پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۹۶۶
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
واشگتن تعدادی از مستشاران نظامی خود را که در قالب حمایت از ائتلاف عربی علیه یمن مشارکت داشته‌اند، از ریاض خارج کرد.

شعار سال: همزمان با پیشروی ارتش یمن در منطقه «نجران» در جنوب عربستان، آمریکا دو تن از مستشاران نظامی خود را از عربستان خارج کرد.

مقامات آمریکایی جمعه اعلام کردند ارتش آمریکا تعدادی از مستشاران نظامی خود را از ریاض خارج کرده است؛ این مستشاران عضو اتاق عملیات جنگ عربستان در یمن بودند که دو تن آنها از ریاض خارج شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، ناخدا دوم «ایان ماکونهی» سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در بحرین گفت: الان کمتر از 5 آمریکایی در حال حاضر به صورت تمام وقت در «هسته برنامه‌ریزی مشترک» (اتاق عملیات جنگ یمن) حضور دارند. این مرکز سال گذشته برای هماهنگی حمایت‌های آمریکا از ائتلاف عربستان و از جمله کمک به سوخت‌گیری و تبادل اطلاعاتی تشکیل شده بود.

وی افزود: این تعداد بسیار کمتر از تعداد نظامیانی است که در زمان اوج خود به 45 نفر می‌رسید و تمام وقت خود را در ریاض و پایگا‌ه‌های دیگر می‌گذراندند.

«کریس شرودر» سخنگوی پنتاگون در همین راستا اعلام کرد: این تغییرات از تعهد آمریکا برای حمایت از عملیات نظامی به رهبری عربستان نخواهد کاست، این گروه نظامی در حال حاضر در بحرین متمرکز هستند و جنگنده‌های سوخت‌رسان آمریکایی همچنان جنگنده‌های عربستانی را در عملیات سوخت‌رسانی کمک می‌کنند.

*این اقدام به نگرانی‌های‌های بین‌المللی ارتباطی ندارد

مقامات مسئول اعلام کردند کاستن از تعداد مستشاران نظامی ارتباطی با نگرانی‌های رو به افزایش بین‌المللی درباره غیرنظامیان قربانی در جنگ یمن ندارد، جنگی که 16 ماه است ادامه دارد و حدود 6500 تن آنها غیرنظامی‌اند؛ برخی نیز تاکید کرده‌اند آمریکا تصمیم به تعدیل نیروهایش در صورت افزایش حملات گرفته است.

«احمد عسیری» سخنگوی ائتلاف عربستان علیه یمن از توضیح درباره این موضوع خودداری کرد و آن را کم‌ اهمیت دانست. وی گفت: روابط میان عربستان و آمریکا راهبردی است ؛ چه بسا واشنگتن تغییراتی در برخی پایگاه‌ها انجام دهد اما این تاثیری در روابط مشترک بین دو کشور ندارد.

*پنتاگون: به عربستان چک سفید امضا نداده‌ایم

همزمان «ادام استامپ» سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای جداگانه که رویترز منتشر کرده، گفته است: «همکاری‌ای که ما از آغاز درگیری با عربستان سعودی داشته‌ایم، حداقلی بوده و چک سفید امضا نیست.»

وی افزود: «اینکه به سعودی‌ها در حفظ تمامیت ارضی‌شان کمک می‌کنیم، به آن معنی نیست که از ابراز نگرانی‌هایمان در مورد جنگ در یمن و نحوه به راه افتادن آن، خودداری کنیم.»

استامپ ادامه داد: «در بحث‌هایی که با ائتلاف تحت رهبری عربستان داشته‌ایم، بر لزوم به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان تأکید کرده‌ایم.»

*حمایت آمریکایی گسترده از ائتلاف عربی علیه یمن

از زمان آغاز حمله (علیه یمن) ارتش آمریکا به صورت متوسط روزانه دو پرواز برای سوخت‌رسانی به جنگنده‌های ائتلاف عربی انجام می‌دهد؛ این کشور هم‌چنین در زمینه اطلاعاتی نیز به ائتلاف کمک می‌کند اما برخی مسئولان [برای شانه‌خالی کردن از مسئولیت] ادعا کرده‌اند آمریکا هیچ هدفی را مشخص نکرده است.

تاکنون عربستان در طول جنگ یمن، دهها بار اهداف غیرنظامی از جمله مدارس، مساجد، بیمارستان‌ها و مراکز تجاری مثل بازارها را هدف قرار داده که مخالف قوانین جنگی و در زمره جنایات جنگی است.

اگرچه مقامات آمریکایی می‌گویند آنها به دنبال راه‌های کمک به ائتلاف برای بهبود تعیین اهداف هستند اما سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین المللی و برخی قانونگذاران آمریکایی اخیرا از حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف انتقاد کرده اند.

در گزارش سالانه سازمان ملل اعلام شده ائتلاف عربی مسئولیت 60 درصد از کشته‌شدگان و مجروحان کودکان در یمن را بر عهده داشته است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 30 مرداد 1395، کد مطلب: 13950530000379:www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین