پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۲۸۲۸
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
وزارت خزانه‌داری آمریکا به دنبال مسدود سازی سایت‌ها و رسانه‌های داخلی ایران، این بار دامنه سایت رسمی روزنامه ایران را مسدود کرد. این اقدام را دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) انجام داده و حالا آدرس رسمی این سایت به irannewspaper.ir تغییر کرده است. در بهمن ماه سال گذشته نیز دامین خبرگزاری فارس با دستور دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، اوفک، مسدود شده بود.
شعارسال:تحریم های اعمال شده از سوی ایالات متحده آمریکا که قرار بود بُعدی اقتصادی داشته باشد، امروز علاوه بر اینکه ابعاد سیاسی پیدا کرده، به حوزه حقوق اساسی ملت‌ها مانند آزادی بیان نیز وارد شده است.
 
وزارت خزانه‌داری آمریکا به دنبال مسدود سازی سایت ها و رسانه‌های داخلی ایران، این بار دامنه سایت رسمی روزنامه ایران را مسدود کرد. این اقدام را دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) انجام داده و حالا آدرس رسمی این سایت به irannewspaper.ir تغییر کرده است. در بهمن ماه سال گذشته نیز دامین خبرگزاری فارس با دستور دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، اوفک، مسدود شده بود.
 
در همین رابطه، یک حقوقدان معتقد است اقدامات ایالات متحده علیه ایران در این خصوص کاملا نامشروع بوده و ضمن اینکه نقض آزادی بیان به حساب می‌آید، مغایر با معیارهای شناخته شده حقوق بین الملل است. از سوی دیگر سیاست های نادرست یا وضعیت انفعالی رسانه ای موجود در ایران، تلاش ها برای جلب حمایت‌های بین المللی در این قبیل موارد را بسیار محدود می‌کند.
 
با ایجاد ممانعت برای فعالیت یک رسانه، جلو آزادی بیان گرفته می‌شود
 
کامبیز نوروزی در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: تصمیماتی مانند بستن دامین رسانه‌های ایرانی و مانند آن از نظر موازین حقوق بین الملل و معیارهای حقوق بشری کاملا نادرست بوده و نقض آزادی بیان محسوب می شود. چرا که با ایجاد ممانعت برای فعالیت یک رسانه، جلو آزادی بیان گرفته می‌شود. این کار تنها در صورتی مجاز است که آن رسانه مروج خشونت، جنگ، فحشا، فروش مواد مخدر و ... بوده باشد. در غیر این صورت، دولت ها اجازه ندارند در عرصه های بین المللی و داخلی برای فعالیت رسانه‌ها ممانعت ایجاد کنند.
 
وی افزود: هیچ‌کدام از اقداماتی که ایالات متحده آمریکا در سه سال گذشته علیه ایران انجام داده از نظر حقوق بین الملل موجه نبوده و نیست. از همان ابتدا که رئیس‌جمهور آمریکا خروج خود را از برجام اعلام کرد، اقدامی خلاف حقوق بین‌الملل و در تضاد با عرف دیپلماتیک جهان انجام داد و این قبیل اقدامات تاکنون ادامه پیدا کرده است.
 
آمریکا سیاست های خود را بر اساس زور پیش می برد نه حقوق
 
این حقوقدان ادامه داد: ایالات متحده آمریکا از زور اقتصادی و سیاسی خود در جهان برای پیشبرد سیاست‌هایی که خلاف حقوق بین الملل هستند، استفاده می‌کند. به این شکل ساده که اگر دولتی یا حتی شرکتی مخالف سیاست‌های تحریمی او عمل کند، دولت آمریکا آن دولت و شرکت را مشمول تحریم ها قرار می‌دهد. لذا بدین ترتیب آن کشور سیاست های خود را صرفا بر اساس زور و نه بر اساس حقوق پیش می‌برد.
 
کامبیز نوروزی گفت: بستن دامین سایت روزنامه ایران از نظر حقوقی نقض آزادی بیان بوده و رفتاری کاملا نامشروع محسوب می شود. تحریم های اعمال شده از سوی ایالات متحده آمریکا که قرار بود بُعدی اقتصادی داشته باشد، امروز علاوه بر اینکه ابعاد سیاسی پیدا کرده، به حوزه حقوق اساسی ملت‌ها مانند آزادی بیان نیز وارد شده است. حتی در این ماه‌ها که ما نیز مانند سایر کشورها درگیر کرونا هستیم و جان مردم مستقیما در خطر است، بازهم سیاست‌های تحریمی آمریکا استمرار دارد.
 
حضور رسانه ای ایران در عرصه بین المللی بسیار ضعیف است
 
وی اظهار کرد: آنچه مسلم است دولت ایالات متحده آمریکا از هر مسیری به دنبال فشار بر ایران است برای اینکه ایران را در برابر شروط خود تسلیم کند. اما مشکل اینجاست که دولت آمریکا به ویژه در دوره ترامپ، خودش را مقید و متعهد بر قواعد و سنت‌های استوار بر حقوق بین الملل نمی‌داند. برخی اقدامات آمریکا اساسی است مانند تحریم های بانکی، نفتی و تجاری و بعضی اقدامات دیگر مانند دستور بستن دامنه سایت روزنامه ایران ایذایی هستند. زیرا چنین اقدامی تاثیری اساسی بر وضعیت ایران ندارد.
 
نوروزی گفت: دولت آمریکا با انجام برخی اقدامات نشان داده که رفتارهایش عقلایی نیست. در این میان، قاعدتا باید جریان‌های آزادی خواه واکنش نشان دهند، اما ما در این خصوص با دو مشکل مواجه‌ایم؛ یکی اینکه متاسفانه دستگاه دیپلماسی ایران در همکاری با نهادهای مدنی چه در داخل و چه خارج ایران ضعیف عمل می کند و همکاری فعال و موثری وجود ندارد. حتی حضور رسانه ای ایران در عرصه بین المللی نیز بسیار ضعیف است. به نحوی که اگر ابتکارات فردی شخص آقای ظریف نباشد، ایران اصلا حضور رسانه ای بین المللی ندارد.
 
فضای رسانه ای ایران دچار رکود شده است
 
وی افزود: این درحالی است که تنها از طریق رسانه و با زبان رسانه می توان با افکار عمومی سخن گفت. این ضعف بزرگ ایران در عرصه بین المللی بوده و زبانش کاملا الکن است. به هرحال، این قبیل ارتباطات با نهادهای مستقل بین المللی می تواند محرک خوبی باشد برای اینکه این نهادها در چنین مواقعی موضعی مناسب بگیرند. نکته دوم این است که متاسفانه برخی اقدامات و رفتارها که در ایران اتفاق می افتد موجب قضاوت های منفی حقوق بشری علیه ایران در عرصه بین المللی بوده و باعث خوشنامی نیست. این نیز یک نوع بدبینی تولید می کند.
 
این حقوقدان در پایان گفت: در عرصه داخلی هم سیاست رسانه ای دولت و دستگاههای عمومی با رسانه ها به قدری ضعیف است که موجب تضعیف آنها شده و فضای رسانه ای در ایران را دچار رکود سنگینی کرده است. لذا این نیز بر اینکه در این قبیل موارد جامعه مدنی واکنش فعال داشته باشد، تاثیرگذار است. در مجموع، باید تکرار کنم که اقدامات ایالات متحده علیه ایران در این خصوص کاملا نامشروع بوده و نقض آزادی بیان به حساب می آید و همچنین مغایر با معیارهای شناخته شده حقوق بین الملل است. از سوی دیگر، سیاست های نادرست یا وضعیت انفعالی رسانه ای موجود در ایران نیز تلاش ها برای جلب حمایت‌های بین المللی در این قبیل موارد را بسیار محدود می‌کند.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  پایگاه خبری  جماران  ،تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت   1399،کدخبر: 1419180 ،www.jamaran.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین