پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۸۱۴۱
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶
شهرداری تهران در روزهای حساسِ شیروع ویروس کرونا، با برگزاری رویداد "نوروزخانه"، می‌خواهد هر شب افراد بسیاری را دور هم جمع کند تا کنسرت آنلاین برگزار کنند. شیوع ویروس کرونا برنامه‌های هنری را لغو کرده و بیشتر از یک ماه است که هیچ کنسرتی در ایران برگزار نشده و تا زمان نامعلومی هم برگزار نخواهد شد. این وضعیت در بیشتر نقاط دنیا هم حاکم است. در این میان اما بسیاری از خوانندگان و نوازندگان جهان تصمیم گرفتند که به صورت خودجوش و بدون هیچ حمایتی از طرف ارگان‌های دولتی، برای مخاطبانشان در فضای مجازی برنامه اجرا کنند. در ایران هم بسیاری از هنرمندان این کار را کردند.

شعار سال: شیوع ویروس کرونا برنامه‌های هنری را لغو کرده و بیشتر از یک ماه است که هیچ کنسرتی در ایران برگزار نشده و تا زمان نامعلومی هم برگزار نخواهد شد. این وضعیت در بیشتر نقاط دنیا هم حاکم است.

در این میان اما بسیاری از خوانندگان و نوازندگان جهان تصمیم گرفتند که به صورت خودجوش و بدون هیچ حمایتی از طرف ارگان‌های دولتی، برای مخاطبانشان در فضای مجازی برنامه اجرا کنند. در ایران هم بسیاری از هنرمندان این کار را کردند.

شهرداری تهران اما مسیر دیگری در پیش گرفت. شهرداری که در سال‌های گذشته رویدادی با عنوان «نوروزگاه» در ایام نوروز برگزار می‌کرد؛ امسال تصمیم گرفت با تغییر نام این رویداد به «نوروزخانه»، آن را به صورت مجازی و آنلاین برگزار کند. برای این منظور شهرداری با حدود 15 خواننده قرارداد بسته و از آنها خواسته که هر شب در برج میلاد به اجرای برنامه برای صندلی‌های خالی بپردازند. در عین حال این اجراها به صورت آنلاین پخش می‌شود.

جالب اینکه این رویداد مجوزهای لازم را از نهادهای دولتی گرفته و هر شب قرار است برگزار شود.

شب گذشته نخستین اجرا با امید حاجیلی آغاز شد. اما همین اجرای نخستین حاشیه‌های بسیاری داشت. سایتی که به عنوان پخش کننده آنلاین این اجرا معرفی شده بود، دچار مشکل شد و بسیاری از مخاطبان مدت زیادی علافِ این سایت شدند. در نهایت هم مخاطبان تصمیم گرفتند به صفحه اینستاگرامِ حاجیلی بروند و از طریق صفحه‌ی حاجیلی این کنسرت را ببینند.

پیش بینی می‌شود که این مشکل در روزهای آینده و در اجراهای بعدی هم ادامه داشته باشد. چرا که تیم فنیِ در نظر گرفته شده برای این رویداد توان لازم برای پخش آنلاین و بدونِ مشکلِ این رویدادها را ندارند. همچنین شب گذشته ثابت شد که سایتی که برای پخش آنلاین این کنسرت‌ها در نظر گرفته شده، زیرساخت‌های لازم را ندارد.

شهرداری و پولی که روی دستش مانده بود / خطر شیوع بیشتر کرونا در کنسرت‌های آنلاین

رویداد «نوروزخانه» در نخستین گام با مشکلی جدی مواجه شد و موجب نارضایتیِ بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی شد. شیوه برگزاری رویداد «نوروزخانه» این گمان را در ذهن ایجاد می‌کند که شاید شهرداری تهران بودجه‌ای روی دستش مانده و خواسته آن را به هر ترتیبی که شده خرج کند.

فارغ از مشکلاتی که برای پخش آنلاین ایجاد شده، برگزاری این رویداد در برج میلاد خطرهای بهداشتی بسیاری دارد. برای برگزاری چنین رویدادی حتی بدون حضور تماشاگران در برج میلاد، افراد بسیاری باید یکجا جمع شوند. بسیاری از مسئولان و عواملِ مرکز همایش‌های برج میلاد مجبورند به محل کارشان بروند، تیم صدا و تصویر باید در سالن حاضر شوند و تیم تدارکات هم باید حضور داشته باشد. به همه این‌ها تیم تصویربرداری و ادمین‌های صفحه‌های اینستاگرام و البته عوامل فنیِ سایتِ ناکارآمد را هم اضافه کنید. از این رو افراد بسیاری باید در آنجا جمع شوند که تعدادشان هم کم نیست و همین مسئله خطرِ شیوع ویروس کرونا را بیشتر و بیشتر می‌کند.

تصور کنید از میان افرادی که برای رویداد «نوروزخانه» گِرد هم جمع می‌شوند، تنها یک یا دو نفر مبتلا به کرونا باشند... آیا این رویداد جایی برای گسترش بیشترِ کرونا نیست؟

کنسرت‌های رایگانِ واقعی را چه کسانی برگزار می‌کنند

کنسرت‌های رویداد «نوروزخانه» علاوه بر مشکلاتی که برای مخاطبان ایجاد کرده‌اند و علاوه بر اینکه ممکن است باعث شیوعِ بیشتر کرونا شوند؛ آن طور هم که می‌گویند رایگان نیستند. این کنسرت‌ها تنها برای مخاطبان رایگان است و گروه‌های حاضر در این رویداد قراردادهایی دارند که رقم‌های بالایی هم بابتِ هر اجرا دریافت می‌کنند.

در این میان اما هستند خوانندگانی که در این شب‌های کرونایی، در صفحه‌های شخصی‌شان به تنهایی برای مخاطبانشان برنامه اجرا می‌کنند. این خوانندگان بدون تکلف و در ارتباطی صمیمی با مخاطبانشان آهنگ‌های درخواستی آنها را برایشان اجرا می‌کنند تا تحمل قرنطینه‌های خانگی را برای مردم ساده‌تر کنند.

رویداد «نوروزخانه» را متوقفک کنید / کرونا همه جا هست

شاید بهتر است شهرداری تهران پیش از هر چیز و برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، رویداد «نوروزخانه» را متوقف کند. نهادهای نظارتی هم بهتر است نگاه جدی‌تری به این رویداد داشته باشند. بی‌شک اگر قرار است کنسرتی برگزار نشود، قانون برای همه باید اجرا شود نه اینکه میان افراد و نهادها تبعیض قائل شد.

برای جلوگیری از ویروس کرونا باید در خانه ماند. برای انتقال این ویروس نزدیک شدن دو نفر به هم کافی است؛ به شرط ناقل بودن یکی از آن دو تن. حال اینکه رویدادی هر شب افراد بسیاری را در یک جا جمع می‌کند؛ آیا نمی‌تواند جایی برای شیوع بیشتر کرونا باشد؟

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از شبکه اطلاع رسانی دانا، تاریخ انتشار 10 فروردین    99، کد خبر:   1594688، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین