معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران از تدوین لایحهای برای ساماندهی و نظم بخشی به فعالیت دفاتر ۱۱۰ گانه خدمات الکترونیک شهر خبرداد و گفت: با توجه به تغییرات شتابنده عصر کنونی و انتظارات و مطالبات شهروندان برای دریافت خدمات غیرحضوری، باید مدیریت تغییر مبتنی بر فناوری اطلاعات در موسسه فناوران شهر حاکم شود.
شعار سال: معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران از تدوین لایحهای برای ساماندهی و نظم بخشی به فعالیت دفاتر ۱۱۰ گانه خدمات الکترونیک شهر خبرداد و گفت: با توجه به تغییرات شتابنده عصر کنونی و انتظارات و مطالبات شهروندان برای دریافت خدمات غیرحضوری، باید مدیریت تغییر مبتنی بر فناوری اطلاعات در موسسه فناوران شهر حاکم شود.
حامد مظاهریان در آیین تکریم و معارفه مدیر عامل موسسه فناوران شهر، کارکردهای این موسسه را نیازمند بازتعریف دانست و افزود: گذر زمان و تحولات آینده ناشی از آن ایجاب میکند نوع فعالیت و کارکرد موسسه فناوران شهر در ساختار کلان شهرداری تهران باز تعریف شود و این نیازمند شجاعت در تصمیم گیری است.
او از فناوری اطلاعات به عنوان مهمترین سازمان مکمل موسسه فناوران شهر در شهرداری تهران یاد کرد و افزود: با توجه به شرایط کنونی جامعه، اگر موسسه فناوران شهر شرایط خود را به سرعت بازنگری نکند و نقش اصلی خود را در ارائه خدمات کیفیتر و سریعتر به مردم بازیابی و تعریف نکند دچار آسیب هایی، چون رکود و روزمرگی و افت کیفیت خدمات رسانی خواهد شد. البته بهبود شیوههای خدمت رسانی به شهروندان شجاعت در تصمیم گیری را میطلبد.
معاون شهردار تهران، با اشاره به سرعت بالای تغییرات در حرفههای متصل به فناوری گفت: به نظر میرسد شهرداری تهران باید به عنوان نهادی خدمت رسان، ضمن همگامی با عصر توأم با تغییرات شتابنده، رهیافتهایی را برای بازتعریف نقشها و جایگاههای خود در این زمینه پیدا کند. باید خود تغییری از درون رقم زده شود و در این میان موسسه فناوران شهر میتواند پیشگام باشد.
او از تصمیم شهردار تهران برای انجام ممیزی املاک تهران توسط دفاتر خدمات الکترونیک شهر خبر داد و به تدوین لایحهای برای ساماندهی و نظم بخشی به فعالیت ۱۱۰ دفتر خدمات الکترونیک شهر اشاره کرد و افزود: شهرداریهای موفق در جهان با بهره گیری از روشهای روز فناورانه خدمات خود را به شهروندان از طریق سامانههای مجازی بر بستر وب و تلفن همراه ارائه میدهند. استفاده از این الگو میتواند مدیریت شهری را در تحقق رویکرد شفافیت، رضایتمندی مردم بر اساس شعار تهران شهری برای همه، یاری رساند.
معاون برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با تاکید بر لزوم پرهیز از روشهای گذشته و تصورات سنتی اداره شهر گفت: باید از شیوههای روز برای ارائه خدمات نوین به شهروندان در بستر اینترنت استفاده کنیم. این امر، ضمن کمک به کاهش ترددهای غیرضروری در شهر و کاهش ترافیک و آلودگی هوا، به ارتقای سطح رضایتمندی مردم نیز منجر خواهد شد.
مظاهریان در بخش دیگر سخنان خود ضمن تقدیر از تلاشهای داوود لطفی مدیرعامل سابق موسسه فناوران شهر در پویایی و شفاف سازی این موسسه، برای وی در جایگاه شهردار منطقه ۱۷ آرزوی توفیق کرد.
او همچنین از مهدی شریفیان سرپرست موسسه فناوران شهر خواستار ایجاد ثبات بر مبنای پیش بینی دورنمای کلان از ماموریتهای این موسسه شد و گفت: فرصت پایه ریزی و انجام اقدامات نهادی در موسسه فناوران شهر فراهم است و میتواند به عنوان ثمره مدیریت شهری در خدمت رسانی کیفی به شهروندان ماندگار شود.
در ادامه نشست، محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نیز بیان کرد: خوشبختانه مسیر تحول در موسسه فناوران شهر با موضوع ممیزیها و بازنگری در آیین نامهها ودستورالعملها آغاز شده است. اکنون که مردم نیز بر اساس تغییرات اناشی از شرایط روز جامعه، خدمات متفاوتی را مطالبه میکنند؛ دفاتر خدمات الکترونیک نیز باید به این تحول بپیوندند.
او با تاکید بر لزوم تغییر نوع کار دفاتر خدمات الکترونیک به اقتضای تغییر شرایط، افزود: هم اکنون بخشی از خدمات دفاتر کاهش یافته و به بخشی دیگر افزوده شده است. با توجه به رغبت بیشتر شهروندان برای دریافت خدمات غیرحضوری، به نظر میرسد نقش دفاتر خدمات الکترونیک بسیار پررنگ شده و دچار دگردیسی جدی است.
فرجود، پاسخگویی به انتظارات و مطالبات روز مردم را از جمله اقدامات مهم دفاتر خدمات الکترونیک دانست و افزود: موسسه فناوران شهر نهادی جدی برای ایجاد تحول در خط مقدم ارتباط با شهروندان به شمار میرود و دفاتر خدمات الکترونیک میتوانند به عنوان یکی از بهترین جایگاهها در ارائه خدمات نسل جدید به شهروندان و مکمل خدمات الکترونیکی شهر بکوشند.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، همکاری و حمایت سازمان فاوا را از موسسه فناوران شهر و دفاتر خدمات الکترونیک برای ارتقای خدمت رسانی به شهروندان اعلام کرد.
سجاد احمدوند مدیرکل تشکیلات و بهبود روشهای شهرداری تهران نیز به نمایندگی از مدیران کل حوزه معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران نیز با اظهار خشنودی از انتخاب مدیران از درون سازمان، این شیوه را موجب دلگرمی کارکنان، تقویت ظرفیتهای درون سازمانی و در نهایت ارتقای بهره وری سازمان شهرداری تهران دانست.
او، از تلاشهای داوود لطفی مدیرعامل سبق موسسه فناوران شهر که با بهره گیری از روحیه تیم سازی در بین همکاران، امور این موسسه را تا رسیدن به نتیجه راهبری کرده قدردانی کرد و ویژگی هایی، چون ممارست و پشتکار و جدیت مدیرعامل جدید این موسسه را عامل توفیق وی برای پیشبرد اهداف سازمانی عنوان و برای مهدی شریفیان آرزوی موفقیت کرد.
داوود لطفی مدیرعامل سابق موسسه فناوران شهر شهردار کنونی منطقه ۱۷ نیز با اشاره به تشکیل گروه تحول در اداره کل تبیین با موضوع بهبود فرایند شهرسازی، آیین نامه اجرایی و انضباطی، آینده نگاری و ارزیابی عملکرد دفاتر خدمات الکترونیک را از جمله اقدامات فاخری دانست که باید در تداوم مسیر کاری این موسسه به ثمر برسد.
مهدی شریفیان سرپرست موسسه فناوران شهر نیز دیدگاه استفاده از توانمندیهای بدنه شهرداری تهران در پستهای مدیریتی را قابل تقدیر دانست و بر لزوم تصویب و اجرای لایحه ساماندهی دفاتر خدمات الکترونیک و اصلاح فرایندهای سازمانی تاکید کرد.
سرپرست موسسه فناوران شهر همچنین با تاکید بر لزوم تغییر پارادایم در حوزه سیاستگذاری برای بازطراحی ماموریتهای این موسسه، بیان کرد: استقرار دفاتر خدمات الکترونیک در خط اول خدمت رسانی به مردم نیازمند نگاه فرابخشی، بازتعریف و سیاستگذاری در سطح کلان در قالب پروژه مشترک با شهر هوشمند است و به نوعی ریل گذاری برای دستیابی به شهرداری چابک، در دسترس و شفاف محسوب میشود.
در پایان این نشست ضمن اهدای لوح سپاس به داود عباسی مدیرعامل سابق موسسه فناوران شهر، حکم مهدی شریفیان سرپرست موسسه فناوران شهر اعطا شد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی شهر، تاریخ انتشار: 14 آبان 1399، کدخبر: 5918، www.shahr.ir