پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۶۸۹۹
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
در سالی که گذشت سه سیل در فروردین، بهمن و اسفند ماه رخ داد که بیش از ۱۶ هزار کیلومتر از راه‌های کشور را با آسیب و خسارت جدی مواجه کرد، اما با وجود وعده‌ها و قول‌های فراوان برای جبران این خسارت‌ها و کمک به سیل زدگان هنوز اعتبار بسیاری از پروژه‌های تعریف شده در این زمینه تصویب و پرداخت نشده و مشخص نیست کی قرار است وعده‌ها در این زمینه عملی شود.
شعار سال: در سالی که گذشت سه سیل در فروردین، بهمن و اسفند ماه رخ داد که بیش از ۱۶ هزار کیلومتر از راه‌های کشور را با آسیب و خسارت جدی مواجه کرد، اما با وجود وعده‌ها و قول‌های فراوان برای جبران این خسارت‌ها و کمک به سیل زدگان هنوز اعتبار بسیاری از پروژه‌های تعریف شده در این زمینه تصویب و پرداخت نشده و مشخص نیست کی قرار است وعده‌ها در این زمینه عملی شود.

سیل اولین اتفاقی بود که حوزه حمل و نقل و راه‌های کشور را تحت تاثیر قرار داد و در طول سالی که گذشت تقریباً می‌توان گفت بیش از ۱۶ هزار کیلومتر از راه‌های استان‌های مختلف را تخریب و با آسیب جدی مواجه کرد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در همان فروردین ماه سال گذشته در سفرش به استان کهکیلویه و بویر احمد به خسارت سیل اشاره کرد که آسیب جدی به بیش ۱۲ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور زده است.

اما این سیل تنها سیل سال ۱۳۹۸ نبود و نهایتا سیل بهمن ماه از جنوب کرمان آغاز شد و بیشترین خسارتش را به استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و نهایتا جنوب کرمان وارد کرد و باز هم سیل اخیری که هفتم اسفند ماه سال گذشته در لرستان رخ داد محور‌های بسیاری از این استان را درگیر کرد و مجدادا این لرستان بود که در سالی که گذشت دو بار سیل را به خود دید.

حالا می‌توان گفت که بیش از ۱۶ هزار کیلومتر راه‌های اصلی، فرعی و روستایی کشور در اثر این سیل‌ها آسیب دیده اند که به اعتباری حدود ۶ هزار میلیارد تومان برای جبران این خسارات نیاز دارد. اما به گفته رضا اکبری -معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای- تاکنون اعتبار بسیار کمی برای جبران این خسارت‌ها تصویب شده است و مابقی اعتبارات هنوز به دست راهداران نرسیده تا بتوانند این آسیب‌ها را جبران کنند.

چرا که اعتقاد او اگر به عنوان مثال اعتبارات مورد نیاز برای جبران خسارات سیل فروردین ماه که بیشترین آسیب را به راه‌های کشور وارد کرد، در همان ماه‌های نخست امسال تصویب، ابلاغ و تخصیص داده می‌شد هم اکنون راه‌های آسیب دیده استان‌های مختلف بازسازی و بازگشایی شده بودند.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفتگو با ایسنا، درباره خسارات وارد شده به راه‌های کشور در ۳ سیل رخ داده در سال ۱۳۹۸ اظهار کرد: در فروردین ماه سیل بزرگی رخ داد که بسیاری از استان‌های کشور را درگیر کرد و نهایتاً به ۱۴ هزار کیلومتر راه‌های مواصلاتی اصلی فرعی و روستایی آسیب جدی زد. برآورد خسارات وارد شده به این راه‌ها حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که این برآورد به ستاد بازسازی سیل وزارت کشور اعلام شد و نهایتاً حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به وزارت راه و شهرسازی تخصیص داده شد که از این میزان ۱۱۲۸ میلیارد تومان به سازمان راهداری برای بازسازی راه‌ها تخصیص داده شد.

وی با بیان اینکه این اعتبارات در مهر ماه اختصاص یافت، افزود: با وجود تعریف پروژه‌های فراوان توانستیم با اعتبارات تخصیص یافته ۹۰۰ پروژه را ثبت کنیم و اعتبارات مورد نظر را بر اساس آن‌ها بین پروژه‌ها تقسیم کنیم بر این اساس ۳۵۴ پروژه در حوزه پل و ابنیه تعریف شد که تاکنون پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد داشته است، ۲۷ پروژه برای بازسازی راه‌های اصلی ثبت کردیم که پیشرفت فیزیکی ۴۸ درصد دارد. ۱۳۴ پروژه در حوزه راه‌های فرعی و ۳۸۵ پروژه در حوزه راه‌های روستایی تعریف شد که تاکنون حدود ۶۰ درصد هر یک از آن‌ها پیشرفت فیزیکی داشته اند و به صورت میانگین می‌توان گفت همه پروژه‌های تعریف شده به صورت میانگین ۵۰ درصد پیشرفت دارند.

اکبری ادامه داد: بخشی از پروژه‌ها باقی مانده که در سال ۱۳۹۹ انجام می‌شود و بخشی دیگر اعتبارات مورد نیاز آن‌ها را نیز به صورت امانی یا از ردیف‌های غیر اعتباری مانند تامین قیر، تهیه کرده ایم.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: اگر این اعتبارات در همان ماه‌های اول تصویب می‌شد قطعاً تاکنون پروژه‌های تعریف شده در زمینه بازسازی و اصلاح راه‌های آسیب دیده از سیل فروردین ماه تمام شده بود، اما این اتفاق تاکنون نیافتاده است و از سوی دیگر نیز در سیل‌های بعدی مانند سیل لرستان که در ماه گذشته اتفاق افتاد بخشی از از ابنیه احداث شده به صورت موقت مانند پل‌ها مجدداً آسیب دید و خراب شد در حالی که اگر در همان زمان بجای پل‌های موقت پل‌های دائم در آنجا ایجاد می‌کردیم یا تدابیری دیگری در صورت تأمین اعتبار می‌اندیشیدیم این اتفاق در آنجا رخ نمی‌داد.

وی درباره سیل لرستان نیز توضیح داد که در این سیل اخیر بیشترین آسیب به استان لرستان و در این استان بیشترین آسیب به محور خرم آباد پلدختر وارد شد که بخش زیادی از این جاده را تخریب کرد اتفاقی که در این زمین افتاد این بود که بخشی از پل‌ها را که در سیل فروردین ماه ۱۳۹۸ به صورت موقت ایجاد کرده بودیم مجدداً در سیل اسفندماه استان لرستان تخریب شد بنابراین به فکر احداث پل‌های دائمی در این مسیر افتادیم و باید برای تکرار نشدن این اتفاق در صورت وقوع سیل حدود ۳۰ کیلومتر دیوارکشی کنار این محور داشته باشیم بنابراین پیش بینی می‌شود که حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی راه‌های تخریب شده استان لرستان نیاز داریم.

اکبری همچنین درباره سیل رخ داده در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان که در بهمن ماه اتفاق افتاد به ایسنا گفت: در این سیل هزار کیلومتر از راه‌های این سه استان سیل زده شدند و تحت تاثیر سیل قرار گرفتند که در این میان ۲۰۰۰ کیلومتر راه‌ها آسیب جدی دیدند ۲۰۰۰ پل و ابنیه فنی آسیب دید و برای جبران این خسارات حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان برآورد خسارت کردیم که تاکنون هیچ اعتباری به ما اختصاص ندادند.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: برای اجرای پروژه‌ها حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از منابع سازمان راهداری اختصاص دادیم تا بتوانیم راه‌ها را باز کنیم و در حال حاضر شاهد این وجود اختصاص نیافتن اعتباری در این زمینه هیچ کدام از راه‌های این سه استان مسدود نیست و آن را به صورت موقت و خاکی بازگشایی و بازسازی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: مردم در وهله نخست از اینکه راه‌های آسیب دیده استان و منطقه شان در مدت زمان کوتاهی بازسازی و بازگشایی شده رضایت دارند، اما این رضایت ممکن است تا چند ماه دیگر بیشتر طول نکشد و نهایتاً سوالی که برای آن‌ها به وجود می‌آید این است که چرا این راه‌ها به صورت اساسی و بازسازی نمی‌شوند و چه زمانی دقیقا این اتفاق خواد افتاد و اینجاست که نارضایتی در آن‌ها ایجاد می‌شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار: 1 فروردین 1399، کدخبر: 99010100181 ، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین