پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۱۳۳
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۵
شیوع کرونا و مثبت شدن آزمایش ۱۴ نفر به این ویروس در استان سیستان و بلوچستان، تردد مسافران و کمبود شدید امکانات و پایین بودن سطح رفاه و شیوه زندگی در مناطق حاشیه نشین و سکونتگاه های غیر رسمی چابهار جان بیش از ۷۰ هزار حاشیه نشین این بندر اقیانوسی را بیشتر در خطر ابتلا به کرونا قرار داده و در این زمینه نگرانی‌های جدی وجود دارد.

شعار سال: مهمترین نیاز حاشیه نشینان چابهار آموزش در زمینه پیشگیری از کرونا و ضدعفونی و گندزدایی تمامی محدوده زندگی آنان است که متاسفانه در این زمینه بشدت ضعف وجود دارد و خطر گسترش این ویروس را بیش از پیش کرده است.

تلاش های شبانه روزی مسوولان به ویژه شهرداری، شبکه بهداشت‌ودرمان و سایر نهادها و موسسه های مردم نهاد نظیر موسسه نبی اکرم (ص) به منظور پیشگیری از بیماری کرونا در چابهار تاکنون به خوبی توانسته به ضد عفونی و پاکسازی مناطق مختلف و پرتردد و به ویژه بزرگترین پاتوق بیماران مبتلا به اعتیاد شهر چابهار اقدام کنند.

در حاشیه شهر بیشتر نبود تناسب میان بسترهای موجود بهداشتی و فقر و نداشتن توان مالی برای خرید امکانات و لوازم پیشگیرانه و سطح اطلاع رسانی‌های پایین می تواند خطرات شیوع ویروس کرونا را چند برابر کند.

متاسفانه بسیاری از هموطنان با تصور اینکه اثر ویروس کرونا در مناطق گرم کاهش پیدا می‌کند از تعطیلات در نظر گرفته شده برای ماندگاری در منزل و جلوگیری از گسترش کرونا استفاده کرده و عازم چابهار شده اند در حالی که در مناطق با رطوبت بالا مانند چابهار ماندگاری ویروس بیشتر است و خطر شیوع این بیماری را دو چندان می‌کند.

 شیوع کرونا در ایران و تعطیلات اعلام شده مدارس و دانشگاهها برای پیشگیری از گسترش این بیماری برخی از هموطنان را ترغیب به سفر به چابهار کرده که نایاب شدن ماسک و موادضدعفونی کننده از یک طرف و حضور شمار زیادی از هموطنان از سوی دیگر مردم و مسوولان سیستان و بلوچستان را نگران کرده است بطوریکه فرمانداری و مسوولان حوزه گردشگری از مردم درخواست کردند به چابهار سفر نکنند تا شرایط برای شیوع بیماری کرونا تشدید نشود.

برای مقابله با کرونا شبانه روزی در حال تلاش هستیم

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار اظهار داشت: جلسات مختلف و هماهنگی ها لازم با تمامی دستگاههای اجرایی در سطح این شهرستان از روزهای اولیه انجام شده است و کاملا برای مقابله با بیماری کرونا آمادگی لازم را داریم و بصورت شبانه روزی در حال تلاش هستیم.

رحمدل بامری افزود: چندین تیم بهداشتی در فرودگاه کنارک، پلیس راه، ورودی های شهر، ترمینال مسافری، منطقه آزاد و سطح شهر مستقر و نسبت به ضدعفونی کردن و گندزدایی محیط اقدام کرده اند و فعالیت ها همچنان هم در سطح شهر، روستاها و حاشیه شهرچابهار ادامه دارد.

وی ادامه داد:  شهرداری چابهار و شبکه بهداشت و درمان نسبت به گندزدایی و ضدعفونی کردن مکان های پرجمعیت و ادارات مختلف اقدام و اطلاع رسانی لازم با نصب بنرهای هشدار دهنده و راههای مقابله و پیشگیری ها در نقاط پرجمعیت سطح شهر انجام شده است.

وی به چاپ و توزیع بروشور در سطح شهرستان چابهار اشاره و خاطرنشان کرد: براساس رعایت موازین بهداشتی محیط های پرتردد ورزشی، تفریحی و گردشگری و بازارهای غیرضروری، مراکز پر ازدحام، همایش ها و جشنواره ها و مدارس تعطیل شده است و تمامی تاکسی های درون شهری، آژانس ها و جایگاه های سوخت و نهادهای خدمات رسانی دولتی و خصوصی ضدعفونی شده است.

فرماندار ویژه چابهار ادامه داد: جلسه شورای اداری نیز با هدف بررسی و ارائه گزارش از اقدامات ستاد تسهیلات سفر و  پیشگیری و اقدامات بایسته در خصوص ویروس کرونا برگزار شده و همه دستگاههای اجرایی هماهنگ و آماده باش هستند.

بامری گفت: هماهنگی های لازم توسط اداره ورزش و جوانان با متصدیان اماکن ورزشی و مربیان و مسوولان هیات های ورزشی انجام شده و همه آنها برای جلوگیری از شیوع کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل شده اند.

وی افزود: همراهی و همکاری ورزشکاران و مدیران باشگاههای ورزشی در تعهد ملی مبارزه با بیماری کرونا یا کویید۱۹ قابل تقدیر است و امیدواریم بعد از شکست این ویروس، ورزشکاران ما با قدرت تمام در میادین ورزشی بدرخشند. 

معاون استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: ادارات و نهادها در حالت آماده باش قرار دارند و در حد توان با محلولهای دست ساز در حال ضدعفونی محیط هستند.

وی از همراهی و همکاری مسوولان و به ویژه شهرداری، بهداشت و درمان و منطقه آزاد در راستای تعطیلی مراکز تجاری و خدماتی و کمک مالی و تمهیدات لازم برای کاهش ویروس کرونا و کمک برای ضدعفونی مدارس، مساجد و سطح شهر چابهار قدردانی کرد.

راه اندازی بخش ایزوله کرونا و پایگاه غربالگری مسافران درچابهار

مدیرشبکه بهداشت ودرمان چابهار اظهار داشت: تاکنون مورد مثبتی از بیماری کرونا در این شهرستان گزارش نشده است و در بیمارستان بخش ویژه کرونا آماده شده  تا برای موارد مثبتی که مشاهده شد در آنجا ایزوله شوند.

دکتر محمود حسین‌بر افزود: در شهرستان چابهار مرکز مراجعه اختصاصی‌ برای بیماران در نظر گرفته شده و آزمایشات تشخیصی برای موارد مشکوک کرونا انجام و به انستیتو پاستور ارسال می شود و تا زمان مشخص شدن نتیجه آزمایش، افراد مشکوک در قرنطینه قرار خواهند گرفت.

وی گفت: تمام مراکز تجاری وخدماتی منطقه آزاد چابهار تعطیل شده و پیش از این نیز کلیه تجار منطقه آزاد شامل ایرانی و چینی آموزش های لازم درخصوص پیشگیری از ویروس کرونا را فراگرفته اند.

وی با اشاره به اینکه بنرهای آموزشی در سطح شهر در مکان های مختلف و استندهای اختصاصی برای تمامی مساجد سطح شهر نصب شده، خاطرنشان کرد: علاوه بر این آموزش بصورت پمفلت و تراکت هم صورت گرفته و پایش با اسکنر و ترمومتر دیجیتال ان شاء الله در روزهای آتی شروع می‌ شود تا بتوان تشخیص حرارت و دمای بدن را بهتر انجام داد.

مدیر شبکه بهداشت ودرمان چابهار ادامه داد: تلاش شبانه روزی فرماندار و مسوولان ادارات شهرستان و شهردار چابهار برای گندزدایی وضدعفونی کردن مکانهای عمومی وپر ازدحام قابل قدردانی است.

دکتر حسین بر با اشاره به اینکه یکی از بهترین راه های پیشگیری از مبتلا شدن به کرونا ویروس ماندن در منزل و پرهیز از حضور در اماکن عمومی است، خاطرنشان کرد: با توجه به مسری بودن ویروس و اینکه خیلی از ناقلان ویروس از بیماری خود اطلاع ندارند، از سفر غیر ضروری باید پرهیز  شود.

وی آموزش دانشجویان و دانش آموزان، آموزش عموم مردم  از طریق نمازهای جمعه و نصب بنر و بیلبورد و توزیع تراکت و پمفلت، پیگیری راههای تامین لوازم پیشگیری برای گروههای پرخطر، برگزاری جلسات بین بخشی با منطقه آزاد و گردشگری و دوران بخشی با بیمارستان و اورژانس و مرکز بهداشت، تهیه کلیپ های آموزشی و انتشار در فضای مجازی، گندزدایی و ضدعفونی شهر با همکاری شهرداری و برگزاری جلسات متعدد هماهنگی از جمله برنامه ها و اقدامات برای جلوگیری از شیوع کرونا در چابهار عنوان کرد.

موسسات مردم نهاد بصورت شبانه روزی در کنار مسوولان هستند

مدیرعامل موسسه نبی اکرم (ص) چابهار اظهار داشت: با توجه به اینکه بیشتر افراد مبتلا به اعتیاد در محل و اماکن  غیر بهداشتی بصورت تجمعی اقدام به مصرف مواد مخدر می کنند نیازمند اقدامی عاجل برای ضدعفونی کردن اماکن حضور مصرف کنندگان بود که اکنون در پاتوق موسوم به «باغ مومنی» انجام شد.

مسلم بشکار افزود: بهترین کار در حاشیه شهر چابهار و نجات خطر کرونا برای هزاران نفر از جمعیت حاشیه نشین آموزش است چون امکانات محدود و ضدعفونی و گندزدایی به دلیل حجم وسیع خانه ها و کپرهای مسکونی، نبود بهداشت و سکونت برخی ها در نقاط فاقد رفاه و آسایش لازم به کندی انجام می شود.

وی ادامه داد:  از آنجاییکه مرکز سرپناه شبانه آسایش از سال ۱۳۹۴ اقدام به پذیرش شبانه ۴۰ نفر از این افراد می کند با توجه به حجم وسیع اینگونه افراد نیازمند امکانات و اماکن خوابگاهی بیشتری از این قبیل در سطح شهر است تا افراد بی خانمان و زباله گردها بتوانند امکانات رفاهی(دریافت وعده غذایی رایگان،سرمایشی و گرمایشی) و بهداشتی(شامپو،صابون، ژیلت، تست اچ آی وی) دریافت کنند 

وی بیان کرد: موسسه نبی اکرم ص با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته کلیه پاتوق های سطح شهر و دستگاه های خودپرداز را تا زمان ریشه کن شدن این بیماری ضدعفونی خواهد کرد.

مدیرعامل موسسه نبی اکرم ص چابهار از شهرداری چابهار و بهداشت و درمان همکاری در جهت امحای زباله های موجود در پاتوق ها و اهدای ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی را خواستار شد.

بشکار گفت: موسسه نبی اکرم ص چابهار همیشه در بحران های ملی مثل زلزله کرمانشاه و سیلاب گلستان و سیستان و بلوچستان مداخلات بسیار مثبتی داشته در سیلاب اخیر بلوچستان با رایزنی ها علاوه بر تامین اقلام خوراکی بسیاری از سیلاب زدگان، پوشاک و با وساطت خیرین بیمارستان نیکان تهران نقش موثری در لوله کشی روستای شیخ اسماعیل یزدان پناه عورکی را داشته است.

وی ادامه داد: عملیات ضدعفونی کردن دستگاههای خودپرداز و مکان های پرتردد وشلوغ شهر توسط موسسه نبی اکرم ص با همکاری شهرداری و بهداشت ودرمان در حال انجام است و تا عادی شدن شرایط با تمام توان و نیرو و تجهیزات در کنار مسوولان هستیم.

کرونا در اراضی کشاورزی چابهار جدی گرفته شود 

معاون مدیرکل و مدیرجهاد کشاورزی چابهار نیز از کشاورزان این شهرستان خواست تا عبور از بحران کرونا در منازل، مزارع و باغات خود بمانند و از تردد غیر ضروری به شهرها و مکانهای شلوغ خودداری کنند.

نورالدین میرلاشاری افزود: اراضی کشاورزی و تردد کشاورزان می تواند شیوع کرونا را بیشتر کنند لذا تمام کشاورزان باید توصیه های بهداشتی را جدی گرفته و نسبت به رعایت موارد اطلاع رسانی شده اقدام تا سلامت آنان حفظ شود.

تمامی امکانات و نیروها برای شکست کرونا ویروس بسیج شده است

رییس مرکز بهداشت شهرستان چابهار نیز گفت: همه پرسنل و امکانات در جهت شکست کرونا ویروس به کار گرفته شده و با تعهدی که از کادر بهداشتی و درمانی سراغ داریم قطعا از این بحران نیز با سربلندی بیرون خواهیم آمد.

عبدالرسول خدمتی افزود: پایگاه های بهداشتی در مبادی ورودی شهر برای کنترل ورودی ها مستقر شده و همکاران ما با نهایت حساسیت و دقت علائم بالینی افراد را بررسی می کنند.

وی با تشکر از همکاری همه دستگاه ها و نهادهای دخیل گفت: مهار و شکست کرونا عزمی بزرگ و همدلی می خواهد که خوشبختانه این عزم و همدلی در بین مسوولان شهرستان به وضوح دیده می شود.

وی گفت: حاشیه شهر چابهار نیازمند توجه بیشتر و ضدعفونی و گندزدایی است و باید در این رابطه اقدامات لازم انجام تا شاهد شیوع ویروس کرونا در این منطقه نباشیم.

مناطق حاشیه شهرچابهار ضدعفونی و گندزدایی نشده است

عضو شورای اسلامی روستای کمب یکی از پرجمعیت ترین نقاط حاشیه شهر چابهار نیز اظهار داشت: تا امروز هیچ اقدامی برای ضدعفونی و گندزدایی حاشیه شهر و به ویژه روستای بالای ۳۰ تا ۴۰ هزار نفری «کمب» انجام نشده است.

احمد رئیسی افزود: متاسفانه مردم در این منطقه با کمترین امکانات و بدون برق، آب و بهداشت لازم در کپرها و اتاق هایی با دیوارهایی از لاستیک خودرو و حلب سکونت دارند و نیاز است کل این منطقه حاشیه شهر ضدعفونی و گندزدایی شود.

وی گفت: وقتی روستاهای اطراف و حاشیه شهر چابهار در فاصله کمتر از یک کیلومتری مورد کم توجهی قرار دارند چگونه می توان انتظار داشت در نقاط دور دست روستایی و عشایری ضدعفونی شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 13 اسفند 98، کد مطلب: 83698929: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین