پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۶۹۱
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
قرایی‌مقدم گفت: خشونت کلامی و روانی نسبت به سایر موارد اشکال خشونت، رواج بیشتری از جانب زنان دارد، در واقع زنان کمتر از خشونت فیزیکی استفاده می کنند.

شعارسال: امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه شناس و رفتار شناس اجتماعی، در خصوص افزایش شوهر آزاری در کشور گفت: آنچه که درخصوص همسر آزاری در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، مردانی هستند که توسط زنان‌شان مورد آسیب و خشونت قرار می‌گیرند.

 

او ادامه داد: هرچند تفکر و دیدگاه غالب در مورد همسرآزاری، خشونت علیه زنان را در ذهن متصور می‌کند اما آمارها حکایت از افزایش شوهر آزاری دارند هرچند هنوز شوهرآزاری همطراز با زن آزاری نیست اما با ملاحظه شرایط فرهنگی که مردان حاضر به افشای خشونت علیه خود نیستند، می‌توان آن را بررسی کرد.

 

قرایی‌مقدم با اشاره به اینکه خشونت علیه مردان بسیار کم گزارش می‌شود، عنوان کرد: به‌طور قطع آمار واقعی در این خصوص دارای اختلاف فراوان است چراکه مردان به دلیل ملاحظات فرهنگی و ویژگی‌های شخصیتی کمتر به فکر مراجعه به نهادهای ذیربط برای پیگیری موضوع می‌شوند.

 

این رفتار شناس یا تاکید بر اینکه عبارت همسر آزاری منحصر به زنان نیست بلکه مردان نیز در پدیده همسرآزاری مورد خشونت قرار می گیرند، توضیح داد: نباید فضای اجتماعی و قضایی کشور به گونه‌ای باشد که امکان مطالبه کمک به این قشر فراهم نباشد.

 

او افزود: با توجه به آمار ذکر شده پزشکی قانونی، شوهرآزاری یک مشکل جدی برای نهاد خانواده و جامعه محسوب می شود و از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ اصولا مردانی که تحت خشونت زنان خود قرار می‌گیرند در موارد حادی که منجر به آسیب جدی شود، اقدام به پیگیری کیفری می‌کنند.

 

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: خشونت کلامی و روانی نسبت به سایر موارد اشکال خشونت، رواج بیشتری از جانب زنان دارد، در واقع زنان کمتر از خشونت فیزیکی استفاده می‌کنند.

 

قرایی‌مقدم در پایان گفت: شوهرآزاری توسط زنان می‌تواند در وهله نخست مقابله به مثل با خشونت مردان در خانواده باشد و همچنین با توجه به آمار پرونده‌های قضایی می‌توان چنین پنداشت که اخلاق عمومی جامعه دچار آسیب‌های فراوانی شده که به‌دلیل نداشتن مهارت های رفتاری شاهد بروز اشکال مختلف خشونت در حوزه خانواده هستیم.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 12بهمن1398، کدخبر: 957153: www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین