پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۵۹۳۴۷
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش گفت: متاسفانه غلبه توسعه کمی بر توسعه کیفی باعث شده به توسعه کیفی دست پیدا نکنیم و کیفیت آموزشی یکی از چالش‌های اصلی آموزش و پرورش شده است.
شعار سال: معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش گفت: متاسفانه غلبه توسعه کمی بر توسعه کیفی باعث شده به توسعه کیفی دست پیدا نکنیم و کیفیت آموزشی یکی از چالش‌های اصلی آموزش و پرورش شده است.

علی الهیار ترکمن روز سه شنبه در نشست دبیران و مسئولان دبیرخانه‌های ستاد‌های استانی بزرگداشت مقام معلم در باشگاه فرهنگیان شهر تهران با بیان اینکه نباید کیفیت طبقاتی و فقط در مدارس خاص ارائه شود، افزود: در محیطی کاملا پیچیده باید برنامه‌ریزی و اقدام شود. البته آموزش و پرورش امروز ما ویژگی‌هایی پیدا کرده است و محصول خود را ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به دسته‌بندی مسائل آموزش و پرورش، اظهار داشت: یکی دیگر از مسائل آموزش و پرورش، مسائل اقتصادی و معیشتی است؛ هرچند همه مشکلات این نیست، اما مسائل مالی معلول مسائل دیگر است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش با بیان اینکه توزیع نامتوازن نیروی انسانی باعث کسری بودجه و توزیع نامتوازن منابع دیگر می‌شود، تصریح کرد: در بودجه سال ٩٩ از لحاظ رشد، دومین بخش کشور هستیم و از لحاظ درصد، ١٣ درصد از منابع عمومی کشور به آموزش و پرورش اختصاص داده شده است؛ با این وجود باز هم کسری بودجه داریم.

الهیار ترکمن در ادامه با اشاره به گرامیداشت ایام مبارک دهه فجر، اظهار داشت: امید است در سایه همدلی و تلاش و رهنمود‌های مقام معظم رهبری در جایگاه خود برای آینده ایران مفید و موثری باشیم و در گام دوم انقلاب اسلامی اثرات ارزشمندی در جامعه خود و جامعه جهانی بگذاریم.

وی افزود: باید با جامعیت به مسائل نگاه کنیم و همکاران در استان‌ها مسائل آموزش و پرورش را بهتر درک و مشکلات عمده را به راحتی تحلیل و در چارچوب علمی مشخص و دسته بندی کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: شما تاثیرگذارترین افراد در برنامه‌ریزی برای حل مشکلات هستید؛ چرا که سابقه کار پژوهشی نیز دارید و قطعا تایید می‌کنید مسائل مبتلا به امروز آموزش و پرورش، محصول دیروز است.

وی با تاکید بر اجرای سیاست‌ها و راهکار‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار داشت: نظام برنامه‌ریزی کشور از نیمه دوم سال ٩٩ برای برنامه توسعه هفتم، کارگروه تشکیل خواهد داد و آموزش و پرورش باید برای این برنامه، نگاه آینده‌نگرانه داشته باشد تا سیاست‌هایی برای تبدیل برنامه هفتم به یک برنامه چابک تدوین شود.

معلم اصلی‌ترین مولفه آموزشی است

الهیار ترکمن با اشاره به مثلث دانش آموز، معلم و محتوا، گفت: معلم اصلی‌ترین مولفه نظام آموزشی است و باید متناسب با جایگاه معلمی سیاست‌های تحولی برنامه‌ریزی شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: منزلت و معیشت معلم باید ارتقاء پیدا کند، اما صرف نگاه مالی نمی‌تواند شرایط لازم را برای جایگاه معلمی ایجاد کند. هرچند باید برنامه‌های خاصی برای رفع مسائل مالی داشته باشیم. البته حل مسائل مالی به یک چشم انداز کلی و حرکت تدریجی در راستای آن چشم انداز نیاز دارد.

وی با بیان اینکه مادامی که تحت قانون مدیریت خدمات کشوری هستیم، باید از آن ظرفیت‌ها استفاده کنیم، اظهار داشت: بی توجهی به جایگاه و نظم حقوقی پیامد‌های نامطلوب دارد و نگاه تدریجی و منطبق بر قانون یکی از اصلی‌ترین رویکرد‌ها برای حل مسائل مالی آموزش و پرورش است.

الهیار ترکمن با اشاره به رتبه بندی معلمان، اضافه کرد: رتبه‌بندی برای افزایش حقوق نیست؛ چرا که از تعریف و احراز صلاحیت‌ها آغاز و به کیفیت ختم می‌شود و افزایش حقوق یکی از کارکرد‌های رتبه بندی است.

وی در ادامه اضافه کرد: غیر از حرکات تدریجی مبتنی بر قانون نمی‌توان کاری انجام داد و البته در کنار آن باید پیامد‌ها برای جامعه تبیین شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بزرگداشت مقام معلم، گفت: باید تلاش کنیم برای بزرگداشت مقام معلم، چارچوب اصلاح شده و ارتقاء یافته در سال ٩٩ داشته باشیم و زمینه حضور و نفوذ معلمان را در حل مسأله افزایش دهیم و با ارتقای حوزه نفوذ معلمان در تحلیل مسائل و تصمیم‌گیری‌ها به گرامیداشت مقام معلم توجه شود.

وی با بیان اینکه فعالیت ستاد‌های مقام معلم باید دائمی باشد و در طول سال انجام گیرد، گفت: ستاد‌های بزرگداشت مقام معلم باید نگاه آسیب‌شناسانه داشته باشند و به تصویرسازی جایگاه معلم در جامعه و افزایش جایگاه اجتماعی وی بپردازد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید از مشارکت معلمان استفاده شود، اظهار داشت: تقدیر از معلمان باید در راستای سیاست‌های آموزش و پرورش شکل گیرد. برای تهیه مدل مفهومی تکریم مقام معلم باید پژوهش کاربردی صورت گیرد.

الهیار ترکمن خاطرنشان کرد: برای افزایش تجربه و نقش معلمان در تصمیم سازی‌ها و تحلیل مسائل، باید اتاق فکر‌های منطقه‌ای تشکیل و سامانه‌ای برای دریافت نظرات و ایده‌های معلمان طراحی شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 15 بهمن 1398، کدخبر: 83660057 ، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین