پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۷۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷
همسرآزاری، یک پدیده ی اجتماعی بدون محدودیت زمانی و مکانی است که در تمامی جوامع و فرهنگ ها از دیرباز وجود داشته است.

شعار سال: اگرچه در عصر حاضر، شوهرآزاری به جهت شکل گیری جنبش‌های فمینیستی در جوامع مختلف شیوع زیادی پیدا کرده است، اما می‌توان گفت در بسیاری از کشور‌ها هنوز همسرآزاری، آمار غم انگیزی را به خود اختصاص می‌دهد.

این روز‌ها با گسترش و شیوع ویروس کرونا و در شرایطی که طرح قرنطینه‌ی خانگی و فاصله گذاری اجتماعی در حال اجراست، به اذعان نهاد‌های متولی، همسرآزاری و خشونت علیه زنان روز به روز در حال افزایش است.

در حالی که انتظار می‌رفت قرنطینه‌ی خانگی، فرصتی مغتنم برای باهم بودن اعضای خانواده باشد، اما متاسفانه در بسیاری از موارد، این روز‌ها به عنوان بزرگ‌ترین دلیل ایجاد خشونت‌های خانگی محسوب می‌شود.

در جامعه‌ای که مرز‌های نفوذناپذیری در تفکیک نقش‌های سنتی مبتنی بر جنسیت افراد دارد، در شرایط بروز بحرانی، چون کرونا، زنان، فشار و بار اضافی بیشتری را در مقایسه با مردان در خصوص آموزش و مراقبت از کودکان و دیگر فعالیت‌های مربوط به خانه و اعضای خانواده تحمل می‌کنند.

در چنین شرایطی، استرس ناشی از گسترش بیماری در کنار فشار عظیمی که زنان در زمان الزام به ماندن در خانه متحمل می‌شوند، تشدید اختلافات و باز شدن پرونده‌ی مشکلات حل نشده‌ی گذشته را به دنبال خواهد داشت و این خشونت‌ها در خانواده‌هایی که دچار طلاق عاطفی هستند، نمود بیشتری دارد.

اگرچه که اپراتور‌های اورژانس اجتماعی به صورت شبانه روزی پاسخگوی موارد کودک آزاری و همسرآزاری هستند، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که هنوز افرادی وجود دارند که به جهت حفظ آبروی خود، از اعلام موارد آزار و اذیت و طرح شکایت علیه همسر خود، امتناع می‌کنند و با سکوت خود، موجبات افزایش آزار و اذیت را فراهم آورده و عقده‌ی ناگشوده را همچنان سربسته و مهر و موم شده در چهاردیواری خانه‌ی خویش حبس می‌کنند.

اما آیا این سکوت، ادامه دار خواهد بود؟ و آیا بهره‌ی چنین زنانی از زندگی مشترک، چیزی به جز افسردگی و مشکلات روحی و جسمی است؟

نظر به این که زنان یکی از قربانیان اصلی شرایط بحران در تمامی دوران‌ها بوده اند، بد نیست که قوانین مربوط به حقوق این قشر آسیب پذیر مورد بازبینی و بازنویسی قرار گرفته و توسط نهاد‌های ذیربط، مهارت‌های لازم در زمان مواجهه با خشونت به آنان آموزش داده شود.

امید است روزی بیاید که قلب سرشار از عاطفه و احساس هیچ زنی با انواع خشونت‌های رفتاری، کلامی، جنسی، جسمی و ... مکدر و آزرده خاطر نشود تا نور عشق و عطوفت در دنیا همچنان ساری و جاری باشد.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار 18 اردیبهشت    99، کد خبر:    998795، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
India
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
0
0
این قرنطینه خانگی و کرونا هم برای خانواده ها معضلی شده . بازم کرونا برنده شد و نشون داد که اگر قرار باشه کنار هم باشیم نمی تونیم همدیگه رو تحمل کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین