پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۳۸۱۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۱
یک تیم علمی در جهان به این نتیجه رسیده اند که بازار مشاغل هرگز به دوران قبل از کرونا برنخواهد گشت. بعنوان مثال در مشاغلی همچون؛ ۱- پزشکی و دندانپزشکی ۲- باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه‌ها و… ۳- خرده فروشی ۴- گردشگری و رستوران ۵- خدمات خانگی ۶- تولید و انبارداری ۷- امور اداری و دفتری ۸- آموزش ۹- حمل و نقل کالا و در نهایت ۱۰- کشاورزی با همین اولویت و ترتیب شاهد تغییر شکل و ماهیت خواهیم بود.
شعار سال: در ابتدا شاید تلقی بسیاری از کارشناسان این باشد که با رفع این بلا و بازگشت به زندگی عادی، مشاغل به‌ویژه آن‌ها که بیشتر صدمه دیده‌اند آهسته و پیوسته به دوران قبل بازخواهند گشت، اما در کمال ناباوری موسسه تحقیقاتی و معتبر مکنزی بر اساس پژوهشی عمیق در هشت کشور جهان به این پرسش غریب یک پاسخ منفی محکم می‌دهد!

یک تیم غنی و حرفه‌ای متشکل از تخصص‌های اقتصاد، کسب و کار، جامعه‌شناسی و روانشناسی با بررسی بیش از پنج هزار شغل و آثار کرونا بر آن‌ها در کشور‌های چین، آمریکا، ژاپن، اسپانیا، انگلیس، فرانسه، آلمان و هند به این نتیجه تکان‌دهنده رسیده که بازار مشاغل هرگز به دوران قبل از کووید۱۹ برنخواهد گشت و شکاف عظیمی که کرونا بر مشاغل تحمیل کرده به گونه‌ای موجب تغییر مدل کسب و کار و رفتار عادت‌گونه جامعه خواهد شد که تاثیر آن مطلقا کوتاه‌مدت و بازگشت‌پذیر نیست.

این گزارش در فوریه ۲۰۲۱ درست همین یک ماه پیش منتشر شده است.

شاخص اصلی میزان و شدت تغییر در مشاغل چیزی نیست جز فاصله اجتماعی!

در ادامه شاخص‌هایی از قبیل تعداد ارتباط در روز، شکل و گونه ارتباط و همچنین فضا و محیط شغل نیز مطرح می‌شود.

بر این اساس دقیقا به ترتیب مشاغل:

۱- پزشکی و دندانپزشکی ۲- باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه‌ها و… ۳- خرده فروشی ۴- گردشگری و رستوران ۵- خدمات خانگی ۶- تولید و انبارداری ۷- امور اداری و دفتری ۸- آموزش ۹- حمل و نقل کالا و در نهایت ۱۰- کشاورزی متاثر از این پاندمی و با همین اولویت و ترتیب ما شاهد تغییر شکل و ماهیت در این طیف از مشاغل خواهیم بود.

در راستای این تغییر روند تاسیس شرکت‌ها با موضوع اتوماسیون و هوش مصنوعی بزرگ‌ترین حادثه چند دهه آینده خواهد بود و بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش متمرکز می‌شود. ورود روبات‌ها در فرآیند‌های تولید، کشاورزی، انبارداری و حتی در بخش خدمات و تعامل با انسان‌ها از جمله خرده‌فروشی، بانکداری، پست، داروخانه، وکالت، آموزش، امور خدماتی در بیمارستان‌ها و هتل‌ها، املاک و مستغلات و حتی تعمیر ماشین‌آلات به کمک واقعیت مجازی به تسریع و جایگزینی نیروی انسانی منجر می‌شود و اساسا این روند، اکوسیستم اشتغال در جهان را تغییر می‌دهد. رشته‌های جدید تحصیلی در دانشگاه‌ها، گرایش‌ها، مهارت‌ها و دروس جدید در ابعاد گسترده متولد می‌شوند و مشاغل با شکل و شمایلی متفاوت ظهور می‌کنند.
 
پیش‌بینی می‌شود بیش از نیمی از مشاغل دنیا تحت‌تاثیر این رخداد قرار بگیرند و ۲۵% از کارکنان کشور‌های توسعه‌یافته و ۱۰% از کارکنان کشور‌های در حال توسعه به کار از خانه بین سه تا پنج روز در هفته ادامه دهند که سرعت این تحول در مشاغل را پنج برابر بیشتر از دوران قبل از کرونا کرده است.

لحظه‌ای توجه کنید در این عرصه چه تهدید‌ها و فرصت‌هایی خلق می‌شود. به عنوان مثال به این فکر کنید که تا چه میزان شرایط شغلی افرادی که قبلا در شهر‌های کوچک زندگی می‌کردند یا گروه‌هایی از جامعه که به هر دلیلی مورد تبعیض یا درآمد کمتر بوده‌اند تغییر می‌کند، تصور کنید چقدر از مهاجرت‌ها تغییر جهت می‌دهند و فکر کنید که آموزش و کسب مهارت و از همه مهم‌تر نوآوری چه جایگاه جدیدی خواهند داشت و در ابعاد کلان تصور کنید این جهان نوین قدرت ایجاد چه نوسانات هنگفتی در تولید ناخالص ملی کشور‌ها خواهد داشت به طور مثال ممالکی که محوریت اقتصاد و اشتغال آن‌ها گردشگری است یا کشور‌هایی که تولیدمحور هستند چه روز‌ها و مسیر‌های متفاوتی پیش‌رو دارند.

بی‌تردید این صحنه، جهان دیگری از زاویه روانشناسی و جامعه‌شناسی پیش روی ما به تصویر می‌کشد که در جای خود محل بررسی و مداقه ژرف است.

همه‌گیری کرونا در نهایت محو خواهد شد و از این دنیا رخت برمی‌بندد، اما چالش‌هایی که در زندگی ما و به‌خصوص فضای کسب و کار ایجاد می‌کند از قرار معلوم ابدی است.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه جهان صنعت، تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۷۲۵۷۳، www.jahanesanat.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
0
0
چقدر پژوهش قشنگی حقیقتا که درسته این کرونا با یه واکسن کلا ریشه کن نخواهد شد تا اخر عمر یکسری تبعات مثبت و منفی در زندگیمون خواهد داشت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین