پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۵۳۹۵
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰
حامد کاشانی روانی جوان اصولگرا و پای ثابت برنامه‌های مذهبی صداوسیماست. او اخیرا در تلویزیون گفته توحید توهمی بیش نیست اگر ولایت وجود نداشته باشد. منتقدان گفته‌اند اینگونه سخنان تحریف مسائل دینی با زبان جدید است اما حامیان او معتقدند سخنان حامد کاشانی تقطیع شده است.

شعارسال:حامد کاشانی روحانی جوانی است که صحبت‌های او در برنامه سحرگاهی شبکه ۳ با انتقادات فراوانی مواجه شده است. او در برنامه‌ای صحبتی کرده بود با این مضمون که توحید بدون ولایت، ارزش ندارد. حتی شب بعد هم که برای توضیح این صحبت آمده بود گفت که توحید بدون ولایت اشکال دارد. این صحبت‌ها با انتقاد بعضی چهره‌ها در فضای مجازی مواجه شد.
 
واکنش‌ها آنقدر زیاد بود که خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان هم نیز تمام انتقادات را در یک گزارش منتشر کرد. حامد کاشانی شب بعد به تلویزیون دعوت شد و درباره سخنانش اینگونه توضیح داد که «آیا هر توحیدی مورد پسند خداوند است؟ آیا توحید به نبوت و امامت ربط دارد یا خیر؟ با توجه به آیات ۱۵۹ و ۱۶۰ سوره صافات، توحید بدین شکل نیست که هرکس از آن حرف بزند خداوند از او قبول می‌کند، زیرا هر کس به اندازه فهمش خداوند را درک می‌کند و خدا نیز از وصف ناقص ما مبرا است. پس چه کسانی حق وصف خداوند را دارند؟ کسانی که توحید را از مسیر درست به دست آورده‌اند یعنی از مسیر ولایت؛ در نتیجه باید ولی خدا را شناخت که در همین آیات به ولی خدا اشاره شده است که چه کسانی هستند؛ پیامبران و امامان (ع)، ولی خداوند و مخلَصین هستند، لذا در جمله‌ای که عرض کردیم توحید توهم است، منظور توحیدی است که به اندازه ذهن خودمان از خدا داریم که آن توحید را از مسیر انبیا و امامان بدست نیاوردیم.»
 
این آخرین صحبت‌های حامد کاشانی در تلویزیون بود و از شب بعد دیگر به تلویزیون دعوت نشد. این در حالی بود که او پای ثابت برنامه‌های مذهبی تلویزیون به ویژه شبکه افق بوده است. البته او طرفداران جوان زیادی در بین اصولگرایان جوان فضای مجازی دارد و به نظر می‌رسد بعضی گروه‌های سایبری هم به حمایت از او برخاستند و صد‌ها توییت در دفاع از او منتشر کردند و در سایت‌هایی که این فیلم را منتشر کردند، پیام‌های متعددی در پشتیبانی از کاشانی گذاشتند.

تعداد بازدید : 133

تعداد بازدید : 94
 

سخنان حامد کاشانی درباره توهم توحید که واکنش‌های زیادی برانگیخت
 
   حامد کاشانی که فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه علم و صنعت است و اصولگرایان اصرار دارند او یک روحانی جوان خوشفکر است که منبر پر طرفداری دارد و خوب صحبت می‌کند. شاید بسیاری هم این مسئله را بپذیرند اما ماجرا فراتر از یک «روحانی خوش‌صحبت پای منبر» است.
 
افرادی که اهل سیاست باشند، به یاد می‌آوردند زمانی اصولگرایان در اواخر بهمن امسال برای رسیدن به لیست واحد مشکلات جدی داشتند و در نهایت لیستی منتشر شد که ۷ نفر از جبهه پایداری و ۲۳ نفر از باند حدادعادل- قالیباف در آن حضور داشتند. این لیست مورد اعتراض طرفداران جبهه پایداری قرار گرفت. بعد از این اتفاقات، کانال جبهه پایداری یک فایل صوتی منتشر کرد که این «عقب‌نشینی تاکتیکی» را توجیه می‌کرد. سخنران این فایل صوتی، حامد کاشانی بود و به این ترتیب باید گفت اثرگذاری او بر جریان اصولگرایان تندرو بسیار بیشتر از سخنرانی مذهبی درباره توحید و ولایت و اصول و فروع دین است و کاشانی این قابلیت را برای آنها داشته که بتواند بخشی از بدنه اصولگرایان سیاسی را با تصمیم‌های مرکزی همراه کند.
 
کاشانی بعد از شیوع ویروس کرونا هم همچون دیگر همسلکان خود مثل منصور ارضی و علم الهدی و ... از تعطیلی مجالس عزاداری انتقاد کرده بود «روز گذشته یکی از بستگان ما از دنیا رفته بود، بهشت‌زهرا سلام الله علی‌ها خیلی خلوت و کم‌جمعیّت بود، توفیق شد و بر سر مزارِ شهدا رفتیم، دیدم چقدر شهید در این تهران است! زمانی کشور هر روز هشتاد شهید می‌داده است، میانگین هشت سال دفاع مقدّس تقریباً روزی هشتاد شهید است، کرونا نهایتاً می‌خواهد چکار کند؟ به روزی هشتاد شهید نرسیده است، آیا تا به‌حال دویست نفر کشته شده‌اند؟ نمی‌گویم کم است، جانِ یک نفر هم مهم است، قصد ندارم عرض کنم مهم نیست، ولی کرونا نهایتاً ما را می‌برد، ولی اگر عقایدِ ما درست نشده باشد آخرت خود را از دست می‌دهیم.»
 


 نام کاشانی پیش از این یکبار دیگر در جریان توجیه و تکذیب‌ها به میان آمده بود؛ وقتی خبر حضور کاظم صدیقی امام جمعه تهران برای افتتاح مسجد ایران مال منتشر شد، این حامد کاشانی بود که خبر حضور امام جمعه موقت تهران به عنوان سخنران مراسم افتتاحیه مسجد جامع مرکز تجاری «ایران مال» را تکذیب کرد: «امروز ظهر ضمن صحبت و عرض تبریک ولادت حضرت حجت سلام الله علیه با حاج آقای صدیقی امام جمعه موقت تهران از ایشان پرسیدم، ظاهرا امروز برای افتتاح مسجد ایران مال تشریف می‌برید؟ فرمودند: نه، بنا ندارم بروم. گویا در همان ساعت برای معتکفین مسجد حوزه امام خمینی درس اخلاق دارند. گفتم: عجب پس این‌ها چه قدر تبلیغات کردند.»
 
البته رابطه کاشانی و صدیقی به این خاطر است که کاشانی استاد معاونت پژوهش حوزه امام خمینی (ره) با تولیت حجت الاسلام صدیقی است. مدرسه امام خمینی اُزگُل در سال ۱۳۸۲ تحت اشراف صدیقی امام جمعه کنونی تهران تأسیس شده و مؤسس تولیت مدرسه را نیز برعهده دارد. به جز سایت حامد کاشانی، سایت ثقلین هم که وابسته به این حوزه علمیه است صحبت‌های کاشانی را بازنشر می‌کند.
 
کاشانی همچنین از روحانیون تندرویی به شمار می‌رود که حتی با وجود حضور در صداوسیما، به صراحت از این رفتار خود دفاع می‌کند. او در مناظره‌ای با یک پژوهشگر دینی، از زیارت عاشورا دفاع می‌کند. در متن زیارت عاشورا عبارت‌هایی به کار رفته است که ظاهرا لعن به برخی صحابه پیامبر و بزرگان اهل سنت است.
 
در سایت حامد کاشانی تقریبا سخنرانی درباره همه چیز یافت می‌شود؛ از «شکل‌گیری داعش» و «تبیین وهابیت» و «اسلام اموی» تا «صلح امام حسن» و «نقد سخنان مولوی عبدالحمید»
 
عمده سخنرانی‌های او همان‌هایی هستند که معمولا در برنامه‌های مذهبی صدا و سیما جمهوری اسلامی پخش شده است. او هماکنون دروس «علوم حدیث»، «امامت شناسی»، «مقتل شناسی»، «عاشورا شناسی» و مواردی از این دست تدریس می‌کند، با این حال اعتبار او نه به خاطر تدریس این مسائل، که به خاطر حضور مداومش در برنامه‌های صداوسیما و داشتن تریبون ثابت رسمی است.
 
روحانیون و روایت‌های نو به جای نو اندیشی
 
در حالی که جریان اصولگرای سیاسی حوزه علمیه به شدت با روشنفکران دینی مخالف است، اما جریان نوینی در حوزه در حال شکل‌گیری است که بنا دارد تاریخ جدیدی از اسلام بر اساس مصلحت‌های جدید ارائه کند. از مداحی محمود کریمی تا سخنرانی حامد کاشانی و صحبت‌های صدیقی درباره رهبر انقلاب، همگی اصرار بر این دارند که اصول دین نه در متون مقدس قدیمی که نزد روحانیون با ولایتی است که از طریق خواب و مکاشفه به حقایق عمیق دست پیدا می‌کنند.
 
برخی از واکنش‌ها نسبت به سخنان حامد کاشانی را در ادامه ببینید:
 


 


 
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  سایت خبری رویداد 24،تاریخ انتشار:  22 اردیبهشت   1399،کدخبر:  214108  ،www.rouydad24.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین