پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۴۴۸
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵
با افزایش بیکاری و فقر در استا‌ن‌های مرزی مانند سیستان و بلوچستان، مرزنشینان و افراد بومی راهی ندارند مگر اینکه از با عبور از مرز بتوانند درآمدی کسب کنند.
شعار سال: مرزنشینان سیستان و بلوچستان تلاش می‌کنند با عبور از موانعی که وجود دارد ماشین حامل سوخت خود را به پاکستان برسانند تا از این راه کمبود‌های مالی خود را جبران کنند، ولی در این مسیر گاه جان خود را از دست می‌دهند و گاه با از دست دادن عضوی از بدن باقی عبور را با معلولیت زندگی می‌کنند. فیلمی در روز‌های اخیر در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود مبنی بر اینکه تعدادی از سوخت‌بران در پشت مرز پاکستان بدون نان و غذا گیر کرده‌اند و تعدادی از این نفرات هم برای فرار از تشنگی مشغول حفر چاه هستند. این فیلم نیازی به تایید ندارد، زیرا مشکلاتی است که مردم بومی سیستان و بلوچستان از نزدیک با آن روبه‌رو هستند و به زندگی‌شان تبدیل شده است. نماینده شهرستان سراوان در مجلس شورای اسلامی معتقد است با تقویت بازارچه‌های مرزی و اجازه خرید و فروش فرآورده‌های نفتی به اهالی بومی این استان می‌توان بسیاری از مشکلات به وجود آمده را برطرف کرد. اسماعیل حسین‌زهی، نماینده شهرستان میرجاوه و خاش معتقد است که دولت می‌تواند با مصوبات جدید از به وجود آمدن آسیب اجتماعی و خطراتی که برای شهروندان بومی به وجود می‌آید جلوگیری کنند. در ادامه این گفتگو را می‌‎خوانید.

اسماعیل حسین‌زهی، نماینده شهرستان خاش و میرجاوه با اشاره به وضعیت کنونی سوخت‌بران به خبرنگار ما می‌گوید: «با افزایش فقر و بیکاری شهروندان دست به هرکاری می‌زنند تا بتوانند درآمدی کسب کنند. دم دست‌ترین و البته خطرناک‌ترین راه برای اهالی بومی استان سیستان و بلوچستان به‌دلیل مجاورت با کشور پاکستان، سوخت‌بری است که در کشور همسایه با استقبال خوبی هم همراه است، ولی متاسفانه به‌دلیل ناهماهنگی مسوولان همواره اتفاقات ناگواری برای این عزیزان رخ می‌دهد.»

او در همین خصوص ادامه می‌دهد: «در جلسات استانی که با حضور مسوولان دولتی و سپاه پاسدارن داشتیم درخواست کردیم تا با تقویت بازارچه‌‎های مرزی انتقال سوخت به پاکستان را قانونی کنیم تا از پیش آمد‌های ناگوار جلوگیری بشود. در استان سیستان و بلوچستان ۵ بازراچه مرزی وجود دارد که نه‌تن‌ها می‌توان فرآورد‌های نفتی را از این راه صادر کرد بلکه سایر محصولات هم می‌توان به آن اضافه کرد تا از این راه بتوان مشکل بیکاری را برطرف کنیم.»

این نماینده مجلس در خصوص فیلمی که از بسته شدن مرز توسط پاکستان و گرسنه و تشنه ماندن سوخت‌بران در شبکه‌های مجازیدست به دست می‌شود، می‌گوید: «مسدود شدن مرز‌ها به دلیل تردد زیاد سوخت‌بران است. زندگی روزمره شهروندان این استان بسیار سخت است و آن‌ها با مشکلات زیاد درآمد ناچیزی کسب می‌کنند. در صورتی که دولت و شرکت نفت در مورد رونق دادن به بازارچه‌های مرزی بتوانند به توافقی برسند همه این مشکلات برطرف خواهد شد و دیگر شاهد اتفاقات ناگوار نخواهیم بود.»

حسین‌زهی با انتقاد از مسوولانی که سوخت‌بران را قاچاقچی سوخت می‎نامند و با آن‌ها برخورد‌های خشن می‌کنند می‌گوید: «باید به این نکته توجه داشته باشیم، هنگامی که یک فرد بومی از سر ناچاری مجبور می‌شود خودرو شخصی خود را پر از مخازن ۱۰ لیتری و ۲۰ لیتری سوخت می‌کنند و برای فروش به پاکستان می‌برند قاچاق‌چی محسوب نمی‌شود و نباید با او هیچ برخوردی بشود تا خدای نکرده کُشته یا معلول بشود. مسوولان با افرادی برخورد کنند که میلیون‌ها لیتر سوخت را از مرکز کشور به پاکستان و … می‌رسانند نه افراد بومی که به‌ناچار دست به این فعالیت می‌زنند.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از فراز، تاریخ انتشار:۳۰ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر:۱۴۰۰۰۱۳۰، www.faraz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین