پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۲۶۸
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
هوشنگ پوربابایی براین باور است که رسیدگی به پرونده‌های ویژه دادگاه جرائم اقتصادی به لحاظ اهمیت، دقت فوق‌العاده لازم دارد، بنابراین رسیدگی دقیق در کنار سرعت و ارائه ابزارهای لازم دفاعی برای متهم، از جمله وکلا مورد اعتماد متهمان، مطالعه دقیق پرونده توسط وکلا مورد اعتماد متهمان، ارجاع امر به کارشناسان متخصص، رسیدگی توسط قضات متبحر و برقراری اصل تساوی سلاح بین متهم و دادستان محترم (به این معنی که متهمین یا وکلا آن‌ها تطمئن القلوب شوند که در عین رسیدگی سریع همه مقررات دادرسی و حقوق متهم و وکیل برای آن‌ها رعایت شده و به صورت دقیق پرونده آنها مورد بررسی قرار گرفته است) از الزامات اساسی این نوع از رسیدگی‌ها است.

شعار سال: هوشنگ پوربابایی، وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به توجه و اهمیت قوه قضاییه برای برخورد با مفسدان اقتصادی، بیان کرد: قوه قضاییه اهتمام لازم برای برخورد و تشکیل دادگاه‌های ویژه کسانی که به هر نحوی اخلال در امور اقتصادی می‌کنند، از اختیارات سوءاستفاده یا خلاءهای قانونی نظام اقتصادی را زیر سوال می‌برند را دارد.

او با تاکید بر روند مثبت برگزاری دادگاه‌های ویژه گفت: به دلیل این‌که هم در جریان اتهامات در فرایند رسیدگی اخلالی پیش نیاید و هم باعث عبرت دیگران شود، این پدیده، یک پدیده مثبت است.

پوربابایی عنوان کرد: نکته‌ مغفول مانده و قابل توجه و تامل این است که اغلب پرونده‌هایی که در محاکم ویژه رسیدگی می‌شود، پرونده‌های دارای اهمیت و مهم تلقی می‌شود.

این وکیل دادگستری با تاکید بر این‌که رسیدگی به این پرونده‌ها به لحاظ اهمیت دقت فوق‌العاده لازم دارد، عنوان کرد: بنابراین رسیدگی دقیق در کنار سرعت و ارائه ابزارهای لازم دفاعی برای متهم، از جمله وکلای مورد اعتماد متهمان، مطالعه دقیق پرونده توسط وکلای مورد اعتماد متهمان، ارجاع امر به کارشناسان متخصص، رسیدگی توسط قضات متبحر و برقراری اصل تساوی سلاح بین متهم و دادستان محترم (به این معنی که متهمین یا وکلای آنها تطمئن القلوب شوند که در عین رسیدگی سریع همه مقررات دادرسی و حقوق متهم و وکیل برای آنها رعایت شده و به صورت دقیق پرونده آنها مورد بررسی قرار گرفته است) از الزامات اساسی این نوع از رسیدگی‌ها است.

او با تاکید بر لزوم وجود تجدیدنظر در بررسی اینگونه از پرونده‌ها، گفت: بدیهی است به نظر می‌رسد که قاضی ویژه دادگاه جرائم اقتصادی فردی معصوم تلقی نشود چرا که بسیاری از این احکام در مرحله بدوی و بدون تجدیدنظر قطعیت پیدا می‌کند، بنابراین احتمال بروز خطا یا اشتباه ناشی از رسیدگی از غیرمعصوم می‌رود.

پوربابایی با اشاره به عدم امکان تجدیدنظر خواهی در برخی از پرونده‌های مطرح شده در دادگاه جرائم اقتصائی، تاکید کرد: بهتر است قوه قضاییه در کنار رسیدگی بدوی، رسیدگی تجدیدنظر با همان سرعت را هم مدنظر قرار دهد تا حقوق دفاعی متهمان با رعایت همه الزامات دفاعی آن‌ها برابر آیین‌دادرسی کیفری رعایت شود.

این وکیل دادگستری با تایید لزوم سرعت در بررسی برخی از پرونده‌های جرائم اقتصادی عنوان کرد: سرعت در رسیدگی به این‌گونه پرونده‌ها ضروری است اما چنان‌چه بیم آن برود که حقوق شخصی، ولو ناچیز تضییع شود پسندیده نخواهد بود.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اسکان نیوز، تاریخ انتشار: 19بهمن1398 ، کدخبر: 25585: www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین