پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۷۰۶۵۴
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
امسئله اتباع غیرمجاز همواره یکی از معضلات کشور بوده و این مقوله در ماه‌های اخیر با توجه به شیوع بیماری کرونا پر رنگ تر شده است. خطر ابتلای اتباع که غالبا از امکانات بهداشتی کمتری برخوردار هستند از یک سو و از طرف دیگر پنهان کاری این قشر بخاطر ترس هویتی و اخراج از کشور سبب شده است تا از مراجعه به مراکز درمانی هراس داشته باشند. اتفاقی که با قید فوریت در راستای کنترل بیماری کرونا باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد.
شعارسال: سلمان خدادادی با اشاره به اینکه اولویت مسئولین درمان اتباع غیرمجاز مبتلا به کروناست از اقدامات شهرداری تهران برای به کار گیری این افراد انتقاد کرد.
 
مسئله اتباع غیرمجاز همواره یکی از معضلات کشور بوده و این مقوله در ماه‌های اخیر با توجه به شیوع بیماری کرونا پر رنگ تر شده است. خطر ابتلای اتباع که غالبا از امکانات بهداشتی کمتری برخوردار هستند از یک سو و از طرف دیگر پنهان کاری این قشر بخاطر ترس هویتی و اخراج از کشور سبب شده است تا از مراجعه به مراکز درمانی هراس داشته باشند. اتفاقی که با قید فوریت در راستای کنترل بیماری کرونا باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد.
 
در این زمینه سلمان خدادادی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: اتباع افغانستانی ساکن ایران را همچون شهروندان خود در نظر می‌گیریم و انتظار داریم همچون شهروندان ایرانی با آن‌ها رفتار شود.
 
او افزود: امروزه در برخی نقاط استان تهران مثل آبسرد به قدری تعداد اتباع افغانی زیاد شده که تشخیص اینکه آن منطقه متعلق به کدام کشور است، دشوار شده و این امر در دماوند و برخی مناطق دیگر تهران نیز تا حدودی به همین گونه است.
 
خدادادی گفت: مجلس شورای اسلامی در عرصه قانون‌گذاری در دهه هشتاد، قانون جامعی در رابطه با اتباع تدوین کرده تا مسئولین کشوری بتوانند در رابطه با ساماندهی اتباع با اختیار کامل عمل کنند.
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: وزارت کشور در این زمینه موظف شده است تا پالایش اتباع مجاز و غیرمجاز را انجام دهد. طبق پیش‌بینی‌ها فقط در شهر تهران حدود 30 هزار اتباع غیرمجاز افغانستانی حضور دارد که باید هر چه سریعتر به وضعیت آن‌ها رسیدگی شود.
 
نماینده شهرستان ملکان با اشاره به اینکه در مقوله ساماندهی اتباع فعالیت های مثبتی انجام شده است، گفت: وزارت کشور به متولدین این اتباع که شناسنامه ندارند گواهی سکونت اعطا کرده است تا به وسیله این گواهی‌ها بتوانند از خدمات بهداشتی و آموزشی استفاده کنند.
 
او افزود: این تمهیدات صرفا مربوط به زمان شیوع کرونا نبوده است زیرا برخی از این اتباع به علت ترس از اخراج همواره بیماری های خود را مخفی می کنند که می تواند منجر به خطر بزرگ برای جامعه شود.
 
خدادادی در تشریح علت افزایش خروج اتباع افغانی از کشور گفت: طی یک سال اخیر خروج اتباع افغانستانی از ایران به علت مشکلات اقتصادی افزایش یافته و در دو ماه اخیر این فرایند به علت شیوع کرونا رو به فزونی گذاشته است.
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: معضل بزرگ در این برهه زمانی اتباع غیر قانونی هستند. این رویکرد که صرفا در ایام کرونایی به فکر محدود کردن مرزها باشیم، سیاست ناقصی است و باید این کنترل ها پس از فروکش بیماری ادامه پیدا کند زیرا هر شخص که به صورت غیر قانونی وارد کشور شود علاوه بر مباحث بهداشتی، معضلات زیادی را با خود به همراه دارد.


خدادادی افزود: امروزه وزارت کشور در بحث بازگشت اتباع افغان به کشور باید با تمهیدات ویژه‌ای به مقابله بپردازد و در ورودی‌های کشور علاوه بر کنترل بهداشتی، با استقرار نیروهای لازم از ورود افراد و اتباع غیرمجاز جلوگیری کند.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در رابطه با عدم مراجعه اتباع غیرمجاز مبتلا به کرونا به مراکز درمانی، تذکرات لازم را به مسئولین اجرایی داده ایم تا پالایش های لازم انجام شود و افراد مبتلا به مراکز درمانی منتقل شوند.
 
خدادادی گفت: تیم های شناسایی در این زمینه باید هر چه سریعتر فعالیت خود را آغاز کنند. مسئولین شهری قطعا اطلاعات کافی برای مقابله بهداشتی با این افراد را دارند و اگر اقدامی تا این لحظه صورت نگرفته، این کوتاهی متوجه مسئولین شهری بوده است.
 
نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: غالب اتباع غیرقانونی حاضر در کشور در مشاغل رسمی و غیر رسمی مشغول به کار هستند و از این طریق مسئولین زیربط می توانند آن ها را شناسایی کنند.
 
او افزود: مردم نیز در این رابطه باید با مسئولین شهری همکاری کنند. امروزه شاهد هستیم بسیاری از کارگران و نیروهای خدماتی که مردم با آن ها در ارتباطند از اتباع غیر مجاز هستند و در صورتی که مبتلا به بیماری  شوند در وهله اول صاحبان کار خود را آلوده خواهند کرد.
 
خدادادی در رابطه با کوتاهی های برخی نهادها در این زمینه گفت: متاسفانه امروز شاهد هستیم بسیاری از اتباع غیرمجاز حاضر در کشور کارگران شهرداری هستند. آیا شهرداری تهران نمی داند قسمت اعظمی از نیروهای خدمات شهری را اتباع افغانی غیرمجاز تشکیل می دهد ؟
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بارها در این رابطه به شهرداری تهران تذکرات داده شده و متاسفانه هر بار با ذکر بهانه‌هایی شاهد هستیم که این امر پشت گوش انداخته می‌شود.
 
او با انتقاد از این اقدامات گفت: اراده‌ای برای حل مشکل اتباع غیرقانونی در کشور وجود ندارد. در صورتی که کاملا مشخصات این افراد در اختیار شهرداری قرار دارد.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: آنچه که در اولویت ما قرار دارد مسئله بهداشت و سلامت و درمان اتباع غیرمجاز است و مقوله استرداد آن‌ها باید با تمهیداتی در آینده رقم خورد.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری برنا    ،تاریخ انتشار: 26  فروردین    1399،کدخبر  :   987852 ،www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین