پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۱۸۱۰
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
در هوای سرد زمستانی قبل از استارت زدن خودرو پدال کلاچ را بفشارید که باعث می‌شود فشار زیادی از روی موتور استارتر برداشته شود.
شعارسال: هنگامی که به آموزشگاه رانندگی برای یادگیری می‌رویم، با این جمله روبرو می‌شویم که باید قبل از روشن کردن خودرو دنده در حالت خلاص قرار گیرد. اما خلاص کردن گیربکس و گرفتن کلاچ تفاوتی را در استارت زدن خودرو ایجاد می‌کنن؟

پیش از استارت زدن خودرو چه باید کرد؟

در خودرو‌های مختلف استارت با یکدیگر متفاوت است، اما این تفاوت جزئی است و عملکرد همه آن‌ها بطور کلی یکسان است، هنگام استارت زدن، استارتر خودرو که یک موتور الکتریکی با گشتاور راه اندازی بالا است، موتور را از طریق چرخ دنده‌هایی با نسبت زیاد، می‌چرخاند تا موتور راه افتد.

جعبه دنده خودرو به واسطه کلاچ به موتور وصل است و هنگامی که دنده در حالت خلاص است چرخ دنده‌های هرزگرد و پینیون آزادانه می‌چرخند. وقتی وضعیت دسته دنده تغییر می‌کند، ماهک‌ها جابجا می‌شوند و دنده‌های خودرو درگیر شده تا بدین صورت نیروی موتور به جعبه دنده و بعد به چرخ‌ها انتقال یابد.

مراحل قبل استارت زدن خودرو

وقتی دنده را می‌گیریم، همه وزن خودرو بر موتورسوار می‌شود و هنگام روشن شدن، موتور با مشکل روبرو خواهد شد. شاید تا کنون هنگامی که خودرو در دنده است، آن را روشن کرده باشید در این صورت حتما می‌دانید موتور در این وضعیت به راحتی روشن نخواهد شد پس حتما قبل از روشن شدن خودرو دسته دنده را در حالت خلاص قرار دهید.

در حالت خلاص چرخ دنده‌های هرزگرد گیربکس غوطه ور در روغن غلیظ در حال گردش بوده و این باعث تلف شدن انرژی موتورمی شود، خصوصا زمانیکه هوا سرد است و روغن غلیظ‌تر می‌گردد.

انرژی لازم برای اینکار زیاد نیست، اما باری بر موتور می‌شود و همین موجب اعمال فشار بیشتر بر موتور استارتر شده و رفته رفته آن را ضعیف‌تر می‌کند بنابراین لازم است پیش از روشن کردن خودرو‌های دنده‌ای، با فشار دادن پدال کلاچ، موتور را کاملا از جعبه دنده خلاص کنید.

مزایای فشردن پدال کلاچ قبل استارت زدن خودرو

پمپ‌های هیدرولیکی با فشاردادن پدال کلاچ به کار می‌افتند و با فشار روغن صفحه خورشیدی را فشار داده و دیسک و صفحه کلاچ از هم جدا می‌شوند و دیگر چرخش موتور بر گیربکس تاثیری نخواهد داشت.

برخی از رانندگان برای روشن نمودن خودرو اول پدال کلاچ را فشار داده و سپس خودرو را استارت می‌زنند. با توجه به آنکه پیش از استارت زدن، با جابجایی دسته دنده می‌توان از خلاص بودن خودرو اطمینان حاصل کرد، سؤالی که معمولاً پیش می‌آید آن است که آیا گرفتن کلاچ در زمان روشن کردن خودرو‌های دنده دستی لازم است یا خیر؟

ضرورت گرفتن کلاچ قبل از استارت زدن خودرو

انتقال قدرت میان موتور خودرو و گیربکس و قطع آن در زمان لازم وظیفه سیستم کلاچ است. همه ما فکر می‌کنیم وقتی دنده در حالت خلاص است، نیرویی بر موتور وارد نمی‌شود، زیرا کلاچ عملاً نیرو را از موتور خودرو می‌گیرد، اما واقعیت این است که کلاچ خودرو حتی در زمان خلاص بودن دنده‌ها نیز باربسیار اندکی را بر موتور خودرو تحمیل می‌کند.

به این علت که بار تحمیل شده اندک است، نیازی به گرفتن کلاچ در هنگام روشن کردن خودرو نیست. خودرو‌های دارای باتری ضعیف در هوای سرد باید برای روشن شدن بهتر خودرو کلاچ بگیرند، زیرا در هوای بسیار سرد، روغن‌های به کار رفته در مسیر انتقال قدرت غلیظ‌تر می‌شود و کلاچ نیروی زیادی را به موتور خودرو وارد می‌کند.

تاثیر گرفتن کلاچ قبل استارت زدن خودرو.

اما لازم نیست خودرو‌های دارای باتری مناسب که موتور آن‌ها نیز به خوبی تنظیم شده است، این کار را انجام دهند همچنین اگر استارت خودرو به خوبی عمل می‌کند و خودرو راحت در هوای سرد روشن می‌شود نیازی به این کار نیست، اما انجام این کار بی ضرر است و فشردن پدال کلاچ کمی از بار روی سیستم استارت می‌کاهد.

توصیه می‌کنیم اگر خودروی قدیمی دارید در روز‌های سرد زمستان، قبل از روشن کردن خودرو پدال کلاچ را فشار دهید.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری برنا ، تاریخ انتشار: 28 بهمن 1398 ، کدخبر: 964832 ، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین