پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۲۸۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
با توجه به وضعیت کرونا درکشور، در ماه مهمانی خدا مساجد، حسینیه‌ها و نیز حرم‌های اهل بیت در مشهد مقدس، قم و شیراز همچنان بسته هستند.پیش از این گفته شده بود اماکن مذهبی و مساجد تا نیمه اردیبهشت بسته خواهند ماند. اما دیروز رییس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به 127‌نقطه سفید در کشور نیز اشاره کرد که با نظر و اعلام وزارت بهداشت و درمان و در زمان اعلام می‌تواند مساجد باز شده و نماز جمعه نیز با رعایت پروتکل‌ها باز شود.

شعار سال:بسیاری از مشاغل کسب‌و‌کارهای خود را تا حدودی از سر گرفته‌اند. مراکز عمومی چون پاساژها و بوستان‌ها نیز با شرایط ویژه‌ای بازگشایی شده‌اند. این در حالی است که در ماه مهمانی خدا مساجد، حسینیه‌ها و نیز حرم‌های اهل بیت در مشهد مقدس، قم و شیراز همچنان بسته هستند. انتظار می‌رفت در تصمیمات اخیر دولت به این مساله پرداخته شده و درباره بازگشایی مراکز مذهبی اقدام جدی صورت بگیرد. این مساله تا زمان تنظیم این گزارش محقق نشده است.

ترافیک تهران در روزهای اخیر بسیار نگران‌کننده شده است. مساله‌ای شهری که در تهران مسبوق به سابقه است اما حالا به این دلیل نگران‌کننده شده که نشان می‌دهد برخی مردم نسبت به فاصله‌گذاری اجتماعی و نیز رعایت توصیه‌ها و اصول بهداشتی برای مقابله با کرونا بی‌توجه شده‌اند. دیروز رییس‌جمهوری هم در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به محدودیت‌های اجتماعی، فاصله‌گذاری اجتماعی، الزامی شدن استفاده از ماسک در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و تقسیم کشور به رنگ‌بندی‌های مرتبط با میزان شیوع کرونا اشاره کرد. دکتر حسن روحانی در این جلسه که صبح دیروز برگزار شد، اظهار داشت: خدایی ناکرده بازگشایی‌های کسب‌و‌کار باعث نشود که یک برداشت دیگری داشته باشیم مبنی بر اینکه کرونا تمام شده، این بیماری از بین می‌رود و ما هم باید دنبال زندگی روزمره خودمان برویم. وی عنوان کرد: نمی‌توانیم بگوییم کرونا کی تمام می‌شود. متأسفانه زمان روشن و مشخصی برای این امر وجود ندارد، به دلیل اینکه یک دارو و واکسن خاصی برای درمان این بیماری وجود ندارد و تقریباً همه بار، به یک معنا روی دوش خود مردم برمی‌گردد. رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه می‌بینیم مردم به خوبی مراقبت و کمک می‌کنند و می‌دانند راه‌حل مساله به دست خودشان است که خودشان بیشتر باید مراقبت کنند، افزود: البته پزشکان و بخش مدافعان سلامت مردم هم آماده‌اند و هم هوشیاری و تجربه‌شان بیشتر شده است.


رنگ‌بندی در کشور
رییس‌جمهوری در بخش دیگری از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به تصمیم جدید اشاره کرد و اینکه تقسیمات جدیدی در کشور بر‌اساس میزان شیوع کرونا انجام می‌شود. حسن روحانی در این‌باره نیز اظهار داشت: پیشنهاد جدید این است که کشور یک تقسیمات جدید کشوری پیدا کند که نه بر مبنای استان و نه بر مبنای شمال، جنوب،شرق و غرب که یک تصمیماتی بر مبنای ابتلای به این کرونا، شیوع کرونا و مقرراتی که وزارت بهداشت و درمان به‌عنوان معیار قرار می‌دهد. مثلاً اگر در یک شهرستانی دیدیم ورودی به این بیمارستان برای یک هفته حذف شده و کسی به بیمارستان مراجعه نکرده است.
به گفته رییس‌جمهوری در نقشه‌ای که وزارت بهداشت و درمان پیش روی مردم قرار می‌دهد کشور بر مبنای سفید، زرد و قرمز تقسیم‌بندی می‌شود. روحانی در عین حال گفت: وقتی مراعات نکنند ممکن است این سفید تبدیل به زرد شود یا حتی قرمز شود این را دیگر برای مردم توضیح می‌دهند؛ تا زمانی که سفید باقی می‌مانند آنجا یک شرایط جدیدی حاکم می‌شود و درباره این شرایط جدید فعلاً در این جلسه راجع به اماکن مذهبی و مساله نماز جماعت بیشتر بحث کردیم.

مساجد و اماکن مذهبی کی باز می‌شوند؟
پیش از این گفته شده بود اماکن مذهبی و مساجد تا نیمه اردیبهشت بسته خواهند ماند. اما دیروز رییس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به این مساله هم پرداخت و گفت: فعلاً، چون ماه رمضان بود و ما هم قول داده بودیم قبل از ۱۵‌رمضان یک تصمیم گیری کنیم و یک بررسی جدید انجام دهیم، در این بررسی جدید به این نقطه رسیدیم؛ البته دل ما می‌خواست امروز مصوبه وسیع‌تری داشته باشیم، چون این ماه، ماه مقدس و پربرکت است. روحانی یادآورشد: واقعاً بعضی از بقاع متبرکه اگر خودِ آن صحن مطرح بود شاید تصمیم‌گیری کمی آسان‌تر بود، اما وقتی می‌گوییم این صحن باز شود، آن وقت مسافرت به سمت آن شهر هم شروع می‌شود؛ وقتی می‌گوییم مسافرت شروع شود آن وقت بحث قطار و اتوبوس هم مطرح می‌شود، وقتی آن‌ها مطرح می‌شود بحث هتل و محل اسکان آن‌ها هم مطرح می‌شود؛ حضور در بازار هم مطرح می‌شود؛ یعنی یک مجموعه مسائلی است که همه باید کنار هم قرار داده شود. وی در ادامه تاکید کرد: بر این مبنا آمدیم به این نتیجه رسیدیم که هر کجا سفید شد، فرق نمی‌کند حالا چه دارای بقعه متبرکه هست یا نیست؛ هر جا اگر سفید باشد؛ فردا اگر به ما گفتند مشهدالرضا سفید شد؛ یعنی وزارت بهداشت و درمان به این نتیجه رسید، دو هفته دیگر سفید است همانجا می‌گوییم با آن پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت می‌گوید آن وقت صحن امام رضا (ع) هم باز می‌شود. رییس‌جمهوری همچنین به وجود 127‌نقطه سفید در کشور نیز اشاره کرد که با نظر و اعلام وزارت بهداشت و درمان و در زمان اعلام می‌تواند مساجد باز شده و نماز جمعه نیز با رعایت پروتکل‌ها باز شود.

ماسک را فراموش نکنید
گرچه ماسک و دستکش و دیگر مواد ضدعفونی‌کننده در روزهای شیوع کرونا با کمبود شدید در بازار روبه رو بود اما اکنون با پای کار آمدن نهادها و حتی انجمن‌های خیریه و خصوصی این کمبودها تا حد زیادی مرتفع شده است. در حال حاضر می‌توان ماسک یا دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده را با سهولت بیشتری خرید کرد. این در حالی است که قرار است بر‌اساس سخنان رییس‌جمهوری 18‌میلیون ماسک خارجی مازاد نیاز کادر درمانی به داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها عرضه شود تا مردم بتوانند خرید کنند. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور مردم در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و کمبودها در این زمینه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: البته در جلسه دیروز درباره مترو و اتوبوس هم بحث شد. معمولاً فاصله‌هایی که مبنی بر رعایت بیش از یک متر گفته می‌شود، در موقع شلوغی مراعات و توجه نمی‌شود لذا بحث شد که روی استفاده از ماسک و دستکش تاکید کنیم و روز آن را هم وزارت کشور اعلام خواهد کرد که از چه روزی داشتن ماسک برای سوار شدن به مترو و اتوبوس ضروری است. مردم هم ان‌شاءالله مراعات کنند و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم تلاش کند که تولید ماسک را اضافه کرده و در اختیار مردم بگذارد.

شعار سال،بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه صبح نو،تاریخ انتشار:8اردیبهشت1399،کدخبر:37457،sobhe-no.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
0
0
اونطور که بوش میاد تا آخر 2021 نمیشه هیچ جا تجمع کرد
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۸
0
0
اونطور که بوش میاد تا آخر 2021 نمیشه هیچ جا تجمع کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین