پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۲۴۱۹
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۴
کفرناحوم (Capharnaum) فیلم درام لبنانی به کارکردانی نادین لبکی محصول ۲۰۱۸ است که موفق به دریافت جایزه جشنواره کن شده است.داستان فیلم درباره کودکی به نام "زین"، پسر ۱۲ ساله ساکن محله کفرناحوم از محلات حاشیه نشین بیروت است. روایت فیلم حول شکایت زین از پدر و مادراش در دادگاه است که "چرا او را به دنیا آوردند".

شعار سال:کفرناحوم (Capharnaum) فیلم درام لبنانی به کارکردانی نادین لبکی محصول ۲۰۱۸ است که موفق به دریافت جایزه جشنواره کن شده است.

 
خلاصه فیلم: داستان فیلم درباره کودکی به نام "زین"، پسر ۱۲ ساله ساکن محله کفرناحوم از محلات حاشیه نشین بیروت است. روایت فیلم حول شکایت زین از پدر و مادراش در دادگاه است که "چرا او را به دنیا آوردند". در طول داستان چالش‌های این پسر بچه فقیر با خانواده و جامعه اطراف‌اش را شاهد هستیم. آشنایی زین با زنی پناهنده به نام راهیل و کودک وی پرده دیگری از یک روایت واقع در نشان دادن در هم تنیدگی فقر، آوراگی و پناهندگی است که بازتولید کننده محرومیت و شکاف‌های چندگانه در معنای زندگی کودکانی مانند زین در جهان است.

در فیلم چند مقوله مهم "کودکی"، "خانواده فقیر"، "جامعه جنگ زده"، "پناهندگی" و "آوارگی" را در کنار هم می‌بینیم. مسائلی که در خاورمیانه با شدت در طول تاریخ با آن مواجهه بوده و هستیم. پدیده‌های که برخواسته از تصمیمات دولت‌ها و حکومت‌هایی است که در پس آن صدای هیچ کودک، زن و آواره ای شنیده نمی‌شود.


پرداختن به کودکی یکی از مسائل محوری است که در این فیلم بازنمایی مناسبی از آن در دریچه دنیای یک کودک فقیر به جهان شده است. "کودکان کار"، یکی از موضوعات جدی اجتماعی در عرصه جهانی هستند. کودکانی که قربانی انتخاب‌ها و تصمیمات دیگرانی اعم از خانواده و جامعه‌ای هستند که باید در طول زندگی با سرنوشت رقم زده برایشان دست و پنجه نرم کنند.

زین پسر بچه قهرمان داستان کفرناحوم، رویاهای کودکی را همراه با رنج های افتادن در "تله محرومیت"، با خود حمل می‌کند. رویاهایی که در جنگ نابرابر با تقدیر و سرنوشت محکوم به آوارگی و شوربختی قرار می گیرد. کودکی که خواسته‌اش از قاضی دادگاه این است که "پدر و مادرش دیگر هیچ کودکی به این دنیا نیاورند چرا که سرنوشتی جز فقر در انتظارش نیست". کودکی که می‌بایست همواره بجنگد و دنیای کوچک‌اش باید در جنگ نابرابر برای بریدن و رهایی از تله محرومیت بازخوانی شود.


هزینه گزافی که در طول تاریخ برای جنگ، خشونت و سرکوب شده است اگر برای ساختن و صلح می‌شد چه بسا رویا بسیاری از کودکان فقیر در جهان محقق می‌شد و نیاز نباشد کودک آوراگی، پناهندگی و مبارزه بی‌حاصل و کشمکش‌های بی‌پایان را با خود و زندگی به دوش بکشد. رویاهایی که در پس چهره زشت جنگ، فقر و خشونت نادیده گرفته می‌شوند و تنها چهره زشت درماندگی و استیصال در پرده نمایش زندگی این افراد به جهان عرضه می‌شود. این در حالی است که زین و همه کودکان و زنان فقیر جهان خاموش‌ترین قربانیان جنگ و فقر هستند که توسط دولت مردان در بازی قدرت به تاراج می‌روند و چوب حراج بر ایشان می‌زنند.

برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین