پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۸۵۴۲
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
روز جهانی بهداشت قاعدگی (MHD) یک روز آگاهی بخش در ۲۸ ماه May است تا اهمیت مدیریت بهداشت قاعدگی (MHM) را برجسته سازد.

شعار سال: روز جهانی بهداشت قاعدگی (MHD) یک روز آگاهی بخش در ۲۸ ماه May است تا اهمیت مدیریت بهداشت قاعدگی (MHM) را برجسته سازد. نامگذاری این روز از سال ۲۰۱۴ توسط یک سازمان غیردولتی آلمانی (WASH) آغاز شد و این سازمان قصد دارد تا برای افرادی که در دوره قاعدگی هستند مزایایی داشته باشد و آنان بتوانند در سراسر جهان از برنامه ها، حمایت‌ها و آگاهی‌های این سازمان بهره‌مند شود. دلیل انتخاب روز ۲۸ ام برای این است که اذعان کند ۲۸ روز طول عمر قاعدگی است.

در کشور‌های کم درآمد، بهداشت افراد در طول دوران قاعدگی اغلب به دلیل هزینه ها، در دسترس نبودن و هنجار‌های اجتماعی خاص محدود می‌شود. امکانات بهداشتی مناسب و دسترسی به محصولات بهداشتی زنانه بخشی از راه حل‌های موجود برای رعایت بهداشت قاعدگی است. در این میان ایجاد فرهنگی که از بحث و گفتگو و آموزش مناسب برای دختران برخوردار است، اهمیت زیادی دارد. تحقیقات نشان داده است که عدم دسترسی به محصولات و مدیریت بهداشت قاعدگی می‌تواند در هر ماه باعث خودداری دختران از رفتن به مدرسه و جامعه شود.

روز جهانی بهداشت قاعدگی فرصتی مناسب را برای تبلیغ اطلاعات و آگاهی بخشی در رسانه ها، از جمله رسانه‌های اجتماعی ایجاد می‌کند چرا که کمپین‌های اطلاع رسانی عمومی می‌توانند به درگیر شدن در تصمیم گیری و گفتگو‌های سیاسی واجتماعی کمک کنند.

این روز فرصتی است برای حمایت از ادغام مدیریت بهداشت قاعدگی (MHM) به سیاست‌ها و برنامه‌های جهانی، ملی و محلی.

تعریفی که از مدیریت بهداشت قاعدگی (MHM) پذیرفته شده این است: زنان و دختران نوجوان از مواد تمیز برای جذب یا جمع آوری خون قاعدگی استفاده م کنند و این مواد را می‌توان در حریم خصوصی تغییر داد که اغلب برای مدت قاعدگی ضروری است.

MHM همچنین شامل استفاده از صابون و آب مورد نیاز برای شستن بدن است وهمچنین دسترسی به امکانات برای دفع مواد مورد نیاز در دوران قاعدگی است.

"زنجیره ارزش" مربوط به مدیریت بهداشت قاعدگی شامل چهار جنبه است: آگاهی، دسترسی، استفاده و مدیریت زباله است.

واژه "سلامت قاعدگی" گسترده‌تر از بهداشت قاعدگی است. این واژه شامل شیوه‌های مدیریت بهداشت قاعدگی و عوامل سیستماتیک گسترده تری است که قاعدگی را با سلامتی، رفاه، جنسیت، آموزش، حقوق صلح آمیز، توانمند سازی و حقوق بشر (به ویژه حقوق بشر برای آب و بهداشت) مرتبط می‌کند.

در حال حاضر، بیش از نیمی از زنان در سن باروری هستند و قاعدگی یک واقعیت ماهانه است. با این حال در سراسر جهان، بسیاری از زنان به دلیل دسترسی محدود یا هزینه‌های بیش از حد به محصولات بهداشتی قاعدگی یا امکانات بهداشتی دسترسی ندارند. افسانه‌ها و نگرانی‌هایی که در موضوع قاعدگی (در برخی کشور‌ها و آداب و سنن) رخ می‌دهد، باعث می‌شود تا برخی از زنان و دختران از محیط مدرسه، کار یا جامعه رها شوند و در انزوا بمانند. زنان و مردان در هر سنی باید از طریق گفتگوی آزاد و آموزش در خانه و مدرسه برای اهمیت حفظ سلامت قاعدگی از اهمیت بهداشت دوران قاعدگی آگاهی می‌یابند و با ارتباط با این مسئله اغلب ناگفته بیان و مدیرت بهداشت را تقویت کنند.

شعار روز بهداشت قاعدگی ۲۰۱۹ "وقت عمل است"- (اکنون زمان برای اقدام است) - نه تنها بر فوریت مسئله‌ی سلامت عمومی در قاعدگی تأکید دارد، بلکه بر توانایی تغییر در بهبود شرایط قاعدگی نیز تاکید می‌کند تا زنان و دختران جهان را تقویت کند تا بتوانند مسیر فرصت‌های اقتصادی و آموزشی خود را باز کنند.
روز جهانی بهداشت قاعدگی، تاکید و حمایت از اهمیت مدیریت مناسب بهداشت قاعدگی (MHM) را توسط سازمان‌های دولتی، بخش خصوصی، رسانه هاو افراد صاحب نظر به ارمغان می‌آورد.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مجموعه منابع به روز درباره بهداشت قاعدگی در Globalwaters.org بازدید کنید.
 
زهرا علی اکبری
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت مردم سالاری آنلاین،تاریخ انتشار:7خرداد1399،کد خبر:108462،www.mardomsalari.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین