پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۱۱۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
مسئول اندیشکده ابدا بسیج دانشجویی استان اصفهان گفت: تشکیل ستادملی احیای آب زاینده رود مصوبه معاون اول رئیس جمهور است اما تاکنون اجرایی نشده است و اگر به درستی اجرا شود به مشکلات محیط زیستی و معضلات تامین آب شرب استان اصفهان کمک کند.

شعار سال: مجید توانپور در نشست بررسی تخصصی مسائل استان که با حضور جمعی از نامزد‌های انتخابات مجلس برگزار شد، اظهار کرد: بسیج دانشجویی با توجه به مطالبات رهبری از بدنه دانشگاه، جامعه دانشگاهی به عنوان توده متخصص و تحصیلکرده جامعه که باید با اراده قوی به مسئله مطالبه گری تخصصی در حوزه‌های مختلف وارد شود، اندیشکده ابدا تشکیل شده است.

مسئول اندیشکده ابدا بسیج دانشجویی استان اصفهان گفت: فلسفه تشکیل این اندیشکده، مطالبه گری تخصصی و در حوزه‌های مختلف و پاسخ به مطالبات رهبری در این امر است، این اندیشکده با ورود به 9 حوزه تخصصی و با انجام نیاز سنجی‌های مختلف در این حوزه به ماموریت خود می پردازد.

وی افزود: 9 حوزه تخصصی که اندیشکده ابدا به آن وارد خواهد شد شامل آب و کمبود منابع آن، بنگاه‌های کوچک اقتصادی و رونق آن، حاشیه نشینی و مقابله آن، ازدواج جوانان و حل مسائل مربوط به این حوزه، مسکن، رونق کسب و کار و مقابله با بیکاری، فضای مجازی، فساد اداری و اقتصادی و گردشگری است.

توانپور با بیان اینکه آب یکی از مهمترین مشکلات استان اصفهان است، تصریح کرد: پس از نیازسنجی ها 7 کارگروه آب، سبک زندگی، حاشیه نشینی، گردشگری، محیط زیست، کارآفرینی و بنگاه های زود بازد و کوچک احسا شد که هر کارگروه ۱۰ تا ۱۵ عضو دارد و موضوعات ریز و بررسی می شود.

وی ادامه داد: کشور ما در منطقه تقریبا نیمه خشک قرار دارد، تامین آب برای فعالیت های کشاورزی، صنعت و زندگی روزمره یک معضل در کشور بوده است؛ هر طرحی که می خواهد اجرا شود یکی از مهمترین مسئله آن تامین آب آن است، طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس ۱۷ استان تنش آبی دارند.

مسئول اندیشکده ابدا بسیج دانشجویی اصفهان با توضیح اینکه استان اصفهان هم از این قاعده مستثنا نیست و مشکلات کم آبی دارد، بیان کرد: موضوع حوضه آبریز زاینده رود که مهمترین منبع آبی استان اصفهان است در کارگروه آب اندیشکده ابدا مورد بررسی قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: حوضه زاينده رود یک حوضه بین استانی است که مساحت 41 هزار و 524 کیلومتر مربع را دارد و 2/5 درصد مساحت حوضه آبریز کل کشور را شامل می شود؛ مهمترین محل آبی و منبع آن رشته کوه زردکوه بختیاری است که طرح های به ان اضافه شده تا آب زاینده رود را تامین کند.

تواتپور با بیان اینکه سد زاينده رود حدود 1 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب ظرفیت دارد، گفت: در آخرین وضعیت حدود 450 میلیون مترمعکب آب در این سد وجود دارد؛ در این حوضه طرح های مختلف انتقال آب را داریم که یکی از مهمترین و قدیمی ترینی آن کوهرنگ است.

وی اضافه کرد: دو تونل قبلی اجرا شده و سومین تونل سازه های آماده است و طبق قول مسئولان قرار است در خرداد 99 این تونل آبگیری شود که 24 کیلومتر مساحت دارد و حدود ۲۵۵ میلیون مترمعکب آب را انتقال می دهد که شروع این طرح از سال 73 بوده است.

مسئول اندیشکده ابدا بسیج دانشجویی استان اصفهان با توضیح اینکه دومین طرح، طرح بهشت آباد است، اظهار کرد: طرح بهشت ‌آباد انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به فلات مرکزی ایران است که با طول 65 کیلومتری وظیفه انتقال سالانه حدود یک میلیارد مترمکعب را بر عهده دارد که با توجه ابهامات به وجود آمده این طرح تعلیق است؛ سومین طرح، سلسله تونل انتقال آب گلاب است که ظرفیت انتقال 22/5 مترمکعب در ثانیه آب را از سد تنظیمی زاینده رود (حجت آباد) به بالادست شهر رضوانشهر به طول 25 کیلومتر دارد.

وی بیان کرد: این طرح ها برای کمک به ورودی آب زاینده رود است و این کم آبی که در این سال های کم بارانی بیشتر خود را نشان داده است پر شود؛ یکی از مهمترین کارهایی که مجلس برای آبریز زاینده رود در سال 97 انجام داد، کمک به تصویب طرح 9 ماده ایی بود که در شورای عالی آب تصویب شد.

تواتپور با اشاره به پیشنهادات کارگروه آب اندیشکده ابداعنوان کرد: تدوین سند ملی آب، ستاد ملی احیای آب زاینده رود، ارتقای سطح مدیریت حوزه آبریز فلات مرکزی و به تبع آن حوزه زاینده رود، تدوین سند سازگاری با کم آبی برای زاینده رود و التزام اجرای آن برای همه استان ها، اجرای مفاد مصوبه 9 ماده ای، اجرای کامل طرح تونل سوم کوهرنگ و اجرای طرح بهشت آباد و ابهام زدایی از آن پیشنهادات کارگروه آب اندیشکده ابدا است.

وی خاطر نشان کرد: 12 سال است که منتظر که سندملی آب تدوین شود، وزارت نیرو مکلف است که این سند را تهیه و به تصویب مجلس برساند؛ این سند تاکنون در این دولت 5 بار قول داده شده که تهیه شود که تاکنون پیش نویس هایی منتشر شده است هیچ عملا انجام نشده است.

توانپور بیان کرد: تشکیل ستادملی احیای آب زاینده رود مصوبه معاون اول رئیس جمهور است اما تاکنون اجرایی نشده است و اگر به درستی اجرا شود به مشکلات محیط زیستی و معضلات تامین آب شرب استان اصفهان کمک کند.

مسئول کارگروه آب اندیشکده ابدا هم در این نشست با بیان اینکه قوانین مختلفی در حوزه آب داشتیم و و بزگترین قانون این حوزه، توزیع عادلانه آب است و همچنان از سال 61 تاکنون باقی مانده است، اظهار کرد: 100 قانون از سال 61 تاکنون در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و این تعداد قوانین باعث سردگمی مجریان و نظران قانون شود.

سجاد انتشاری گفت: قوانین استفاده نمی شود، کسی که بخواهد تخلفی کند در این قوانین راه پیدا می کند اما کسی که بخواهد کار درست را انجام دهد همین قوانین مانع او می شوند؛ باید قوانین حوزه آب ساماندهی شود.

وی افزود: نظام تنبیه قوانین باید در مجلس ایجاد شود؛ بدون مطالعات در توزیع آب قانون گذاشته می شد که باید یک نظام ارزیابی قوانین تشکیل شود.

مسئول کارگروه اب اندیشکده ابدا با بیان اینکه سند ملی آب و یا قانون جامع آب حدود 12 سال است که پیش نویس آن ایجاد شده و باید مجلس کار جدی در به تصویب رساندن این قانون انجام دهد، تصریح کرد: 100 قانون به یک مجموعه کامل و بدون انجام تخلف تدوین شود؛ یکی دیگر مهمترین مسال اجرای قوانین آب است، متاسفانه در حوزه آب هم فساد داریم.

وی اضافه کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه حدود 3 هزار میلیارد تومان هزینه شد اما به نتیجه نرسید؛ سازمان هایی که در حوزه آب فعالیت می کنند با هم همانگ نیستند و نیاز به هزینه های سنگین برای تشکیل ستاد نیست بلکه فشار مردمی و نمایندگان مجلس نیاز است که این سازمان ها هماهنگ و یک پارچه عمل کنند.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت صاحب نیوز، تاریخ انتشار: 24بهمن1398 ، کدخبر: 992745: sahebnews.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
0
0
طرح ها برای کمک به ورودی آب زاینده رود است و این کم آبی که در این سال های کم بارانی بیشتر خود را نشان داده است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین