پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۶۵۷
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
عفت(فاطمه)موسوی، زنی جوان بود که در اوایل دهه پنجاه در گروه مجاهدین خلق ‌ به همراه همسر و با داشتن دو فرزند، راه مبارزه را برگزید.با یک برنامه‌ریزی توانست اشرف دهقانی مارکسیست را از زندان فراری دهد. و البته بعد از آن بهای این آزادی را با چهار سال زندان و شکنجه پرداخت، تا سال پنجاه و هفت که انقلاب مردم ایران او را از سیاه‌چال پهلوی بیرون آورد.

شعار سال:بیرون بود و با شدت به دهان‌های منتقد و مخالف کوبیده می‌شد. دختران و پسران جوان نیز در خانه‌های تیمی، جان را به دست گرفته و آماده بودند تا آن را مثل نارنجکی پیش پای ماموران شاه بیفکنند و آرمان خود را به مردم ترس‌خورده یادآوری کنند.


سال پنجاه و دو بود که به ناگهان خبری در فضای سیاسی پیچید که مبارزان از همه گروه‌های سیاسی را در مقابل دستگاه جهنمی ساواک صاحب یک پیروزی بزرگ کرده بود. یک پیروزی کاملا زنانه. اشرف دهقانی، دختری از گروه مارکسیستی چریک‌های فدایی خلق از زندان قصر فرار می‌کند و تا سال‌ها موجبات تحقیر ساواک و غرور مبارزان فراهم می‌شود. مبارزان از آن فرار حماسه‌ها ساختند و به چهره خشمگین ساواک کوبیدند و از این رهگذر شعله این جنگ را روشن نگاه می‌داشتند. چریک فراری از آن پس نامی یافت و در قبل و بعد از انقلاب نیز در میان مخالفان دو حکومت صاحب جایگاهی شد.
اما در این داستان حماسی پای زنی - به گفته بیهقی‌- سخت جگرآور نیز در میان بود که اگرچه از زن فراری داده شده بیشتر آزار دید، اما نامی به اندازه او در خاطره نویسندگان و خوانندگان تاریخ مبارزه سیاسی معاصر از او برجای نمانده است.
عفت(فاطمه)موسوی، زنی جوان بود که در اوایل دهه پنجاه در گروه مجاهدین خلق ‌- که هنوز اسلام راهنمای مبارزه‌شان بود- به همراه همسر و با داشتن دو فرزند، راه مبارزه را برگزید. او درحالی که به ملاقات همسر زندانی‌اش محمد محمدی گرگانی می‌رفت، دریافت که می‌تواند حادثه‌ای را رقم بزند که دستگاه آهنین ساواک را بلرزاند. این بود که دست دختر هفت ساله‌اش را گرفت و با بقچه‌ای حاوی چند چادر زنانه وارد زندان قصر شد و با یک برنامه‌ریزی توانست دست دختر هفت ساله‌اش را به دست اشرف دهقانی مارکسیست بدهد و با عادی‌سازی شرایط، او را از زندان فراری دهد. و البته بعد از آن بهای این آزادی را با چهار سال زندان و شکنجه پرداخت، تا سال پنجاه و هفت که انقلاب مردم ایران او را از سیاه‌چال پهلوی بیرون آورد.
او تا همین دیروز و در سن هفتاد و سه سالگی، جانش گرفتار ترک‌تازی ویروس کرونا شد و قالب تهی کرد، نامی و نانی از آن فرار تاریخی برای خود دست و پا نکرد و برعکس در سال‌های پس از انقلاب نیز به واسطه فشارها و احضارهای همسرش دکتر محمد محمدی گرگانی و زندانی شدن دامادش احمد زیدآبادی تلخی‌های بسیار دید. این نوشته برای یادآوری نامی بود که در تاریخ مبارزات زنان ایران برای آزادی و عدالت کمتر شنیده شد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همدلی،تاریخ انتشار:24اسفند1398،کد خبر:1892،www.hamdelidaily.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین