پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۱۷۴۱
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
رییس دستگاه قضا درباره اینکه اعلام فساد باید مورد تشویق قرار گیرد، تصریح کرد: این موضوع را ما بارها اعلام کردیم. جامعه ما جامعه آمر به معروف و ناهی از منکر است. در فضای اداری و سازمانی استان و کشور اگر با نگاه خیرخواهی متوجه شدید که در سازمانی کاستی وجود دارد، با این نگاه آن را پیگیری کنید.

شعار سال:  آیت الله رییسی رییس قوه قضاییه در جمع قضات و کارکنان دادگستری استان کرمان ضمن عرض تبریک و تهنیت به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) اظهار کرد: جا دارد که یاد شهید سرافراز آقای حاج قاسم سلیمانی رضوان الله تعالی علیه را گرامی بداریم و به روح بلندش درود بفرستیم.

وی افزود: چهره‌ای که در وجود او اخلاص، اندیشه کردن و عمل کردن و در آشکار و پنهان مجاهدت کردن برای خدا نمونه بود. اخلاص او امروز در صدر ویژگی‌ها و شاخص‌های مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی است. عمل صالح او نمونه بود؛ آنهم عمل صالحی که مورد رضای حضرت حق باشد. در چهره او آثار بندگی بود چه در مجاهدت‌ها و چه در خلوت‌ها با حضرت حق. آثار بندگی در چهره او و سیره و سلوک او بود. امروز شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان الگویی در مجاهدت و اخلاص و مردم داری و ایستادگی در مقابل دشمن و موانع و سرخم نکردن و احساس ضعف نکردن روی همگان است.

رییس قوه قضاییه در ادامه عنوان کرد: موانع بسیاری پیش روی حاج قاسم بود؛ اما آن‌ها را مانع نمی‌دانست و معتقد بود که هیچ کدام به رسمیت شناخته نمی‌شود و باید همه را پیگیری کرد.

وی تصریح کرد: در برابر بعضی از موانعی که دشمن ایجاد می‌کرد و بعضی از مشکلاتی که ایشان در انجام ماموریت هایش داشت، نگاهش به چهره مصمم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا بود. از ایشان نیرو و درس ایستادگی می‌گرفت و در مکتب امام رحمت الله علیه و مکتب جانشین به حق ایشان رهبری معظم انقلاب، درس ایستادگی و مقاومت می‌گرفت و حقیقتا شاگرد لایقی در مکتب ولایت بود.

آیت الله رییسی اظهار کرد: آنچه که سفارشش به همه ما به عنوان بازماندگان است، آن است که در این مسیر نباید دچار سستی و درجا زدن و توقف کردن شد . باید با ایستادگی و مقاومت و پشتکار و نگاه به اهداف مهم انقلاب اسلامی برای اجرای عدالت و مبارزه با فساد تلاش کرد و توصیه او در وصیت نامه اش به همه ما این است که برای تبعیت از ولی فقیه و اجرای عدالت و مبارزه با فساد باید سر از پا نشناخت و تلاش کرد.

رییس دستگاه قضا در ادامه عنوان کرد: امروز خدمت کردن به مردم عزیز در همه کشورمان بویژه در این استان که اخلاص این مردم و دلدادگی آن‌ها به خدا بر کسی پوشیده نیست، وظیفه همه مسئولان است. عزیزمان فرمودند بیش از شش هزار شهید و قریب به ۲۰ یا ۱۹ هزار جانباز سرافراز در این استان است. در این استان خانواده های محترم و دلداده به حق و متدین حضور دارند که جلوه اخیر این دلدادگی تشییع پیکر حاج قاسم بود.

رئیس قوه قضاییه گفت: حقیقتاً نوکری و کار برای مردم، بزرگترین سند افتخار برای ما و شماست. هر کاری بتوانیم باید بکنیم که از کار مردم گره باز کنیم و مشکلات‌شان را برطرف کنیم و مردم احساس اجرای عدالت کنند و احساس کنند گره کارشان باز شده است.

وی با تاکید بر اهمیت ملجأ بودن دادگستری، دادسرا و دادگاه ها گفت: مردم مورد ظلم قرار گرفته در هر گوشه و کنار باید احساس کنند حقشان گرفته و به آنها پس داده می شود.

وی با اشاره به گزارش رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: در این گزارش هم موفقیت ها و هم کاستی ها و مشکلات بود، حتما نیروی انسانی، قاضی و کارمند، نیاز به تقویت دارد و باید منابع انسانی نسبت به تقویت نیروی قضایی و اداری تلاش کند؛ ولی فعلا نیروی انسانی موجود در دادگستری و سازمان های قوه قضائیه همین میزان است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش مضاعف دوستان جای تقدیر و تشکر صمیمانه دارد، خاطرنشان کرد: کاهش اطاله پرونده‌ها که در گزارش رئیس کل به آن اشاره شده بود، جای تقدیر دارد. از صبوری خانواده های شما که باعث شد در روزهای تعطیل و عصرها نیز پای کار باشید تا کار مردم انجام شود، قدردانی میکنم و مراتب سپاس بنده را به آنها ابلاغ کنید. اگر همکاری و همیاری آنها نبود، شما توفیق پیدا نمی کردید کار مضاعفی را در دادگستری انجام دهید. یقین بدانید کار شما دیده می شود و ما گزارشات دادگستری ها را داریم و بنده پیگیر این مسائل هستم.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: لیکن با همه زحمات و اقدامات، باید تلاش کرد که کاستی های در نیروی انسانی، بودجه و اعتبارات و نبودن امکانات و تجهیزات کامل را با کار مضاعف جبران کرد.

وی تصریح کرد: ما کمبودها را در جلسه دیگری بررسی می کنیم و به میزانی که از دستمان بیاید، حتما کاری میکنیم مشکلات مقداری کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: روز گذشته چند گزارش مفصل را در رابطه با استان کرمان و مسائل کاری مختلف مطالعه کردم و بیشتر از مشکلات اطلاع پیدا کردم.

وی گفت: اصل این است که هر پرونده ای که بشود، باید با صلح و سازش حل کرد؛ این یک اصل قرآنی، روایی، در نظام قضایی اسلام است.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: موضوع در مورد پرونده هایی است که با شکایت شاکی خصوصی آغاز و با رضایت شاکی مختومه می شود و در مورد پرونده های کیفری و برخی دیگر از پرونده‌ها بحث دیگری مطرح است؛ اما پرونده های اختلافات خانوادگی، اختلافات مالی، توهین، تهدید و بسیاری از مسائل و دعاوی که در قانون اشاره شده، غالبا با صلح و سازش قابل حل است.

آیت الله رییسی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی همچون طلاق و اعتیاد را به هیچ عنوان زیبنده نظام اسلامی نمی دانیم، گفت: این موضوع زیبنده کشوری که سردار سرافراز آن حاج قاسم سلیمانی است، نیست؛ فردی که اخلاص و صفا و دلدادگی به خدا داشت و پیامش به ما این است که ما جامعه ای سالم، صالح، در پرتو ولایت و جامعه ای برخوردار از اخلاق و معنویت می خواهیم.

وی یادآور شد: چنین جامعه ای را باید همه، رقم بزنیم و تلاش کنیم هرچه خلاف آن است را بزداییم. فقر زیبنده جامعه ما نیست. چهره زیبای جامعه ما نباید با فقر مورد آسیب قرار گیرد و باید تلاش کرد این فقر از خانواده های فقیر با تصمیمات دقیق اقتصادی، مالی و پولی رخت بربندد.

رییس دستگاه قضا با تاکید بر اینکه فقر پدیده ای است که محصول نابرابری های اجتماعی است، گفت: می توان با ایجاد عدالت در تقسیم ظرفیت ها بسیاری از این موارد را مرتفع کرد و بسیاری از ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی از همین قبیل است که باید این ها را درجلسات تصمیم سازی و تصمیم گیری دنبال کرد که این شرایط مردم را رنج ندهد؛ زیرا این موارد برای جامعه ما رنج آور است.

آیت الله رییسی با اشاره به موضوع فضای مجازی تاکید کرد: بارها گفته شده که فضای مجازی فضایی است که ظرفیت خوبی برای سرعت و پیشرفت درکارها باشد تا کارها در جهت ارتباطات خوب پیش رود؛ اما این فضا در تمام دنیا اینگونه است که هم از مواهب آن برخوردار هستند و هم سعی می کنند آفت ها و آسیب های آن ، کشور را فرا نگیرد؛ باید این فضا را مدیریت کرد و مدیریت آن از جمله ضرورتهایی است که می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی نقش آفرین و موثر باشد.

وی درباره اینکه اعلام فساد باید مورد تشویق قرار گیرد، تصریح کرد: این موضوع را ما بارها اعلام کردیم. جامعه ما جامعه آمر به معروف و ناهی از منکر است. در فضای اداری و سازمانی استان و کشور اگر با نگاه خیرخواهی متوجه شدید که در سازمانی کاستی وجود دارد، با این نگاه آن را پیگیری کنید.

رییس قوه قضاییه گفت: امروز نظارت همگانی، امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به عنوان یکی از پشتوانه های مهم اجرای عدالت و قانون در کشور است و این را باید به عنوان یک نعمت و موهبت تلقی کرد. مردم ناظران ما هستند و اگر مواردی از کاستی وجود دارد آن را تذکر می دهند که این به عنوان یکی از موهبت های الهی است و بسیار متفاوت از آن است که بگوییم چرا فلانی به ما تذکر داد یا چرا فلانی کاستی را گوشزد کرد.

آیت الله رییسی با اشاره به موارد تخلفات، گفت: سوال این است که برخورد با افرادی که در یک سازمان مرتکب تخلف شدند را باید تقویت دستگاه دانست یا تضعیف دستگاه؟ ما باور داریم که اگر جرمی ثابت و مجرم کیفر شد، اعلام اینکه در یک مجموعه هزار نفری دو نفر دچار تخلف شدند، تضعیف دستگاه نیست و معلوم می شود که این دستگاه هم خودش را می بیند و هم بیرون را و مراقب است که خود دچار آسیب نشود.

وی ادامه داد: حتما نیاز نیست اعلام تخلفات با ذکر مشخصات باشد. بر اساس قانون باید حکم برخی موارد مانند فساد اقتصادی علنی شود؛ اما مواردی هم هست که قانون اعلام آنها را با جزییات، حکم نمی کند.

آیت الله رییسی درباره نقش بازرسی تاکید کرد: نقش بازرسی نسبت به پیشگیری از وقوع جرم در دستگاه های اداری و تعامل با مدیران وهمکاران اداری بسیار مهم است. کار دستگاه های بازرسی همیشه نظارت است؛ چه تخلف باشد و چه تخلف نباشد؛ یعنی منتظر تخلف نباید بود و همواره باید به مجموعه ها نظارت کند.

رییس دستگاه قضا افزود: دستگاه بازرسی باید با مدیران مربوطه تعامل داشته باشد و کارش مچ گیری نیست؛ بلکه تنبه دادن نسبت به تخلفات، کاستی ها و خلاف قانون‌هاست تا اتفاق نیفتد؛ البته اگر جایی هم با تخلفی مواجه شد، باید بایستد و شجاعانه آن را پیگیری کند تا تخلف وجود نداشته باشد.

وی گفت: کار قضایی در دستگاه بازرسی مقدمه کار قضایی در دادگستری است؛ لذا فردی که آنجا کار قضایی و بازرسی می کند، مقدمه کار را فراهم می کند تا موضوع در دادگستری دنبال شود؛ یعنی بازرسی نمی تواند جدای از کار قضایی باشد؛ زیرا بازرسی درمجموعه قوه قضاییه تعریف شده است؛ یعنی بخش نظارت به عهده اوست و در موارد بسیار سریع، پیگیری های لازم را برای آنکه ادله جرم از بین نرود، انجام می دهد و سپس پرونده را به دادگستری تحویل داده تا دادسرا پیگیری های لازم را انجام دهد.

آیت الله رییسی با اشاره به موضوع مهریه زنان، تصریح کرد: کسانی که نه تنها بدهی مهریه ، بلکه هر بدهی دیگری دارند باید آن را پرداخت کنند و همواره ذمه آنها مشمول است و به هیچ عنوان ذمه آنها تا وقتی که بدهکاری خود را پرداخت نکنند، بری نمی شود. مهریه هم دینی به عهده زوج است که حتما باید آنچه که در عقدنامه است، پرداخت شود.

رییس قوه قضاییه یادآور شد: سخن ما در مورد کسی است که بررسی ها نشان داده که ندارد؛ یعنی معسر است؛ اگر کسی اعسار دارد، نگه داشتن وی در زندان، برای زوجه پول نمی شود؛ بلکه باید به او مهلت داد تا بتواند کسب و کاسبی راه بیاندازد و به میزانی که برای وی تقسیط میکنند ولو در یک تقسیط طولانی مدت بدهی خود را بپردازد.

وی ادامه داد: در زندان بودن مشکلی را حل نمی کند و به هیچ عنوان نظر ما آن نیست که مهریه قابل پرداخت نیست؛ بلکه ما معتقدیم مهریه دینی بر عهده زوج است که باید پرداخت شود؛ لیکن باید به زوج مهلت داد تا اگر پول و مالی ندارد، قاضی آن بررسی کند. آنچه که ما تاکید کردیم ، همین است و موازین شرعی و قانونی نیز این را بیان می کند و غیر از آن اگر عمل شود، خلاف ضوابط است.

آیت الله رییسی با بیان اینکه امروز امید به دستگاه قضایی ، اجرای عدالت ، احقاق حق و ابطال باطل در جامعه افزایش یافته است، گفت: خون مطهر شهید سلیمانی در ایجاد این امید نقش بسیار کلیدی داشته است. امروز در جامعه ما روحیه مقاومت و ایستادگی و مبارزه با فساد، روحیه سهم داشتن در ارتقای کشور در حوزه های مختلف جامعه افزایش یافته است.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: امیدی که بسیاری از مجاهدان در عرصه های مختلف ایجاد کردند، باید افزون شود. این بدان معنا نیست که اگر شخصی به دادگستری آمد باید هر آنچه می خواهد به وی داده شود؛ بلکه باید قانونی حرکت کرد و اگر حقی دارد نباید حق وی ضایع گردد.

وی ادامه داد: اگر حقی را می توان امروز داد، نباید آن را به فردا موکول کنیم؛ اگر بعد از گذشت زمان حقی داده شود، طرف احساس می کند که در موقع خود این حق داده نشده و مجموعه وظیفه خود را به درستی انجام نداده است. به ارباب رجوع نمیتوان گفت ما نیروی انسانی و تجهیزات کافی نداریم. زمانی که افراد مراجعه می کنند امیدشان این است که کارشان درست و به موقع وعادلانه انجام شود.

آیت الله رییسی تاکید کرد: از همکارانمان انتظار داریم با مردم مهربان رفتار کنند؛ زیرا مهربانی اصلی در دادگستری است و باید تلاش شود با مردم رفتار مهربانانه کرد.

رییس قوه قضاییه اضافه کرد: تلاش کنید با مردم رفتارتان کاملا مهربانانه باشد و نکته دوم این است که از موضع قانون، مقتدر حرکت کنید؛ به نحوی که مجرمان احساس خطر کنند و مفسدان احساس امنیت نکنند و از آن طرف نیز مظلومان احساس امنیت و آرامش داشته و حس کنند که دادگستری پناهگاهی برای آنهاست.

آیت الله رئیسی در ادامه با تاکید بر اینکه باید قلم شما مفسدان و مجرمان را بلرزاند و از قلم شما مظلومان احساس آرامش کنند، تصریح کرد: آن کسی که با زبان محلی به مجموعه شما می‌آید و خیلی سواد و زبان حقوقی ندارد، انتظارش از قلم شما، قلم امیرالمومنین (ع) است.

وی اضافه کرد: ما جلوه‌های پیروزی‌های سردار شهید سلیمانی را می‌بینیم و لیست می‌کنیم که کجا‌ها در سوریه و عراق و... پیروز شده است. بخشهایی از کار‌های آن شهید را آقای سید حسن نصرالله چند شب پیش بیان کرد. ایشان گفت: یک شب سردار سلیمانی در مساله عراق با عجله پیش من آمد. گفتم شب هنگام چه کار دارید؟ گفت: من همین الان، ۶۰ فرمانده می‌خواهم. گفتم الان ساعت ۱۲ شب است؛ اما ایشان اصرار کرد و دو نفری تا صبح زنگ زدیم و ۶۰ فرمانده مهیا کردیم.

رئیس قوه قضاییه افزود: این را آقای سید حسن بعد از شهادت سردار سلیمانی می‌گوید تا بعضی فکر نکنند که او در تامین اعتبار، راحت پول میگرفته؛ راحت نیروی انسانی در اختیارش بوده؟ راحت آموزش میداده و در کشور‌هایی که ایشان در آنجا کار کرده است، راه برایش هموار بوده است؛ اصلا اینطور نبوده. آنچه را که شما از بیرون می‌بینید، نشان پیروزی، تفوق، برتری، اقتدار و عظمت است و اعلام اینکه داعش تا چند روز دیگر کارش تمام است؛ اما این‌ها را نمی‌دانید که او سرداری بوده که چقدر سعی کرده است.

رییس دستگاه قضا عنوان کرد: اقا فرمان می‌داده است و او تمام تلاشش این بوده است که با تمام وجود فرمان رهبری معظم انقلاب اجرایی شود و این برای ما و شما و من طلبه و هرکس در هر جایی، یک الگوست.

وی افزود: خانم‌های گرامی شما می‌دانید در شورای حل اختلاف هر گرهی که باز می‌کنید، چه آثار و برکاتی در زندگی فردی و اجتماعی ما دارد. جلوگیری از یک طلاق چه آثاری در جامعه دارد؟ این‌ها همه آثار و برکاتی است که در زندگی‌ها دیده میشود.

رییس قوه قضاییه اضافه کرد: آقای حاج قاسم سلیمانی در خانواده شهدا پدری مهربان بود؛ نه سردار سپاه. من در بعضی از موارد که اطلاع دارم، ایشان در جمع خانواده‌های شهدا می‌نشست و دختر شهید و پسر شهید با ایشان درد و دل می‌کرد و گاهی ایشان مسائلشان را مانند یک پدر مهربان حل میکرد. بعضی از فرزندان شهدا پدر دومشان را ازدست دادند. او خودش را موظف می‌دانست و به اکثر خانواده‌های شهدای کرمانی سر می زد و من در مشهد شاهد بودم که مدافعین حرم و برخی از فاطمیون مرجعشان در برخی مسائل حاج قاسم بود. آستان قدس که بودم ایشان به بنده می‌گفت برای خانواده‌های شهدای مدافع حرم بخصوص فاطمیون که خیلی مظلوم هستند، باید کاری کرد.

وی گفت: او خودش را مامور می‌دانست و در فرودگاه که بودیم، در همان نیم ساعت برای ده نفر از این خانواده‌ها کار انجام داد. یک وقت می‌گوییم می‌خواهیم اداری حرکت کنیم و در این اداری حرکت کردن بحثی است؛ ولی این بحث اداری نیست؛ بحث بلکه شب و روز نشناختن و مجاهد بودن است. ما باید در میدان مبارزه با مفسدان و قاچاقچیان و ناامن کنندگان اجتماع و میدان مبارزه با نا امید کنندگان مردم تلاش کنیم.

آیت الله رییسی عنوان کرد: هر کدام در هر جایی که هستید، تلاش کنید. کاستی‌هایی هست و من نمی‌گویم نیست. بنده جزو خانواده دستگاه قضایی هستم و همکاران من کار را با دلسوزی دنبال می‌کنند و برخی از مشکلات اقتصادی نیز هست وگرنه بعضی از مشکلاتِ شما را میدانیم؛ اما موانع اقتصادی کشور را نیز مطلع هستید. ما تلاش می‌کنیم و شما نیز مجاهدانه تلاش کنید و ضمن تقدیر از زحمات شما باز هم عرض می‌کنم به یک تلاش مجاهدانه نیازمندیم.

وی خاطرنشان کرد: کاهش آماری که رییس کل دادگستری استان کرمان اعلام کرد، از جمع شما می‌آید. پرونده‌ها و مسائل کرمان را نه تنها به روز برسانید، بلکه کاری کنید که اینجا جایگاهی به عنوان ملجاء و پناهگاه مظلومان باشد که متخلف، قاچاقچی و مفسد جرات نکند دست به فساد و قاچاق مواد مخدر بزند و این کار از عهده شما برمی‌آید و این مجموعه کارآمد می‌تواند انشاءالله در این راه حرکت کند و انتظاری که ما در دوره تحول داریم، یک نگاه، یک حضور و پیگیری و در واقع اقدامات متفاوت است. الان هم نگاهمان به کرمان بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی نگاهی متفاوت شده است.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 27بهمن1398 ، کدخبر: 965129: www.borna.news

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین