پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۸۴۴۵
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱
«ویروس هایی مانند آنفلوانزا، باکتری هایی مانند E. coli، اشکال فوق العاده مقاومی مانند MRSA یا حتی کورو ویروس ها به راحتی توسط مس در طی چند ساعت از بین می روند. در بیمارستان ها، مس حتی در اشکال فوق العاده مقاوم میزان آلودگی را کاهش می دهد، و هیچ دلیلی وجود ندارد که کووید۱۹ مقاومتر و استثنا باشد.

شعار سال: گزارشی که اخیراً در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است به ما یادآوری می‌کند که خواص ضد میکروبی مس بسیار خیره کننده می‌تواند باشد. در حالی که ویروس کرونا تا سه روز بر روی سطوح پلاستیکی و دو روز بر روی فولاد ضد زنگ زنده مانده بود، اما پس از تنها چهار ساعت کاملاً از سطوح مس جدا شد. این بسیارتعجب آور بود. بعلاوه، قدرت ضدعفونی کنندگی مس از هزاران سال پیش شناخته شده است.

درمان‌های مردمی بسیاری زیادی وجود ندارد که آزمون زمان را پشت سر گذاشته باشند - و آزمایش علم -، اما مس یکی از آنهاست.

از زمان‌های قدیم گرفته تا ساختمان‌های مدرن همه را پشت سر گذاشته است.

ادوین اسمیت پاپیروس، پزشک مصری در حدود سال ۱۷۰۰ قبل از میلاد، نشان می‌دهد که مصریان مس را ابزاری برای درمان عفونت‌ها می‌دانستند. در سال ۱۶۰۰ قبل از میلاد، پزشکان چینی بعضی اوقات از سکه‌های مس برای معالجه درد دل و معده استفاده می‌کردند و تقریباً در همان دوره، رزمندگان فنیقی از تراشیدن شمشیر برنز خود برای جلوگیری از عفونت زخم استفاده می‌کردند. استفاده از مس به عنوان ضد عفونی کننده نیز در طول تاریخ گسترش یافته است.

در بسیاری از فرهنگ ها، کودکان برای آشامیدنی‌ها از ظروف مس استفاده می‌کردند، زیرا مشخص شده کودکانی که از مس می‌نوشند، اسهال نمی‌شوند.

مس بیواستاتیک است، به این معنی که بیشتر باکتری‌ها و ویروس‌ها روی آن رشد نمی‌کنند. به همین دلیل از آن برای ردیف قسمت‌هایی از کشتی‌ها برای محافظت در برابر انبار‌ها و صدف‌ها استفاده می‌شود - در ابتدا به صورت خالص یا آلیاژ و سپس در رنگ‌های مبتنی بر مس. آلیاژ‌های مس به همین دلیل در آبزیان نیز استفاده می‌شوند.

اخیراً محققان آلیاژ‌های مس و مس را نیز مورد مطالعه قرار داده و دریافتند که می‌توانند در موارد بیشماری برای کشتن میکروب‌ها مورد استفاده قرار گیرند، همچنین سازمان حفاظت محیط زیست ثبت نام این آلیاژ‌های مس را به عنوان "مواد ضد میکروبی با مزایای بهداشت عمومی" تصویب کرد.

این خواص همچنین ماندگار هستند. هنگامی که استاد دانشگاه ساوتهمپتون، بیل کویل، نرده‌های قدیمی را در ترمینال بزرگ مرکزی نیویورک مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، دریافتند که مس همان اندازه کارکرد ۱۰۰ سال پیش را دارد.

مهمترین ویژگی ضد میکروبی مس در شیمی آن است.

چرا مس میکروب‌ها را می‌کشد

چندین فلز سنگین (از جمله طلا و نقره) می‌توانند ضد میکروبی باشند، اما ساختار شیمیایی مس به آن جایگاه دیگری می‌بخشد.

مس در پوسته مداری بیرونی خود یک الکترون آزاد دارد. این الکترون آزاد باعث می‌شود فلز به عنوان هدایت کننده خوب، فلز را به نوعی سیستم دفاعی بالستیک در مقابل میکروب‌ها ببخشد. هنگامی که یک میکروب روی مس فرو می‌رود، توسط یون‌ها بمباران می‌شود، دقیقاً مانند هواپیما مانند موشک‌های بالستیک برخورد می‌کند. این "موشک ها" غشای سلولی یا پوشش ویروسی را سوراخ می‌کنند، به خصوص هنگامی که سطح آن خشک است. مهمتر از همه، یون‌ها همچنین DNA و RNA موجود در باکتری یا ویروس را از بین می‌برند و از جهش‌هایی که باعث ایجاد اشکال فوق العاده مقاوم به دارو می‌شوند، جلوگیری می‌کنند.

طلا و نقره این خاصیت را ندارند و این باعث کاهش چشمگیر خاصیت ضد میکروبی آن‌ها می‌شود. به عنوان مثال، نقره در هنگام خشک شدن به عنوان یک سطح ضد میکروبی کار نمی‌کند، برای از بین بردن میکروب‌ها باید آب آن وجود داشته باشد.

جالب است که از فولاد ضد زنگ در ساخت نرده‌ها و دستگیره‌های زیادی استفاده می‌شود، زیرا به عنوان پاک کننده‌تر تصور می‌شود. نه تنها این مورد نیست، بلکه فولاد ضدزنگ دارای تورفتگی و خراش‌های میکروسکوپی متعدد است که پناهگاهی امن برای باکتری‌ها و ویروس‌ها ایجاد می‌کند. نرده‌ها و دستگیره‌های مس، که به همان اندازه از فولاد ضد زنگ هزینه دارند، حتی اگر لکه دار یا اکسیده شوند، خاصیت ضد میکروبی خود را حفظ می‌کنند

آیا می‌توان از مس در برابر COVID-۱۹ استفاده کرد؟

این واقعیت که به نظر می‌رسد سطوح مس در از بین بردن کرونا ویروس جدید بسیار مطابق با آنچه که تاکنون از فلز می‌شناسیم باشد مطابقت دارد. بطور کلی کروناویروس‌ها در برابر سطوح مس آسیب پذیر هستند و هیچ دلیل واضحی وجود ندارد که SARS-CoV-۲ یک استثنا باشد.

بنابراین، در حالی که هنوز هیچ مطالعه رسمی در مورد اثربخشی مس در برابر کرونا ویروس جدید منتشر نشده است، دانش زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد مس می‌تواند متحد مؤثر در این مبارزه باشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که یک انسداد ویروس انسانی نزدیک - ۲۲۹E - می‌تواند برای چند روز روی مواد سطح مشترک آلوده باقی بماند، اما به سرعت روی مس از بین می‌رود. ویروس‌هایی مانند آنفلوانزا، باکتری‌هایی مانند E. coli، اشکال فوق العاده مقاومی مانند MRSA یا حتی کورو ویروس‌ها به راحتی توسط مس در طی چند ساعت از بین می‌روند. نشان داده شده است که در بیمارستانها، مس حتی در اشکال فوق العاده مقاوم میزان آلودگی را کاهش می‌دهد، و هیچ دلیلی بر این باور نیست که SARS-CoV-۲ مقاوم‌تر باشد.

محققان همچنین پیشنهاد کرده اند که مس با پارچه مخلوط شود تا ماسک‌های صورت کشنده مواد دارویی ایجاد کند. فیلیس کوهن در دانشگاه ماساچوست آمریکا ماسکی را ایجاد کرد که از ۹۹.۹۵ ٪ مش خالص مس ساخته شده است و این امکان را می‌دهد تا مقدار کمی از مس در ناحیه نازوفارنکس (ناحیه نانو) ذخیره شود، به طور بالقوه ویروس‌ها را بکشد و یک واکنش ضد التهابی را تحریک کند. بدون استفاده از مواد دارویی. "
پس چرا بیش از این از مس استفاده نمی‌کنیم؟

به طور فزاینده، تحقیقات نشان می‌دهد که مس خود استرلیزه است و پتانسیل کشتن هزاران باکتری و ویروس را دارد. اما واقعاً از بیمارستان خارج شده است.

در بسیاری از نقاط جهان، مس تا چند دهه پیش در بیمارستان‌ها رایج بود. مس در طول انقلاب صنعتی از کار افتاد، اما در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ کم کم از کاملا محو شد.

در سال ۱۹۸۳، فیلیس جی کوهن، محقق پزشکی، نقدی درباره ناپدید شدن مس در بیمارستان‌ها نوشت. وی در طی یک تمرینی در پیتسبورگ، خاطرنشان کرد که بسیاری از سطوح غیر مس کثیف بوده و در باکتری پوشانده شده اند - در حالی که توالت (که به لوله کشی مس نصب شده بود) کاملاً تمیز بودند. ناپدید شدن مس طی سال‌های بعد ادامه داشت.

بخشی از دلیل این امر ممکن است این باشد که بسیاری از مردم کاملاً از خصوصیات ضد میکروبی فلز آگاه نیستند - و اینکه چگونه این خواص حتی بعد از لکه دار شدن ادامه می‌یابد. اما شاید مهمتر از همه، مشکل هزینه باشد.

مس لزوما گرانتر از فولاد ضد زنگ یا سایر گزینه‌های مشابه نیست. آلیاژ‌های مس (یا راه حل‌های دیگر، مانند رنگ مبتنی بر مس) می‌توانند از نظر قیمت قابل مقایسه باشند. اما مشکل این است که برای ساختمان‌هایی مانند بیمارستان‌ها یا ساختمان‌های اداری، ضسبنسرس‌های ژل دستی ممکن است گزینه‌ای ارزان‌تر برای رهایی از بیماری زا محسوب شوند - حتی اگر ضد عفونی کننده همه ویروس‌ها را از بین نبرد و بسیاری از افراد با استفاده از آن دست به کار نخواهند شد. اصلاً.

اما وقتی پولی را که می‌توان از طریق خواص ضد میکروبی مواد استفاده کرد ارزیابی شود، حداقل در بیمارستان ممکن است مس ارزان‌ترین ماده باشد.

طبق آمار مرکز کنترل بیماری، در ایالات متحده آمریکا، در هر ۳۱ بیمارستانی، حداقل یک مورد عفونت مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی وجود دارد که هر بیمار ۵۰، ۰۰۰ دلار هزینه دارد. اما مس می‌تواند این عفونت‌ها را تا ۵۸ درصد کاهش دهد و این منجر به صرفه جویی در بیمارستان ۱۷۱۷ دلار در روز می‌شود.

برخی از مکان‌ها در این باره می‌پردازند.

در چند سال گذشته، درب‌های مس و نرده‌های تختخوابی به طور فزاینده‌ای توسط بیمارستان‌ها برای کاهش انتقال بیماری مورد استفاده قرار گرفته اند. در همین حال، لوله کشی مس می‌تواند بیماری لژیونر‌ها را سرکوب کند. برخی کشور‌ها این فلز را حتی بیشتر پذیرفته اند و اکنون محصولات آلیاژ مس در مراکز بهداشتی و درمانی در ایالات متحده، ایرلند، ژاپن، کره، فرانسه، دانمارک و برزیل نصب می‌شوند. اما انتقال هنوز کند است.

گفتن این مسأله دشوار است که آیا مس می‌تواند ما را از این بیماری یا موارد بعدی در زمینه رعایت رهایی دهد. اما می‌تواند یک متحد مهم باشد، و تحقیقات بیشتر مطمئناً در این راستا ضروری است. از این گذشته، اگر یک ماده ساده توانایی از بین بردن ویروس‌ها را داشته باشد، چرا از آن به نفع ما استفاده نمی‌کنند؟

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری می متالز ، تاریخ انتشار 5    خرداد    99، کد خبر:    106838، www.me-metals.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین