پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۳۴۳
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۹
یک کارشناس حقوق بین الملل گفت: پناهندگان طبق کنوانسیون ژنو حقوقی دارند و قطعا آن حقوق رعایت می‌شود چراکه حمایت بین‌المللی دارند اما کسی که متقاضی پناهندگی است، آواره محسوب می‌شود و آواره در چارچوب کنواسیون ژنو حقوقی ندارد. در روزهای اخیر تصاویری حاکی از وضعیت نامناسب پناهجویانی که وارد مرزهای یونان شدند در فضای مجازی منتشر شده است. «یوسف مولایی»، کارشناس حقوق بین الملل، در رابطه با حقوق بین‌الملل درباره برخورد یونان با این پناهجویان به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: این افراد متقاضی پناهندگی هستند و هنوز پناهنده نشدند.

شعار سال: در روزهای اخیر تصاویری حاکی از وضعیت نامناسب پناهجویانی که وارد مرزهای یونان شدند در فضای مجازی منتشر شده است. «یوسف مولایی»، کارشناس حقوق بین الملل، در رابطه با حقوق بین‌الملل درباره برخورد یونان با این پناهجویان گفت: این افراد متقاضی پناهندگی هستند و هنوز پناهنده نشدند. پناهندگان طبق کنوانسیون ژنو حقوقی دارند و قطعا آن حقوق رعایت می‌شود چراکه حمایت بین‌المللی دارند اما کسی که متقاضی پناهندگی است، آواره محسوب می‌شود و آواره در چارچوب کنواسیون ژنو حقوقی ندارد.

این کارشناس حقوق بین‌الملل افزود: اما هر انسانی در هر جای دنیا از حقوق انسانی برخوردار است، که این حقوق انسانی با این بدرفتاری‌ها مغایر است. منتها مسئله مهم این است که چه کسی حامی این افراد است و می‌تواند از حقوق آنها دفاع کند؟!

مولایی در ادامه تصریح کرد: ایران به عنوان دولتی که تعدادی از این افراد اتباع این کشور هستند، باید در مجامع بین‌المللی نظیر شورای حقوق بشر و سایر نهادهای بین‌المللی حامی این افراد باشد و از آنها دفاع کند.

این کارشناس حقوق بین‌الملل با بیان اینکه «در رابطه با آوارگان مکانیسم موثر بین‌المللی وجود ندارد» اظهار کرد: از نظر حقوقی هیچ دولتی نمی‌تواند به یونان فشاور بیاورد که این افراد را به عنوان پناهنده بپذیرید. براین اساس که هر کشوری می‌تواند از مرزهای خود دفاع کند و اجازه ندهد کسی وارد کشورش بشود، یونان اعلام کرده وارد مرز کشورم نشوید.

مولایی بیان کرد: مگر ایران اجازه می‌دهد هر پناهنده‌ای وارد کشور شود؟! در مورد مهاجران افغانی‌ و برخی کشورها به دلیل شرایط خاص جنگی ایران اجازه داد اتباع این کشورها وارد کشور شوند اما اگر ایران اجازه نمی‌داد، کسی نمی‌توانست ایران را وادار کند مرزهای خود را روی دیگران باز کند.

این کارشناس حقوق بین‌الملل با اشاره به اینکه «همه کشورها در چارچوب حاکمیت اختیار دارند مرزهای خود را در شرایط خاصی ببندند» خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در شرایط کنونی که کرونا شیوع پیدا کرده است و کشورهای همسایه می‌خواهند مرزهای خود را ببندند و اجازه ندهند هیچ ایرانی وارد کشور آنها شود، عده‌ای ایرانی به این کشورها هجوم بیاورند و بگویند جان ما در خطر است، آیا آنها موظفند که مرزهای خود را باز کنند؟! مسلما پاسخ خیر است چرا که حقوق پناهندگان هم محدودیت‌هایی را برای کشورها، ایجاد می‌کند.

مولایی در پایان یادآور شد: از نظر حقوق بین‌الملل فقط می‌شود توصیه کرد و به طور نمادین بحث‌هایی مبنی بر اینکه یونان به لحاظ انسانی موظف است که این پناهندگان را بپذیرد، مطرح کرد. بنابراین این هجوم دسته جمعی حالت آوارگی دارد البته حقوق بین‌الملل در این شرایط می‌تواند اعلام کند افرادی که در شرایط خاصی مثل جنگ هجوم می‌آورند باید در اردوگاه نگه‌ داشته شوند و پرونده‌های آنها را مورد بررسی قرار بگیرد، که این روند نیز هزینه دارد و چه نهادی این هزینه را به یونان می‌دهد؟!

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار 21  اسفند    98، کد خبر:   975477، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین