پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۶۸۳۹
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۹
دانشگاه‌ها را معمولا در فاصله‌ای چندکیلومتری با فضای شهری می‌سازند. مخصوصا آن دسته از دانشگاه‌ها که قرار است همه پردیس ها، کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها را در خود جای دهند. چاره‌ای هم نیست؛ معمولا وسط شهر زمینی با کاربری دانشگاهی و با این وسعت به سختی می‌توان پیدا کرد. اما آیا مسئولان دانشگاهی به مساله تردد دانشجویان به این دانشگاه‌ها هم توجه می‌کنند؟ دانشگاه پیام نور همدان، یکی از این مراکز دانشگاهی است که دانشجویان آن، در رفت و آمد خود به دانشگاه با مشکلاتی مواجه هستند.
شعارسال: دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان برای تردد خود به مناطق شهری همدان، با گیرودار پروسه اداری شهرداری و شورای ترافیک و چند نهاد دیگر گیر کرده‌اند؛ شهرداری گره را کی باز می‌کند؟
 
دانشگاه‌ها را معمولا در فاصله‌ای چندکیلومتری با فضای شهری می‌سازند. مخصوصا آن دسته از دانشگاه‌ها که قرار است همه پردیس ها، کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها را در خود جای دهند. چاره‌ای هم نیست؛ معمولا وسط شهر زمینی با کاربری دانشگاهی و با این وسعت به سختی می‌توان پیدا کرد. اما آیا مسئولان دانشگاهی به مساله تردد دانشجویان به این دانشگاه‌ها هم توجه می‌کنند؟ دانشگاه پیام نور همدان، یکی از این مراکز دانشگاهی است که دانشجویان آن، در رفت و آمد خود به دانشگاه با مشکلاتی مواجه هستند.
 
دانشگاه پیام نور همدان، در سال ۹۲ تأسیس شده و اکنون میزبان ۶۰ رشته در مقطع کارشناسی و ۱۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد است. در شرق همدان قرار گرفته و با مناطق شهری فاصله‌ای ۲ یا ۳ کیلومتری دارد که البته محل تردد نیست. این دانشگاه در حاشیه جاده‌ای ساخته شده که به فرودگاه این شهر و همچنین شهر جورقان ختم می‌شود.
 
وعده می‌دهند؛ عمل نمی‌کنند

آنطور که دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان به خبرنگار ما گفته اند، تردد آنان به مناطق شهری با مشکلاتی مواجه است. حسن برجی، مسئول سابق مطالبه گری بسیج دانشجویی این دانشگاه در این زمینه توضیح می‌دهد: در بهار امسال هماهنگی‌های لازم را کردیم تا برای تردد دانشجویان با دانشگاه، اتوبوس اختصاص داده شود. این هماهنگی‌ها بین دانشگاه و سازمان حمل و نقل شهرداری همدان صورت گرفته بود، اما پس از پایان امتحانات این اتوبوس حذف شد.
 
برجی ادامه می‌دهد: امسال نیز دانشجویان تقاضا کردند که بحث اتوبوس‌ها را پیگیری کنیم. از همین جهت نامه نگاری‌های ما از ۱۰ آبان آغاز شد و جلساتی با مسئولان شهرداری و دانشگاه برگزار کردیم.
 
این دانشجوی همدانی بیان می‌کند: پس از پیگیری‌های بیشتر، به این فکر افتادیم که مساله را به صورت ریشه‌ای حل کنیم و یک ایستگاه اتوبوس دائمی برای دانشجویان دانشگاه پیام نور از شهرداری بخواهیم. سراغ مسئولان کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان رفتیم و یکی از اعضای شورا همان جا با مسئول سازمان اتوبوسرانی تماس گرفت. به ما قول داده شد تا این موضوع حل شود.
 
وی با بیان اینکه به دنبال مراحل اداری ایجاد ایستگاه بودیم، ادامه می‌دهد: برخی از مسئولان شورای شهر و شهرداری به همراه مسئولان دانشگاهی از محل دانشگاه بازدید کردند و بررسی‌های اولیه برای محل مناسب ایستگاه اتوبوس انجام شد. جلسه‌ای هم با رئیس دانشگاه در این زمینه برگزار شد و در نهایت در آبان تصمیم بر این شد که ایستگاه اتوبوس احداث شود.


برجی با بیان اینکه مسئولان شهری موضوع را در شورای ترافیک شهرستان پیگیری کردند، می‌گوید: به ما گفته شد که تأییدیه شفاهی احداث این ایستگاه گرفته شده و باید به صورت رسمی هم تایید شود.
 
وی می‌گوید: احداث ایستگاه اتوبوس به هفته بسیج یا ۱۶ آذر که نرسید، اما پیگیری کردیم تا حداقل برای فصل امتحانات خط اتوبوسی برای دانشجویان درنظر گرفته شود تا راه اندازی ایستگاه دائمی را بعدا پیگیری کنیم.
 
مسئول سابق مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور همدان می‌گوید: تقریبا همه کار‌ها انجام شده بود، هماهنگی‌ها و پیگیری‌های لازم صورت گرفته بود، اما در نهایت رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری در پاراو نامه نوشت که از طریق قانونی موضوع پیگیری شود.
 
وی ادامه می‌دهد: منظور مسئولان را از این راه قانونی متوجه نشدیم، اما اگر قرار بود مشکل قانونی در مسیر احداث این ایستگاه وجود داشته باشد، چرا از همان ابتدا به ما نگفتند و این همه مدت به ما و دانشجویان امید دادند؟
 
برجی معتقد است که شهرداری در این زمینه کم کاری می‌کند و می‌خواهد دانشجویان را سرگرم کار‌های اداری کند و در نهایت مطالبه آنان را پشت گوش بیندازد. او می‌گوید: مسئولان شهرداری وعده پشت وعده به ما دادند؛ وعده‌هایی که عملی نمی‌شود، اگر مانع قانونی دارد، چرا از همان ابتدا موضوع به ما گفته نمی‌شود؟
 
دانشگاه بعد از امتحانات موضوع را پیگیری می‌کند

مسئولان دانشگاه پیام نور همدان هم از عملکرد شهرداری آن قدر‌ها راضی نیستند، اما موضوع را پیگیری می‌کنند. حالا هم قرار است این موضوع پس از برگزاری امتحانات هم پیگیری شود و جلسات ادامه یابد.
 
ایستگاه که نمی‌شود، ولی پل می‌زنیم

اما نعمتی، معاون رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو موضوع را کمی تشریح می‌کند و می‌گوید: مشکل دانشجویان این است که ایستگاه مجزا ندارند و باید شهرداری ایستگاه مجزایی برای آنان احداث کند. این موضوع را در کمیته ترافیکی شهرستان مطرح کردیم و در آخر اداره راهنمایی و رانندگی با آن مخالفت کرد؛ دلیل هم خطرناک بودن محل احداث ایستگاه اتوبوس بود.
 

وی توضیح می‌دهد: قرار است پنج پل عابر پیاده در همدان نصب شود، با مسئولان ترافیک شهرداری صحبت کرده ایم که یکی از این پل‌ها مقابل دانشگاه پیام نور نصب شود تا برای برگشت دانشجویان راهی ایجاد شود.
 
به گفته نعمتی این راه به اینگونه است که دانشجویان از اتوبوس‌های مسیر جورقان استفاده کنند. البته این طرح دوم برای حل مشکل ایستگاه اتوبوس برای دانشجویان است.
 
راه حل اول ایجاد مسیر کندرو در بلوار شهید حسین همدانی و مقابل دانشگاه پیام نور است؛ موضوعی که از سوی راهنمایی و رانندگی پرخطر شناخته شده و با آن مخالفت کرده اند.
 
نعمتی می‌گوید: در صورتی که امکان احداث کندرو وجود داشت، نصب ایستگاه هم راحت‌تر صورت می‌گرفت. اما در این صورت، می‌توانیم با پل هوایی مشکل را حل کنیم.
 
از او درباره مدت زمان لازم برای نصب همین پل هوایی می‌پرسیم، می‌گوید: شورای اسلامی شهر در حال حاضر در فصل بودجه ریزی قرار دارد که فرآیند آن تا اسفند طول می‌کشد. بودجه مورد نیاز برای پل هوایی را مطرح کرده ایم و امیدواریم که از فروردین بتوانیم برای نصب پل هوایی اقدام کنیم.
 
دانشجویان قشری از جامعه هستند که مانند بقیه اقشار اجتماعی، مشکلاتی دارند و باید حل شود و تردیدی نیست که حل این مشکلات به عهده مسئولانی است که به ازای دریافت حقوق باید مشکلات را حل کنند. اگر قرار باشد برای هر مساله ای، هر یک از اقشار جامعه، تا این حد پیگیری کنند و در نهایت هم به خواسته آنان بی توجهی شود؛ پس کی قرار است مشکلات بزرگتر را حل کنیم؟

 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  ازخبرگزاری  دانشجو  ،تاریخ انتشار:  1 بهمن 1398،کدخبر:  821639 ،www.snn.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین