پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۵۶۴
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
پای صحبت یکی از مدافعان حرم در سوریه که بارها حاج قاسم را دیده و بسیار درباره سیدالشهدای مقاومت شنیده است و به شایستگی می‌تواند گوشه‌ای از فضایل و کمالاتِ عظیمِ فرمانده و سردارِ اعلامرتبه‌اش را شرح دهد نشستیم. توصیفات و توضیحات این مدافع حرم را در ادامه می‌خوانید.

شعار سال:شهید والا مقام حاج قاسم سلیمانی، قهرمان قهرمانانِ مدافع حرم و پرچمدار و علمدار دفاع از حرم‌های اهل ‌بیت(ع) است و یکی از بزرگ‌ترین افتخارات مدافعان حرم، سرباز ولایت بودن و تحت فرمانِ حاج قاسم بودن است.
به همین مناسبت، پای صحبت یکی از مدافعان حرم در سوریه که بارها حاج قاسم را دیده و بسیار درباره سیدالشهدای مقاومت شنیده است و به شایستگی می‌تواند گوشه‌ای از فضایل و کمالاتِ عظیمِ فرمانده و سردارِ اعلامرتبه‌اش را شرح دهد نشستیم. توصیفات و توضیحات این مدافع حرم را می‌خوانید:


کامران پورعباس، یک کار اعتقادی
جهاد در سوریه اعتقادی بوده است. امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) همه را در سوریه جمع کرده و همه به عشق اهل بیت(ع) در سوریه با هم متحد شدند و جنگیدند.عشق به امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) همچون خورشیدی در عراق و سوریه می‌تابد و سربازانِ سردار دل‌ها را در سراسر جبهه مقاومت همچو معجزه‌ای جمع می‌کند. این عشق است که ایرانی، عراقی، سوری، افغانی، لبنانی و پاکستانی را در کنار یکدیگر متصل، متحد و منسجم می‌نماید.عشق به امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) در بین تمام قومیت‌ها و ملیت‌ها بود و همه عشق و احترام داشتند و الفت پیدا کردن آنها از معجزات اهل بیت(ع) است.
این عشق اهل بیت(ع) است که بین اقوام ملت‌های مختلف در سوریه محبت و مودت ایجاد کرده است در حالی که بسیاری از آنها زبان هم را نمی‌دانند و فرهنگ متفاوتی دارند.
مثلاً یک سوری و یک افغانستانی در جبهه مقاومت با هم بودند که زبان هم را نمی‌فهمیدند و ما کنجکاو بودیم بفهمیم چگونه ارتباط برقرار می‌کنند و همکاری دارند. بعد از مدتی فهمیدیم با چشم و ایما و ‌اشاره ارتباط برقرار می‌کنند و آن قدر با هم الفت پیدا کرده بودند که همه جا با هم بودند و سرانجام با هم شهید شدند و در اثر موج انفجارِ موشکی که کنارشان اصابت کرد به شهادت رسیدند.
اکثر مدافعان حرم فرزند یا فرزندان خردسال دارند و برخی نیز بعد از شهادتشان فرزندشان متولد شده است و این عشقی است که امام حسین(ع) در دل مدافعان حرم انداخته است تا در راه هدف مقدس‌شان دست از عزیزترین عزیزانشان شسته و بالاترین درجه ایثارگری را از خود به یادگار گذارند.
تجلیِ دفاع مقدس در جبهه مقاومت
حاج قاسم، جو و شرایط هشت سال دفاع مقدس را در سوریه به وجود آورد. مثل زمان جنگ، محیط دعا و توسل و معنویات و نامگذاری عملیات و رمز عملیات با اسامی دینی و مذهبی و نام‌های مبارک معصومین(ع) را ایجاد و تقویت نمود و خاطرات جنگ هشت ساله را زنده کرد و روح جهاد و ایثار و شهادتِ دفاع مقدس را در سوریه دمید.
استقامت تا آخرین قطره خون
سردار سلیمانی استقامت و ایستادگی تا پای جان و تا آخرین قطره خون را سرلوحه کار در عملیات‌ها قرار داده بود. گاهی در عملیاتی که سردار بزرگی شهید می‌شد و نیروها ضربه روحی بزرگی متحمل می‌شدند و دودل بودند که باید ادامه دهند یا خیر، حاج قاسم دستور می‌دادند که عملیات را با قوت ادامه دهید و انتقام خونِ این شهید بزرگوار را بگیرید. در شرایط سخت در عملیات‌های مختلف مثل برف و باران شدید که ادامه کار را سخت می‌کرد حاج قاسم می‌گفت باید تا آخر عملیات پیش برویم.


نفوذ کلام حاج قاسم
هر گروهی از هر کشوری در سوریه است، ایرانی‌ها را قبول دارند و هر چه می‌گویند گوش می‌دهند و فصل‌الخطابشان ایرانی‌ها هستند و همه اینها به خاطر حاج قاسم است. آنها می‌گویند ایرانی‌ها هر چه می‌گویند سخن حاجی است.
هر کس هم حرفی می‌زد از گفته‌های حاجی می‌گفت. گفته‌های حاجی مدام و به سرعت بین نیروها منتشر می‌شد و هر کسی چیزی از حاجی می‌شنید به سرعت بین نیروها پخش می‌کرد که حاجی فلان گفته و البته ناگفته پیداست که حاج قاسم هم مطیع ولایت‌فقیه و گوش به فرمان رهبر و مقتدایش امام خامنه‌ای بود. ولایت‌پذیری ما برای سوری‌ها ناشناخته است. وقتی ما می‌گفتیم آقا فلان گفته و گوش به فرمان رهبری هستیم و هر چه آقا بگوید همان است، برایشان عجیب بود و تعجب می‌کردند.
گاهی به شخصی که نگهبانی می‌داد و خیلی خسته و خواب‌آلود بود می‌گفتم تو برو استراحت کن من کاری ندارم، جایت می‌ایستم و این داستان را برایش تعریف می‌کردم که امام‌خمینی(ره) یک بار دیده بود یکی از نگهبانان بیت از خستگی خوابش برده. امام اسلحه‌اش را برداشته بود و نگهبانی داده بود و وقتی هم که بیدار شده و ابراز شرمندگی بسیار کرده بود، امام گفته بودند ایرادی ندارد. ما وقتی این ماجرا را تعریف می‌کردیم و به کسی که خسته بود می‌گفتیم برو استراحت کن من به جایت پست می‌دهم، شیفته امام خمینی و ما می‌شد و همه جا از ما محافظت می‌کرد و می‌گفت هر جا بروی من هم با تو می‌آیم.


افتخار ایرانی‌ها
مجاهدان سوری می‌گفتند افتخار همه ایرانی‌ها این است که حاج قاسم فرمانده‌شان است و در آنجا همه از شجاعت حاجی تعریف می‌کردند. سردار دفتر و دستک و میز و منشی نداشت. حاجی بسیار خاکی و فروتن و مدام بین رزمنده‌ها بود. یک شب به شدت در خواب بودم، چون سه روز بود نخوابیده بودم. صدایی آمد و بیدار شدم. دیدم حاجی با چند نفر مشغول صحبت است. به رسم ادب خواستم بلند شوم و بروم بیرون اتاق بخوابم، اما حاجی نگذاشت و گفت بخواب تو خسته‌ای.
حاج قاسم را همه در سوریه می‌شناختند و وقتی ایشان را می‌دیدند دورش جمع می‌شدند، با او عکس می‌انداختند، عکس را به هم نشان داده، پُز می‌دادند و عکس را منتشر می‌کردند در گوشی‌ها. افتخارشان این بود که با سردار سلیمانی عکس بیندازند.


چرا حاج قاسم رئیس‌جمهور نشد؟
روزی از او پرسیدم آیا کاندیدای ریاست‌جمهوری می‌شوید؟ فرمود: اگر دنیا را به من بدهند از این لباس در سربازی ولایت در میدان جهاد دست برنمی‌دارم.
حاجی گاهی به خط مقدم و مناطق خطرناک هم می‌آمد.حاج قاسم به جانبازان و خانواده‌های شهدای سوری‌ها بسیار احترام می‌گذاشت و به آنها سرکشی می‌کرد و ما هم با مشاهده این رفتار، الگو می‌گرفتیم و به این عزیزان سرکشی و گاهی کمک می‌کردیم و آنها هم وقتی این احترام را از ایرانی‌ها می‌دیدند بسیار خوشحال می‌شدند و تحت تأثیر قرار می‌گرفتند.


راه حاج قاسم ادامه خواهد یافت
صحبت که به اینجا می‌رسد این مدافع حرم می‌گوید: «حاج قاسم سلیمانی شخص نیست بلکه راهی است که ادامه خواهد یافت».
آنگاه این مدافع حرمِ عزیز دلنوشته‌هایش تقدیم به حاج قاسم را در قالب توصیفات کوتاه و متعدد در مورد عظمتِ مقامِ سردار بزرگ و پرافتخار اسلام شهید بلندمرتبه حاج قاسم سلیمانی، چنین برایمان بازگو می‌نماید:
حاج قاسم شمشیری از شمشیرهای خداست.حاج قاسم قله‌ای است که به دامنه معنا می‌دهد.حاج قاسم مدیر است، مدیری پیش‌رونده، او پیش می‌رود و نیروها را از پس خود می‌خواند. حاج قاسم الگوییست برای همه در جبهه مقاومت‌حاج قاسم مدیر و مدبر و شجاع و میراث تشکیل گروه‌های مقاومت است.

حاج قاسم اهل راز و نیاز و نماز شب بود. حاج قاسم همیشه صادق بود و کسی دروغی از او نشنید. حاج قاسم صاحب اخلاص و تدبیر بود. حاج قاسم به ما یاد داد قدرت ما به میزان تجهیزات ما نیست بلکه به میزان ارتباط ما با خداست. حاج قاسم تجربه هشت سال دفاع مقدس را به سوریه برد و روح جهاد و ایثار و شهادت دفاع مقدس را به سوریه دمید. حاج قاسم محیط دعا و توسل را در سوریه نهادینه کرد.حاج قاسم نام و رمز عملیات‌ها را با نام‌های مبارک ائمه‌ اطهار در سوریه و عراق متبرک نمود. حاج قاسم فرهنگ نام‌گذاری شهدا بر خیابان‌ها و کوچه‌های سوریه و عراق را پایه‌گذاری کرد.حاج قاسم استقامت و ایستادگی تا پای جان و تا آخرین قطره خون را در جبهه مقاومت نهادینه کرد. حاج قاسم با شهادت سرداران اسلام هیچگاه پایش سست نشد و منتقم خون آنها در عملیات‌ها می‌شد. حاج قاسم طوری بود که هیچگاه شرایط نتوانست بر اراده او اثر بگذارد بلکه او بود که با اراده خود بر شرایط اثرگذار بود.
حاج قاسم صاحب افتخار بود و سربازان افتخار خود را از او می‌گرفتند و سرمنشأ این افتخار سربازی مقام عظمای رهبری حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای است. حاج قاسم شجاع بود و مجاهدان از شجاعت او قوت قلب می‌گرفتند و خود را به او گره می‌زدند. حاج قاسم خاکی و فروتنی را در جبهه مقاومت معنا کرد. حاج قاسم هیچگاه در نبرد ناجوانمردانه مبارزه نکرد و در تمام عملیات‌ها جوانمردی را پیشه نمود.حاج قاسم تقویت‌کننده روند صدور انقلاب با اندیشه امام خمینی بود.حاج قاسم طوری عمل نمود که جبهه مقاومت معنای ولایت‌پذیری را به شکل عملی آموخت.
حاج قاسم احترام و اِکرام خانواده‌های شهدا و جانبازان و اسرا را در سراسر جبهه مقاومت در عراق و سوریه نهادینه نمود.


طلوع حاج قاسم‌ها در آینده
حاج قاسم همچون خورشیدی در جبهه مقاومت می‌درخشید طوری که مجاهدان گرد او جمع می‌شدند و از گرمای وجود و گفته‌های حکیمانه ایشان سیراب می‌شدند. حاج قاسم فرماندهی بود که مجاهدان روحیه ولایت‌پذیری و فداکاری و عشق به اهل بیت را از او فرا می‌گرفتند.حاج قاسم فرمانده دل‌ها بود که با شهادت خود سردار دل‌ها لقب گرفت.
حاج قاسم از میان ما رفت ولی مطمئناً خون و روح حاج قاسم سلیمانی در حاج قاسم‌های دیگری ظهور خواهد کرد. این وعده الهی است و وعده خداوند همواره صادق است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه کیهان، تاریخ انتشار:6بهمن ماه 1398، کد خبر: 180796 ،www.kayhan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین