پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۴۵۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴
گویا چشم های خودمان را بسته ایم و بشکلی انفعالی ، نظاره گر پیشرفت بیماری هستیم. نگاه مان به کرونا، نگاهی کلی و غیر تخصصی و پس رویدادی است. آینده نگری و بحث در خصوص الگوهای احتمالی توسعه و پیشرفت بیماری و طراحی راهکارهای مقابله ای آتی، معنا ندارد. این یعنی شکست صد درصدی از بیماری و نابودی. باید بشکلی مطالبه گر، پیش نگر و الزاما شبکه ای، بر بیماری تاخت.

شعار سال : متاسفانه بسیاری از متولیان مدیریت کرونا در کشور (اعم از بخش بهداشت و درمان، بخش‌های اقتصادی و مدیریتی، متولیان توسعه و مدیران ارشد، بخش حمل و نقل و ...) توجه‌ای به الگو‌های پیشروی و نشر کرونا نداشته و تمام توجه همراه با نوعی گنگی خاص، متوجه مواجهه و مقابله با بیماری شده است.
کرونا با نوعی الگوی پیشروی مبتنی بر افراد در معرض تماس (مسافران به کشور چین و از کشور چین)، به سمت الگوی پیشروی ابتلای اتفاقی حرکت نمود. تا این مرحله، سیستم‌های پیش هشداری، پدافند غیرعامل، مدیریت بحران و. کمتر اطلاعی در خصوص بیماری و حتی حساسیت لازم به شدت همه گیری بیماری نداشت. غفلت‌ها و کم کاری‌های صورت گرفته در این زمان، بستر‌های لازم برای اپیدمی بیماری را فراهم ساخت.
در مراحل بعدی الگوی انتشار، شاهد افزایش بیماری کرونا در افراد پر ارتباط (کاری، اجتماعی، ...) و سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای می‌باشیم. این مرحله، مرحله‌ای بود که سیستم‌های بهداشت و درمان، متوجه حاد بودن اوضاع شده و سایر سیستم‌ها و شبکه ها، ضرورت همراهی با سیستم بهداشت و درمان را در قالب الگو‌های کلان مدیریتی در کشور، احساس کردند.
مرحله بعدی الگوی انتشار کرونا، تاکید بر حضور بیماری در لایه‌های فقیر و حاشیه‌ای جامعه داشت. حضور کرونا در پهنه‌های تضعیف شده از فقر، ارمغان آور مرگ‌های خاموش و کم صدا بود. مرگ از روی وضعیت بد اقتصادی (استرس و فشار روانی، سو تغذیه، کم اطلاعی، محدویت دسترسی به خدمات موثر و ...) و طبیعی پنداشتن آن بدلیل وجود بحران، حضور اجباری افراد در جامعه (کمک کار تشدید انتشار ویروس بدلیل فشار اقتصادی)، تغییر رفتاری در برخی از بیماران و تبدیل آن‌ها به افراد دارای رفتار ضد اجتماعی و مخرب (بی شباهت به رفتار زامبی‌ها نیست و عامدانه قصد ابتلای دیگران را دنباله گیری می‌کنند)، برخی از نشانگان این مرحله انتشار بود.
در مرحله بعد، کرونا در قالب سرایت خانوادگی شروع به پیشرفت نمود. الگوی انتشار در قالب همه گیری و بیماری خانوادگی، شاید نسبت به برخی از الگو‌های قبلی انتشار بیماری کرونا، از شدت کمتری برخوردار باشد، اما صدمات روانی- کانونی، بشدت زیادی بر جامعه تحمیل نموده و خواهد نمود (در موضوع مستقیم بحث حاضر نبوده و بشکلی گذرا از آن عبور کرده ایم).
سوال اینجاست که الگو یا الگو‌های احتمالی انتشار کرونا در آینده به چه صورت بوده و آیا نگاه راهبردی به این مسئله در ستاد مرکزی مقابله با بیماری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، نهاد‌های تخصصی مدیریت بحران و ستاد‌ها و مدیران کلان دستگاه‌های اجرایی (نگاه بخشی و فرابخشی) وجود دارد؟ به احتمال زیاد خیر.
چه کار‌ها کرده ایم و باید انجام دهیم:
وارد بحث تخصصی حوزه بهداشت و درمان و روش‌های درمان و مراقبت از بیماران کرونائی و مدیریت بیمارستانی و ایجاد ظرفیت نمی‌شویم. منظور ما پاسخ طلبی از دستگاه‌های مختلف، متناسب با شرایط و الگوی پیشروی و همه گیری کرونا بوده و قصد اثبات نبود نگاه جامع در مدیران بخش‌های تخصصی را داریم.
وزارت آموزش و پرورش چکار کرده و علت باز کردن مدارس در ابتدای سال تحصیلی و ایجاد شائبه حمایت از مدارس غیر انتفاعی چه بوده است؟ پیش بینی این وزارت از موج و الگوی جدید همه گیری کرونا در معلمان و کادر آموزشی، دانش آموزان و والدین چیست؟
وزارت عتف و دانشگاه‌های تابعه و نهاد‌های تحت نظارت، بغیر از تاخیر در آغاز سال تحصیلی و آموزش از راه دور چکار کرده و پیش بینی ان‌ها برای الگو‌های همه گیری احتمالی در محیط‌های آموزشی چیست؟
شهرداری‌ها چه اقداماتی در خصوص ارتقا بهداشت محیط شهری، میادین میوه و تره بار و حمل و نقل عمومی انجام داده اند (هرچند ادعای وجود تحقیقاتی که اثبات می‌کند لغو طرح ترافیک اثری روی کنترل کرونا ندارد باید اثبات شود و مطمئن باشید پرونده کیفری و امنیتی مدیران ادعا کننده در این خصوص، بعد از کنترل بیماری بشکل خاص دنباله گیری خواهد شد. ان شاالله در آینده میان مدت، مدیران ادعا کننده و تاکید کننده بر این نتیجه گیری، منتظر تاوان قانونی سنگینی برای خودشان باید باشند).
وزارت راه و شهرسازی در خصوص حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای بار و مسافر، چه اقداماتی انجام داده و چه پیش بینی از الگو‌های انتشار احتمالی در آینده دارد لازم به توضیح است که بخشی از فعالیت‌ها در این حوزه، برون مرزی بوده و مربوط به مسافرت‌های خارجی و صادرات و واردات است. یادمان نرود که ضعف نظارتی سازمان هواپیمائی کشوری در ابتدای شیوع این بیماری و همچنین کم کاری در رعایت فاصله اجتماعی در پروازها، به هیچ وجه قابل فراموشی نبوده و پیگیری‌های قانونی خاص خودش را خواهد داشت.
بانک مرکزی چه اقدامی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بانک‌ها انجام داده و برنامه حفاظتی از شهروندان نیازمند خدمات بانکی، پرسنل بانک و همچنین تقویت زیر ساخت‌های ارایه و اخذ خدمات الکترونیک پولی، مالی و بانکی، چه بوده است؟
سازمان‌های حمایتی با تاکید بر سازمان بهزیستی و کمیته امداد، چه اقداماتی برای حفاظت و ارتقا سلامت توانخواهان (معلولان) و نیازمندان، خصوصا زنان سرپرست خانوار و کودکان کار و خیابان، انجام داده و پیش بینی آن‌ها برای الگوی پیشروی احتمالی کرونا در زیر بخش تابعه خودشان چیست؟
وزارت آشفته صنعت و معدن چه پیش بینی عمومی در خصوص تامین مایحتاج و مواد اولیه مورد نیاز تولید کنندگان و تسهیل در دسترسی آن‌ها به ارز لازم برای واردات داشته و پیش بینی شان در خصوص الگو‌های احتمالی انتشار بیماری در آینده چیست؟
این سوالات باید از کلیه دستگاه‌های دولتی، نهاد‌های عمومی، اصناف، شرکت‌های خصوصی و ..، پرسیده شود. سوالی که مشخص می‌کند فرض اولیه درباره کم اطلاعی و عدم آینده نگری در مدیران دستگاه‌های اجرایی کشور در خصوص الگو‌های احتمالی پیشروی و شیوع کرونا، فرضی درست بوده است.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
0
0
عملکرد دولت و کادر درمان در بحران کرونا قابل بحث هست . بعضی از تصمیم گیری ها واقعا ضعیف هست متاسفانه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
0
ديگه به جايي رسيدم كه به اسم كرونا هم الرژي پيدا كمردم و هيچ جوره نميتونم بپذيرم زندگيم اين همه به مشكل خورده در اثر اين ويروس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
0
بعضی از مردم حتی ماسک هم قبول ندارند چه برسه کارهای دیگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
0
0
تا کی میخوایم بشینیم و ببینیم کسی کار نمی‌کنه و مردم عین برگ درخت میفتن و زندگیشون تموم میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین