پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۷۱۶۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
تعطیلی دوماهه مدارس به دلیل شیوع کرونا، سوال های بسیاری درباره بازپرداخت شهریه و هزینه‌های فوق برنامه اجرا نشده مدارس غیردولتی را برای همه خانواده هایی که فرزندشان را در مدارس هیئت امنایی و غیرانتفاعی ثبت نام کرده بودند. امروز سعی کردیم سرنوشت شهریه‌ای را که والدین برای مهدهای کودک‌ و مدارس غیر انتفاعی یا حتی سرویس مدارس پرداخت کرده اند، روشن کنیم.

شعار سال: کرونا وقتی آمد فقط یک ویروس ناشناخته بود که موجب بیماری مرگباری می شد و علاقه زیادی به جهانگردی داشت و همین علاقه باعث شد رفته رفته تمام جهان را به خود مشغول کند به طوری که این روزها همه مردم در کره زمین به نوعی با کرونا دست و پنجه نرم می کنند. این ویروس در بدو ورودش سبک زندگی مردم را دستخوش تغییر کرد اما حالا با گذشت دو ماه از شیوع آن در کشورمان، آثار غیرمستقیم این ویروس هم بر زندگی روزمره مردم در حال نمایان شدن است. یکی از اولین اقداماتی که از طرف همه دولت‌ها در برابر شیوع این ویروس و پیشگیری از بیمار شدن سرمایه‌های انسانی صورت گرفت تعطیلی مهدهای کودک، مدارس و دانشگاه ها بود که از همان روزهای اول شیوع ویروس در کشورمان هم اتفاق افتاد و به نظر می رسد تا پایان سال تحصیلی هم ادامه داشته باشد. تعطیلی دوماهه مدارس، سوال های بسیاری درباره بازپرداخت شهریه و هزینه‌های فوق برنامه اجرا نشده مدارس غیردولتی را برای همه خانواده هایی که فرزندشان را در مدارس هیئت امنایی و غیرانتفاعی ثبت نام کرده بودند که احتمالا شما هم یکی از آن ها باشید، مطرح کرد. امروز سعی کردیم سرنوشت شهریه‌ای را که والدین برای مهدهای کودک‌ و مدارس غیر انتفاعی یا حتی سرویس مدارس پرداخت کرده اند، روشن کنیم.

شهریه ای که برگردانده نمی شود
شاید امسال یکی از خاص ترین سال های تحصیلی باشد که دانش آموزان و خانواده ها تجربه کرده اند. در این سال تحصیلی از ابتدای سال تاکنون، مدارس تعطیلات زیادی را تجربه کرده اند، از آلودگی هوا و سرما بگیر تا همین بحث کرونا که نزدیک به یک سوم زمان باقی مانده تحصیل را تعطیل کرده است. بسیاری معتقدند امسال، عمده بار تحصیلی دانش‌آموزان بر دوش خانواده‌ها و خود محصلان بوده و از آن جایی که خانواده ها فرزندانشان را در مدارس غیر انتفاعی ثبت نام می کنند تا خدمات تحصیلی ویژه تری دریافت کنند با این حجم از تعطیلات، خواهان بازگشت بخشی از شهریه پرداختی بودند اما مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش وپرورش اعلام کرد شهریه ثابت مدارس برگشت داده نمی شود. سعید صالح در گفت و گویی اظهار کرد: «قرار نیست شهریه ای بازگردانده شود چون کار آموزش دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی تعطیل نشده است و آموزش‌ها از سوی معلمان در فضای مجازی ارائه می‌شود.»


بازگشت شهریه فوق برنامه‌ها
در کنار شهریه ثابت، بسیاری از مدارس در ابتدای سال برای کلاس های فوق برنامه که بعد از ساعت آموزشی برگزار می شود مبالغی را از والدین دریافت کرده اند که با توجه به تعطیلی مدارس در بیشتر موارد کلاس های فوق برنامه هم تعطیل شد. در همین زمینه مجتبی زینی وند؛ رئیس سازمان مدارس غیردولتی درباره شهریه فوق برنامه های مدارس غیردولتی به باشگاه خبرنگاران گفته است: « اگر مدارس تا پایان خرداد همچنان تعطیل بمانند آن گاه کمیته‌ای ویژه درخصوص نحوه بازگشت شهریه فوق برنامه‌های غیرآموزشی مثل هزینه اردوها به خانواده‌ها (در صورتی که مدرسه‌ای دریافت کرده باشد ) تصمیم گیری می‌کند.»


تکلیف هزینه سرویس مدارس چه می شود؟
ماجرای سرویس مدارس که در این چند ماه با تعطیلی مدارس تعطیل بوده هم سوال بسیاری از مدارس و خانواده‌هاست. همین ماجرا باعث شد تا آموزش و پرورش اعلام کند، با توجه به تعطیلی‌های اخیر، چگونگی این موضوع در حوزه کارگروه ماده ۱۸که معاون عمرانی استاندار در آن حضور و اختیار دارد، با تفویض اختیار به استان‌ها تعیین تکلیف می‌شود. در کارگروه ماده ۱۸ نیز نماینده اولیا و شهرداری عضو هستند و با توجه به اقتضائات استانی می‌توانند تیپ قرارداد با رانندگان سرویس مدارس را اصلاح کنند و بندی به آن اضافه شود که پرداخت حقوق در اسفند منوط به ارائه خدمات به شکل رایگان در ماه پایانی سال تحصیلی است که براساس سیاست آموزش وپرورش تعیین می شود. نورعلی عباسپور، مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با تسنیم اظهار کرد: «با استناد به قراردادی که برای پیمانکاران سرویس مدارس در سال ۹۳ تنظیم شده، در صورت تعطیلی اضطراری هزینه‌ای به رانندگان تعلق نمی‌گیرد.» البته هنوز درباره چگونگی و زمان بازگشت هزینه سرویس ها اطلاع رسانی نشده است.


پای حرف مردم
درحالی که مسئولان می گویند شهریه ثابت این مدارس بازگشت داده نخواهد شد اما با گشتی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به راحتی می توان درد دل های زیادی از والدینی را دید که برای بازگشت شهریه تلاش می کنند. بسیاری از آن ها معتقدند نباید برای کلاس هایی که کیفیت آموزشی لازم را ندارند هزینه های هنگفت مدارس غیر انتفاعی را پرداخت کنند و باید بخشی از شهریه ای که آن ها پرداخت کرده اند، برگردانده شود و در صورتی که مدارس غیر انتفاعی متضرر می شوند دولت باید بر اساس شغل هایی که از کرونا متضرر شده اند به آن ها یارانه پرداخت کند. این موضوع برای سرویس های مدارس هم مطرح است. به طور مثال مادر دانش آموزی در توئیترش نوشت: «چرا خانواده ها باید برای کیفیتی که قرار بود در مدارس غیرانتفاعی در زمینه تدریس وجود داشته باشد و اکنون به طور اجتناب ناپذیری در آموزش مجازی آن کیفیت وجود ندارد همان پول را بدهند؟ یا نباید دولت این وسط به فکر حل مسئله و راضی کردن دو طرف باشد؟»


مدارس با هزینه هایی که باقی است
بعد از آن چه گفتیم به سراغ موسس یکی از مدارس غیر انتفاعی مشهد رفتیم تا با او درباره بحث شهریه هایی که حالا دیگر قرار نیست بخشی از آن به خانواده ها برگردد، صحبت کنیم. موسس این مدرسه در همان ابتدا با اشاره به هزینه های مدارس گفت: «بسیاری از خانواده ها گمان می کنند که چون مدارس تعطیل شده باید به آن ها شهریه برگردانده شود در حالی که مدارس هزینه های شان همچنان باقی است و باید هزینه های اجاره و حقوق کادر آموزشی را پرداخت کنند و سعی کرده اند با برگزاری کلاس های آنلاین تدریس را تعطیل نکنند و به دانش آموزان آموزش دهند.»
وقتی از او می پرسیم با سود حاصل از کم شدن هزینه های جاری چه می کنید، می گوید: «مگر چقدر از هزینه های ما کم شده، هزینه آب و برق و گاز مدارس بر اساس تعرفه خاص محاسبه می شود که رقم ناچیزی است و در طول این سه ماه به دو میلیون هم نمی رسد این در حالی است که مدارس معمولا روز در میان در اختیار معلم ها قرار می گیرد تا بتوانند با استفاده از اینترنت و محیط مدرسه به تدریس آنلاین بپردازند.» این موسس مدرسه غیر انتفاعی در پایان از چک های برگشتی والدینی که قسط آخرشان را پرداخت نکرده اند هم این گونه گفت: «مدارس هم از کرونا ضربه خورده اند همین چک های برگشتی اسفند ماه که معلوم نیست کی نقد شوند هم از معضلات مدارس است، مدارس ما به والدین اطلاع داده اند که نگران نباشند و تا بعد از کرونا لازم نیست چک هایشان را پاس کنند.»

با توجه به آن چه در بالا آمده است به نظر می رسد هر کدام از والدین و مسئولان مدارس نکات قابل تاملی دارند و بدیهی است این دو طرف هم مانند بسیاری از مردم و مشاغل از کرونا دچار زیان و آسیب هایی شده اند به همین دلیل این ضرورت را ایجاد می کند که مسئولان ارشد تصمیم گیر و اجرایی این نکات را هم در تصمیم های خود لحاظ کنند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان،تاریخ انتشار:1اردیبهشت1399،کد خبر:694082،www.khorasannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States of America
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
0
0
همه باختن به این کرونا به جز این الکل فروشا و دستکش فروشا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین