پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۲۰۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
اما در این میان با کاهش قیمت نفت قیمت بنزین نیز پایین تر از نرخ آزاد مصوب دولت به ازای فروش هر لیتر است که کارشناسان را مجاب کرده تا تاکید کنند امروز بهترین زمان برای شناورسازی قیمت این فرآورده درکشور است، اما آیا دولت می‌تواند از سود نسبی فروش بنزین به نرخی بالاتر از نرخ جهانی و سودآوری حداقل دراین روزهای سخت اقتصادی چشم پوشی کند.

شعار سال:بدهکار شدن فروشندگان نفت آمریکا در ازای فروش هر بشکه نفت به خریدارانش فاجعه ای است که اگرچه روزگذشته در بازار دبیلو تی آی رخ داده اما پیش بینی می‌شود امروز هم  این روند دامن بازار برنت را بگیرد. اما در این میان با کاهش قیمت نفت قیمت بنزین نیز پایین تر از نرخ آزاد مصوب دولت به ازای فروش هر لیتر است که کارشناسان را مجاب کرده تا تاکید کنند امروز بهترین زمان برای شناورسازی قیمت این فرآورده درکشور است! اما آیا دولت می‌تواند از سود نسبی فروش بنزین به نرخی بالاتر از نرخ جهانی و سودآوری حداقل دراین روزهای سخت اقتصادی چشم پوشی کند! قطعا در این بین باید تاکید داشت دولت روحانی به دلیل مشکلات حاکم بر اقتصاد کشور بالاخص در فصل کرونائی از هر ریال سود بهره می‌گیرد حال آنکنه کارشناسان امیدوار باشند دوازدهمی‌ها تن به شناورسازی نرخ ارز بدهند کمی بعید به نظر می‌رسد. براساس همین استدلال باید گفت موضع وزارت نفت نیز از همین ابتدا مشخص است. بنزین شناور رویائی دست نیافتنی حداقل در دولت دوازدهم خواهد بود!

بنابر این گزارش، در حالیکه شرایط جهانی ناشی از گسترش ویروس کرونا همه چیز را دگرگون کرده این تغییرات شامل کاهش مصرف نفت و انواع فرآورده های نفتی نیز است. به گونه ای که هماهنگی کشورهای عضور اوپک و اوپک پلاس در کاهش ده میلیون بشکه ای از میزان عرضه نفت هم نتوانسته نرخ های جهانی نفت را آنگونه که انتظار می‌رفت بالا برده و در سطح قیمتی متعادل ثابت نماید.

یکی از مهم ترین تبعات شیوع کرونا کاهش مصرف بنزین و به تبع آن کاهش قیمت آن در اکثر کشورها بوده است. آخرین آمار ذکر شده حکایت از آن دارد که نرخ بنزین در منطقه خلیج فارس به رقمی معادل هر لیتر حداکثر یک هزار و چهارصد و پنجاه تومان رسیده و این در حالی است که نرخ بنزین معمولی سهمیه بندی در ایران برای هر لیتر یک هزار و پانصد تومان و برای نرخ آزاد سه هزار تومان می باشد.

شرایط موجود از نظر کاهش نرخ جهانی بنزین مشابه اتفاقی است که در سال ۱۳۹۴ رخ داد. در آن سال در حالی که نرخ بنزین تک نرخی شده در کشورمان یک هزار تومان بود قیمت هر لیتر آن در منطقه خلیج فارس به هفتصد تومان رسیده بود ولی دولت هرگز حاضر نشد با شناور کردن نرخ بنزین و رساندن آن به سطح نرخ خلیج فارس، شرایط را برای آماده سازی مردم نسبت به شناور شدن نرخ بنزنی آماده نماید. آن روزها اگر دولت اعلام می‌کرد نرخ بنزین را برای هماهنگی با نرخ‌های جهانی شناور کرده و آن زمان چند صد تومان کاهش می داد با چالش‌های به مراتب کمتری می‌توانست با افزایش نرخ جهانی این فراورده قمیت آن را افزایش دهد.

در حال حاضر به دلیل شرایط ناشی از کرونا مصرف بنزین و نرخ های جهانی آن کاهش یافته و دولت می‌تواند با اخذ مجوز های لازم در یک اقدام فوری کمی از درآمدهای فعلی خود کاسته، نرخ بنزین را هماهنگ با نرخ‌های منطقه خلیج فارس شناور اعلام کرده، چنانچه صلاح بداند آن را تک نرخی نماید. بدیهی است در صورت شناور کردن نرخ بنزین دولت می تواند قیمت این فراورده را به صورت ماهیانه یا حتی فصلی شناور اعلام کرده و در پایان زمان مقتضی مبلغ آن را متناسب با نرخ های جهانی یا منطقه ای افزایش دهد. امید که با ارزیابی هرچه معقولانه شرایط موجود این پیشنهاد مورد ارزیابی و توجه مسئولان قرار گیرد.

شعار سال، با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از سایت نفتی ها،تاریخ 2 اردیبهشت 1399،کدخبر:28195،www.naftiha.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Poland
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
0
0
دولت برای اینکه حسابی بنزین مصرف شه در داخل با توجه به کاهش قیمت در دنیا حالا حالا ها طرح ترافیک رو بر نمیگردونه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین