پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
عدم توجه کافی و وارد نکردن شورای شهر کیش به مبحث تصمیم‌سازی‌ها، سبب شده که این نهاد در بسیاری از موارد دستخوش زیر سئوال رفتن ماهیت و فلسفه وجودی شود.

شعار سال: با وجود کاربردی بودن نهاد شورا در تمام شهرهای کشور، این نهاد در کیش آنگونه که باید هیچ جایگاه تعیین‌کننده و تاثیرگذاری در مدیریت امور شهری و تصمیم‌سازی‌ها و امور زیرساختی ندارد.

از همین رو همواره وجود شورای اسلامی در کیش، هم برای اعضای این نهاد و هم برای مردم همراه با سئوال پیرامون موجودیت آن روبرو بوده است، به حدی که در مقطعی از سوی یکی از اعضا شورا در پاسخ به تعدادی از مردم، پرسیده شده بود: مگر کیش شورا هم دارد؟

در این نوشتار به چرایی و واکاوی این پرسش و خواست عمومی خواهیم پرداخت.

در بخش نخست، به اهمیت احترام و حمایت از نهادهای مردمی می‌پردازیم و در بخش دوم به عوامل مهجور ماندن نهاد شورا در کیش، اشاره خواهد شد.

امید است با شروع بحث پیرامون این موضوع نه تنها شاهد شکوفایی نهادهای مردم نهاد در جزیره کیش باشیم بلکه به تحکیم پایه‌های مردم‌سالاری دینی نیز کمکی کرده باشیم.

عدم آگاهی شهروندان از عملکرد و حتی وجود شورای شهر کیش دارای اثرات مخربی برای جامعه مدنی است هر چند این عدم آگاهی ریشه در موانع بیرونی و درونی دارد.

مردم به عنوان مهمترین عنصر جامعه مدنی باید به احیا و استقرا نهادهای مردم‌نهاد کمک کنند در حالی که مسئولان باید به این باور برسند که وجود تشکل‌های مردم نهاد باعث تقویت امنیت ملی و از عوامل تعالی جوامع است.

جامعه مدنی دارای ارکانی است که احترام و کمک به تعمیق آن از الزامات یک توسعه همه‌جانبه و پایدار است.

چنانچه ملتی مانند ایران با شعارها و آرمان‌های بلند می‌خواهد به تعالی دست یابد و یا در کوتاه مدت در مسیر توسعه و تعالی گام بردارد باید به بسط گفتمان مردم‌سالاری دینی کمک کند.

شورای شهر و نهادهای مردم نهاد کیش، از پایه‌های محکم‌سالاری دینی و زمینه‌ساز رشد و تعالی این خاک پاره مرجانی هستند.

فرصت حضور شورای اسلامی شهر کیش و رای مقدس شهروندان به منتخبان خود این نعمت و فرصت بزرگ را برای مدیران سازمان منطقه آزاد قرار داده تا ضمن مشق مردم‌سالاری دینی به استحکام پایه‌های جامعه مدنی کمک کنند.

به برکت قانون اساسی دولت و مجلس با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند، پس زیبنده یک حکومت دینی و مردم‌سالار نیست که مسئولان میانی آن از مرگ یا ضعف یک نهاد مردمی و مقدس خوشحال شوند، این خوشحالی بسان آن مثلی است که: "بر سر شاخی و بن می‌بری".

برای رسیدن به تعالی، تقویت شورای اسلامی شهر باید به دغدغه مدیران و تصمیم‌سازان تبدیل شود.

می‌دانیم مسئولان مشروعیت خود را از رای مردم می‌گیرند استحکام پایه‌های این نظام سبب تقویت امنیت ملی و ایجاد زمینه‌های تعالی می‌گردد.

مسلما نهاد نوپایی مانند شورای اسلامی شهر دچار اشتباهات و لغزش‌هایی می‌شود، قابل پیش ‌است که این نهاد مردمی بسان کودکی در ابتدای راه بارها زمین بخورد چیزی را بشکند یا خراب کند اما آیا بدیلی برای آن داریم؟

آیا وظیفه مسئولان محترم پاسداشت قانون اساسی نیست؟ آیا نپذیرقته‌ایم که برای تحکیم پایه‌های نظام بهترین راه مردم‌سالاری دینی است؟ آیا در جزیره کیش که فاقد نماینده مستقل در مجلس شورای اسلامی است نهاد دیگری غیر از شورای اسلامی شهر را می‌شناسیم که به شکل مستقیم مردم را نمایندگی کند؟

آیا نمایندگان منتخب مردم در شورای اسلامی شهر به خوبی نمی‌توانند آیینه عملکرد مسئولان باشند؟ آیا نپذیرفته‌ایم که همه ما و در همه حال محتاج رای مردم هستیم؟

آیا نپذیرفته‌ایم که بهترین ارزیاب عملکرد مسئولان صندوق رای است؟ آیا فراموش کرد‌ه‌ایم فرموده پیر جماران را که میزان رای ملت است؟

مسلما جواب تمام این سئوالات مثبت است. پس چه راهی بهتر و کم هزینه‌تر از حمایت از شورای اسلامی شهر کیش برای بسط مردم‌سالاری و رسیدن به تعالی وجود دارد؟

در کنار مسئولان، استحکام پایه‌های شورای اسلامی شهر باید به دغدغه مردم و شهروندان تبدیل شود. مردم با حمایت و پیگیری از منتخبان خود می‌توانند زمینه‌ساز رشد و بالندگی شورای شهر را فراهم آورند.

چطور مردم در پایان کار یک مدیر در خواست ارزیابی عملکرد از وی در زمینه‌های اقتصادی عمرانی و غیره را دارند.

پس مردم می‌توانند از مدیران بخواهند که در طول مدت حضور چقدر به بسط مردم‌سالاری دینی و تقویت نهاد‌های مردمی کمک کرده‌اند؟ چه میزان در دوران مدیریتی یک مسئول جامعه مدنی به جلو حرکت کرد؟

خوشبختانه الگوی موفق جامعه مدنی ما از پیش ترسیم شده است. جامعه مدنی آرمانی ما حکومت توحیدی پیامبر اکرم در مدینه و در ادامه مکه است.

مردم ما می‌توانند با پرسش و نقد کردن دائم منتخبان خود در شورای شهر و کمک به آنها در انجام وظایف قانونی مسئولان را در رسیدن به تعالی کمک کنند.

به عنوان جمع‌بندی، اگر در کیش احیای نهادهای مردمی مانند شورای اسلامی شهر به دغدغه مردم تبدیل شود و مسئولان خود را مکلف به احترام و حمایت از این نهادهای مقدس بدانند مسلما شاهد تعالی و توسعه این خاک پاره مرجانی خواهیم بود هر چند ممکن است در میان مدت به مشکلات و موانع متعددی برخورد بکنیم اما از آنجا که به احترام قانون اساسی راهی به غیر از بسط مردم‌سالاری و کمک به ایجاد جامعه پویای مدنی نداریم، انجام این وظیفه مقدس از اولویت‌های ما باید باشد.

هر چند در پرتوی این حمایت شورای شهر نیز با احترام به قوانین پایین دستی مانند قانون چگونگی مناطق آزاد می‌تواند نقش خود را در تصمیم‌سازی‌ها پررنگ‌تر کند.

چنانچه گفته شد عوامل عدم توجه و آگاهی مردم نسبت به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم‌بندی می‌شود که در قسمت دوم این نوشتار به بررسی و تحلیل آن خواهیم پرداخت.

نویسنده : حامد مولانا

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 27 مهر 1394، کد مطلب: 13940726000792:www. farsnews.com

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
0
0
کیش نه بخشدار و فرماندار، نه شورای شهر، نه شهردار و ... نیاز ندارد. مدیر منطقه آزاد یعنی همه کاره. یعنی رئیس جمهور کیش
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین