پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۳۴۹۴
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
ابعاد حمله تروریستی به سفارت ایران در لندن ، اعطای هویت جعلی و پرداخت حقوق ماهیانه و امکانات دولتی رایگان به تروریست باقی مانده این حمله و چرایی رد درخواست ایران برای حضور در جلسه آنچه که محاکمه این تروریست خوانده شد همچنان با گذشت 40 سال در هاله ای از ابهام قرار دارد و خانواده های قربانیان این حمله همچنان در انتظار حقایق ماجرا و اجرای عدالتند.

شعارسال:ابعاد حمله تروریستی به سفارت ایران در لندن ، اعطای هویت جعلی و پرداخت حقوق ماهیانه و امکانات دولتی رایگان به تروریست باقی مانده این حمله و چرایی رد درخواست ایران برای حضور در جلسه آنچه که محاکمه این تروریست خوانده شد همچنان با گذشت 40 سال در هاله ای از ابهام قرار دارد و خانواده های قربانیان این حمله همچنان در انتظار حقایق ماجرا و اجرای عدالتند.

ابعاد پرونده حمله تروریستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در انگلیس و شهادت قهرمانان ایرانی، عباس لواسانی و علی اکبر صمدزاده همچنان سر به مهر است و خانواده های قربانیان و افکار عمومی در پی روشن شدن زوایای پنهان ماجرای این حمله تروریستی اند .
 
تعداد بازدید : 31

دهم اردیبهشت ماه هر سال، برابر با 30 آوریل میلادی، یاداور خاطره ای دردناک برای مردم ایران است. ساعت ده صبح روز دهم اردیبهشت 1359، پنچ روز پس از تجاوز نظامی آمریکا در طبس‌، شاید با هدف انحراف افکار عمومی از شکست مفتضحانه امریکا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن به اشغال 6 تروریست مسلح درآمد و آنان در پی این حمله 26 نفر از حاضران از جمله شماری از مراجعان به سفارت را به گروگان گرفتند .

مهاجمان که خود را اعضای "جبهه دموکراتیک انقلابی برای آزادی عربستان [عنوانی مجعول برای خوزستان]" می‌نامیدند، به‌گفته پلیس انگلیس با گذرنامه عراقی از بغداد وارد این کشور شده بودند. تروریست ها با سلاح هایی که از طریق سفارت رژیم صدام در لندن دریافت کرده بودند، پس از اشغال سفارت‌، جمهوری اسلامی ایران را به "سرکوب خلق‌های غیر فارس" متهم کردند و خودمختاری خوزستان (با نام مجعول عربستان‌) و همچنین آزادی شماری از مجرمان از زندان های ایران را خواستار شدند. آنان تهدید کردند که اگر خواسته‌هایشان عملی نشود، دیپلمات‌های ایران را خواهند کشت‌.

ماجرای حمله تروریستی به سفارت ایران شش روز پر التهاب یعنی تا شانزدهم اردیبهشت سال 1359 به درازا کشید و در پی بی عملی مارگارت تاچر نخست وزیر وقت انگلیس تروریست ها تهدید خود را عملی کردند و عباس لواسانی جوان انقلابی را که از کارکنان سفارت بود به ضرب گلوله در درون سفارت به شهادت رساندند و پیگر بی جان او را در بیرون سفارت قرار دادند .

مارگارت تاچر پس از وقوع این جنایت و درپی فشار افکارعمومی و دولت ایران نیروهای ویژه انگلیس موسوم به اس ای اس (SAS) را با دستوری محرمانه وارد عمل کرد.

این نیروها به رغم با اینکه چندین روز برای عملیات خود تمرین کردند اما در اجرای عملیات دچار مشکل شدند. آنان با انفجار مهیب در بخشی از ساختمان سفارت کشورمان در لندن که منجر به بروز اتش سوزی و تخریب گسترده ساختمان سفارت و از بین رفتن برخی اسناد و اشیای قیمتی موجود در ان شد، وارد ساختمان سفارت شدند و با اینکه به گفته غلامعلی افروز کاردار وقت سفارت ایران در انگلستان که خود نیز زخمی شده بود، تروریستها با رها کردن اسلحه و بالا بردن دستها، خود را تسلیم کردند اما پلیس انگلیس به عمد آنان را رو به دیوار به رگبار گلوله بست و در اقدامی تامل بر انگیز همه آنان را به قتل رساند.

دکتر افروز می گوید : این افراد جعبه سیاه این حمله تروریستی بودند که به دست نیروهای ویژه ارتش انگلیس به قتل رسیدند به جز یک نفر که با پرتاب اسلحه، خود را در میان گروگانها پنهان کرد و پلیس نتوانست او را شناسایی کند و سرنوشتی همچون دیگر همدستانش داشته باشد بقیه کشته شدند.

به گفته کاردار وقت سفارت ایران در انگلستان فوزی بداوی تنها تروریست باقی مانده این حمله تروریستی به رغم درخواست مصرانه ایران نه به کشورمان تحویل داده شد و نه به نماینده ایران اجازه داده شد در جلسه ای که گفته شد برای محاکمه او ترتیب داده شد، حضور یابد .

چند سال بعد رسانه های انگلیس با هدفی نا معلوم فاش کردند: فوزی بداوی با هویت جعلی که برای او ساخته شد آزادانه و با حقوق ماهیانه دولت انگلیس و امکانات رایگان دولتی در یکی از محله های لندن خوش می گذراند.
حمید بعیدی نژاد سفیر کشورمان در لندن با تاکید بر اینکه اجرای عدالت خواست به حق جمهوری اسلامی ایران و به ویژه خانواده شهیدان این حمله تروریستی است گفت : ما همچنان پیگیر روشن شدن ابعاد این حمله تروریستی از جمله هویت عامران و اجرای عدالت درباره عاملان این حمله تروریستی هستیم .

حمله به ایرانیان و ایرانی کُشی، از مواردی است که حتی پس از ده ها سال، از ذهن ایرانیان پاک نخواهد شد و تا اجرای عدالت پیگیر این پرونده خواهند بود

ایرانیان و هواداران ایران نیز در سراسر جهان، از پیگیری این موضوع - حتی پس از 40 سال - از جدیت جمهوری اسلامی در اجرای عدالت در حق ستمگران و تلاش به منظور احقاق حق ستمدیدگان، به ویژه خانواده های شهیدان، دلگرم خواهند شد.

انگلیسی ها تاکنون چندین مستند تلویزیونی و فیلم سینمایی درباره اشغال سفارت ایران، عملکرد پلیس، نیروهای ویژه و نیز دولت انگلیس در این باره، تولید و پخش کرده اند تا روایت خودشان را از این فاجعه و حمله تروریستی ، منتشر سازند.

هدف اغلب برنامه ها و فیلم های تولید شده در انگلیس، بزرگنمایی نیروهای ویژه خود و قهرمان جلوه دادن نظامیانشان است. به همین علت لازم است مستندی به دست ایرانیان تولید شود تا هم روایت حقیقی ماجرا و شهادت شکوهمند قهرمانان ایرانی یعنی شهیدان عباس لواسانی و علی اکبر صمدزاده که به گفته کاردار وقت او زخمی شده بود و به علت رسیدگی دیر هنگام نیروهای امدادی انگلیس به شهادت رسید، آشکار و هم ابعاد ناشناخته و پرسش های متعدد بی پاسخ این فاجعه، تبیین شود.
 
با صداها:
 
۱ – مصطفی کرکوتی خبرنگار روزنامه لبنانی السفیر و از گروگان‌ها
۲ – غلامعلی افروز کاردار وقت ایران در انگلستان
مصاحبه:
۳ – حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلستان


شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری صدا و سیما ،تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت   1399،کدخبر: 2703804 ،www.iribnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین