پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۰۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
آیا می توان گفت سرنگونی پهپاد شناسایی آمریکا در افغانستان، به معنای شروع مرحله تازه ای از تنش ها در جنگ «فراموش شده» افغانستان است؟ پاسخ، مثبت است.

شعارسال:رای الیوم در گزارشی نوشت: جنبش طالبان، دروغ نمی گوید. سخنگوی رسمی این گروه، ذبیح الله مجاهد، از همان لحظه اول، حقیقت را گفته و تاکید کرد که پهپاد جاسوسی آمریکا که در آن افسران بلند پایه آمریکایی حضور داشتند، در غزنه افغانستان سرنگون شد و این مساله یک سیلی بزرگ به رئیس جمهور آمریکا محسوب می شود.

در ادامه این مطلب آمده است: مسئولان نظامی آمریکا اما پس از یک درنگ طولانی، مجبور به تایید این خبر شدند و تنها به این گفته اکتفا کردند که پهپاد مذکور، کوچک بوده است. ضمن انکه به تعداد نظامی های کشته شده آمریکایی اشاره ای نکردند.

این تحول نظامی منحصر به فرد، یعنی سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکایی، یک ضربه قدرتمند به دونالد ترامپ و فرماندهان نظامی او محسوب می شود. علاوه بر اینکه این اقدام، موجب تقویت موضع طالبان در مذاکره با ایالات متحده می شود، که از شروط آن، خروج تمام نیروهای آمریکایی از افغانستان است.

در این میان، سوال مهمی که در بین تحلیلگران مسائل نظامی مطرح می شود، مربوط به چگونگی دست یافتن طالبان به این موشک پیشرفته است که باعث سرنگونی پهپاد آمریکایی شد.

دو نظریه در این باره وجود دارد؛ اول انکه ایران افغانستان را مجهز به این نوع از موشکهای پیشرفته کرده است؛ که شبیه به همان موشکی است که پهپاد جاسوسی گلوبال هوک آمریکا را بر فراز تنگه هرمز ساقط کرد.

دوم آنکه این موشک از چین و از مسیر پاکستان، به افغانستان و طالبان رسیده است؛ چرا که همکاری نظامی بین این دو طرف، پنهانی نیست؛ تا آنجا که ایالات متحده به دلیل همکاری پاکستان با طالبان، پاکستان را از کمک های خود به ارزش دو میلیارد دلار در سال، محروم کرد.

وزارت دفاع آمریکا، در حالتی از اشفتگی به سر می برد؛ از این رو از ارائه اطلاعاتی در مورد تعداد قربانیان این حادثه و درجه نظامی آنها، سر باز زد.

آیا می توان گفت سرنگونی این پهپاد، به معنای شروع مرحله تازه ای از تنش ها در جنگ «فراموش شده» افغانستان است؟ پاسخ، مثبت است؛ بویژه آنکه در فصل بهار، عملیات نظامی طالبان افزایش می یابد. مساله جالب آن است که سرنگونی این پهپاد، با نزدیکی اعلام تفاصیل معامله قرن از سوی ترامپ.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه حبری انتخاب، تاریخ انتشار:9 بهمن ماه 1398، کد خبر:www.entekhab.ir،526648

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
0
0
بااید پای ایران رو به هر حادثه باز کرد دیگه ما هم که جواب نمیدیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین