطه نیازمند یاری بیشتری از طرف مردم نوعدوست و خویشتن‌دار هستند.

شعار سال: در سراسر کشور، دستگاه‌های امدادرسان و نیروهای مسلح و مردم با تمام قوا به یاری سیل زدگان شتافته‌اند و با نشان دادن همدلی و همبستگی عزم مثال زدنی خود را برای برون رفت از شرایط فعلی و بازگرداندن آرامش به مناطق سیل زده به نمایش گذاشته‌اند.
در پی بارش‌های شدید که از ۲۱ دی جنوب و جنوب شرق کشور را درگیر کرد، سیلاب شهرهای چابهار، ایرانشهر، فنوج، سرباز، نیکشهر را دربرگرفت.
رهبر معظم انقلاب در پیامی به کمک رسانی و بازسازی ویرانی‌ها تاکید کردند. رییس جمهوری، اکثر وزیران، فرماندهان ارتش و سپاه نیز بر رسیدگی به مناطق سیلزدگان تاکید داشتند و شانه به شانه هم در میدان حضور یافتند.با این حال مردم سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان احتیاج به کمک دارند و منتظر کمک‌های بیشتری از سوی مردم نوعدوست کشور هستند.

اقلام موردنیاز
سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که قابل توجه بنگاه‌های خصوصی و فعالان اقتصادی علاقه‌مند به مشارکت در عملیات امدادرسانی به آسیب‌دیدگان سیل در استان سیستان و بلوچستان و برخی از نقاط جنوب و جنوب شرقی کشور قرار گرفته است، سازمان داوطلبان هلال احمر آمادگی خود را به منظور جذب و هدایت منابع غیرنقدی اهدایی بر اساس اولویت‌های مناطق آسیب‌دیده، تسهیل‌گری و هماهنگی در چارچوب استانداردهای عملیات امدادی اعلام می‌کند.
با توجه به ماده ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم، جمعیت هلال‌احمر آمادگی خود را برای صدور تأییدیه رسمی برای اقلام اهدایی مؤسسات خصوصی در چارچوب مسوولیت اجتماعی شرکتی، در صورت تحویل به شعب جمعیت هلال‌احمر در سطح کشور و یا تشکل‌های مردم نهاد دارای مجوز جمع‌آوری و توزیع کمک‌های مردمی اعلام می‌دارد.
مهمترین اولویت‌های موردنیاز در مرحله امدادرسانی و بازتوانی در مناطق آسیب دیده برای مشارکت هدفمند و اهدای مستقیم به جوامع آسیب دیده جهت اطلاع شامل خوراکی (آرد، حبوبات، انواع کنسرو، مواد پروتینی، روغن، برنج، ماکارونی، سویا، چای)، اقلام غیرخوراکی (پتو، زیرانداز، پشه بند، ملافه و پارچه، پلاستیک ضخیم، طناب) و اقلام بهداشتی (صابون، پودرهای شوینده، لباس زیر، اقلام بهداشت فردی) است.
خواهشمند است به منظور حفظ کرامت انسانی آسیب‌دیدگان از اهدای هرگونه اقلام دست دوم و یا مستعمل به طور جدی خودداری شود.

روش‌های امدادرسانی
مردم می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب ۹۹۹۹۹ نزد همه بانک‌ها یا از طریق کد دستوری #۱۱۲* واریز کنند.
مردم نوعدوست همچنین می‌توانند با شماره گیری کد دستوری #۵۴*۱۱۲* و یا واریز وجوه نقدی به حساب ٩٩٩٩٩ جمعیت هلال احمر نزد تمامی بانک‌های کشور به این حادثه دیدگان کمک کنند.
همچنین پایگاه‌های هلال احمر در سراسر کشور دایر، ضمن اینکه تمامی دستگاه‌های امدادرسان کشور آماده دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی هموطنان است.

آخرین وضعیت امدادرسانی
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در این زمینه بیان کرده است که ۹۱ هزار و ۹۷۴ نفر آسیب دیده سیلاب از ۲۰ دی تاکنون در این استان توسط نجاتگران هلال احمر امدادرسانی شدند.
رسول راشکی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در پی سیل و آب‌گرفتگی در سیستان و بلوچستان ۹۳۳ روستا در ۱۵ شهرستان دچار آسیب شدند که توسط چهار هزار و ۴۶۹  نفر امدادگر در قالب ۹۴۰ تیم عملیاتی به همراه ۷۳۹ خودرو خدمات امدادی به ۹۱ هزار و ۹۷۴ نفر آسیب دیده در سطح استان ارائه دادند.
وی افزود:۱۱ هزار و ۹۸۸ نفر آسیب دیده سیلاب سیستان و بلوچستان در این مدت اسکان داده شدند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: در سیلاب اخیر ۲۵۲۰ دستگاه چادر امدادی، ۵۱۳۴ تخته موکت، ۱۱۱۰۶ تخته پتو و ۷۳۹۹ کیلوگرم نایلون نیز در بین آسیب دیدگان توزیع شد و همچنان امدادرسانی بین آسیب دیدگان ادامه دارد.
وی افزود: همچنین ۱۷ هزار و ۲۱۹ بسته غذایی، ۱۴ هزار و ۷۳۱ قوطی کنسرو، ۷۸۹۷ کیلوگرم برنج،۳۱۳۳ کیلوگرم قند و شکر، ۴۶۷۱قوطی آب معدنی، ۳۰۱ کیلوگرم چای، ۱۵۹۰قوطی روغن، ۲۰۴۵ کیلوگرم حبوبات، ۱۰۰۶ شعله والور و نان از دیگر اقلامی بود که توسط نجاتگران جمعیت هلال احمر استان بین آسیب‌دیدگان سیستان و بلوچستان توزیع شد.
راشکی اظهار داشت: در همین راستا ۱۴۵ سورتی پرواز توسط ۲ فروند بالگرد جمعیت هلال احمر در مناطق آسیب‌دیده و صعب العبور انجام شد که بیشترین سورتی پرواز این مدت به شهرستان چابهار اختصاص دارد.

کمک دولت به سیلزده‌ها
 هیأت وزیران با اختصاص مبلغ ۶ هزار و ۸۳۹ میلیارد و ۶۳۵ میلیون ریال۷ اعتبار برای بازسازی خسارات‌ ناشی از سیل و آب‌گرفتگی استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان موافقت کرد.
به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، مطابق این تصمیم هیأت دولت که به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهوری برگزار شد، اعتبار تخصیص یافته، صرف کمک‌های بلاعوض برای احداث و تعمیر واحدهای مسکونی و تجاری شهری و روستایی و تأمین لوازم معیشتی واحدهای مسکونی آسیب دیده، کمک هزینه اسکان موقت واحدهای مسکونی شهری و روستایی، کمک بلاعوض برای احداث واحدهای جایگاه دامی آسیب دیده و هزینه های پشتیبانی و ارائه خدمات فنی و مدیریتی و آواربرداری و نیز اعتبار تملک داراییهای سرمایهای به منظور بازسازی تأسیسات روبنایی داخل محدوده و دفع آبهای سطحی روستاها در استان‌های یادشده خواهد شد.
دولت همچنین مبلغ ۱۱ هزار و ۵۲۸ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت با سود و کارمزد چهار درصد در مناطق روستایی و پنج درصد در مناطق شهری به منظور جبران خسارات ناشی از وقوع سیل و آب گرفتگی در استانهای آسیب دیده اختصاص داد.
بارش باران سیل‌آسا که از شامگاه ۱۹ دی ماه در جنوب و جنوب شرق ایران آغاز شد، سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان را تحت تاثیر قرار داد اما در سیستان بلوچستان نه تنها سبب جاری شدن سیل و تخریب زیرساخت‌های استان شد بلکه به دلیل پراکندگی جمعیت، ساکنان ۱۴ شهرستان و ۸۵۰ روستا را تحت تاثیر قرار دارد و راه ارتباطی اغلب روستاها را قطع کرد.
با فروکش کردن آب از اواسط هفته گذشته (۲۳ دی) کار امدادرسانی به سیل‌زدگان قوت گرفت و به تدریج راه های روستایی بازگشایی شد اما هنوز راه دسترسی ۲۰۰ روستا قطع است.
بر اساس برآوردهای اولیه ۲۰ هزار واحد مسکونی تحت تاثیر سیل بوده و خسارت وارده به زیرساخت های استان حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد شده که به جاده ها، تاسیسات آب و برق، بخش کشاورزی، منازل مسکونی و ... آسیب زده است؛ افزون بر هفت هزار راس  دام در مناطق سیل زده تلف شده‌اند.
مشکل اصلی اینجاست که معبر این روستاها اغلب بستر رودخانه های فصلی است و به همین دلیل تا وقتی که آب فروکش نکرده امکان امدادرسانی به صورت زمینی وجود ندارد. روستاهای باقیمانده اغلب در شهرستان های چابهار، کنارک، قصرقند، نیکشهر، فنوج و سرباز بویژه مناطق عورکی، تلنگ، کاجو، توتان، محمدان، پیرسهراب، گرگان و سفیدکوه قرار دارند.
هم‌اکنون در استان سیستان و بلوچستان هفت سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه‌ای درحال بهره‌برداری است که سدهای پیشین، زیردان، خیرآباد، شی‌کلک، ماشکید و چاه نیمه‌ها از مهم‌ترین آنهاست. می‌توان در مجموع ۲ میلیارد متر مکعب آب را در هفت سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه ای این استان ذخیره سازی کرد؛ در بارش اخیر اکنون حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب آب در این استان ذخیره سازی شده که هم برای کشاورزی و هم برای شرب و صنعت استفاده خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار:30 دی 1398، کدخبر: 83641278، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین